96 Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Skal bygge meg ny pc. Tenkte jeg skulle dele hardisken opp i to partisjoner. For å installere windows xp på den ene og ha program på den andre. Har tenkt å oppgradere til vista med tiden. - Går det da ann og bare formatere xp og installere vista. Så slipper jeg å installere progamene på nytt, eller må jeg installer alt på nytt uansett? - Hvor stor plass må jeg sette av til windows. xp? vista? Eller kjøre virtuel pc med vista på og kanskje prøve meg på linux. - Med virtuel pc bør jeg da delle opp? - Må jeg delle opp en partisjon for hvert opperativsystsm og for div. program? - Eventuelt størelsen på disse? takker for svar!! Lenke til kommentar
96 Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 noen som kan noe om dette?? er litt despo her!! Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 noen som kan noe om dette?? er litt despo her!! Det er en stor fordel å dele opp HD i to partisjoner for så å legge alle programmer, bilder, musikk, film, osv på den partisjonen som ikke har XP, og det er kun den partisjonen som operativsystemet ligger på som slettes når du reinnstallerer. I utgangspunktet hvertfall. Les nøye instruksjonene og ikke svar "ja"/"ok" med mindre du er sikker på hva du gjør. Når du da endrer til Vista må alle programmene reinnstalleres. Dette fordi det legges en del filer fra programmet du installerer inn i systemmappene i XP. Når du reinnst/bytter operativsystem forsvinner disse filene, og programmet vil ikke fungere. Innstaller derfor alle programmer inn i en egen "Programfiler" mappe. MEN, legg alle ".exe" filene, altså setup-filene til programmene, i en annen mappe. Når du så har reinnst/byttet operativsystem, sletter du "Programfiler" mappen, og innstallerer programmene på nytt med setup-filene fra den mappen disse ligger i. Du lager da en en ny "Programfiler" mappe. XP bør ha minst 10Gb, helst 15 for å kjøre optimalt. Vista trenger 25-30Gb. Det med virtuell Vista og Linux kan jeg ikke gi deg noe godt svar på. Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå