Gå til innhold

7V mod, eller 12 dB Papst? (psu)

Anbefalte innlegg

Må gjøre noe med psu støyen på mitt gode, gamle (idiotisk konstruerte) Aopen HQ08.

Hvor stille blir vifta hvis jeg tar en kjapp 7V mod, og kjøler den nok da?

Vil gjerne slippe å bruke penger på en ny vifte, men må det til, så må det til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for bra svar her.

Da blir det nok en liten tur på operasjonsbordet for poweret med det samme jeg putter i de nye delene mine. Får satse på at jeg ikke får noen nye store støykilder da. Folk har ihvertfall sagt at Sapphire Radeon 9700 non-pro kortet ikke er blant de værste på støy.

Lenke til kommentar

Uansett vil nok den orginale viften dra mer luft enn en papst 12DB (det er ikke mye futt i de akkurat). Om du skal bytte ville jeg nok ha valgt papst 19DB (om du absolutt skal bruke Papst).

Selv kommer jeg til å kjøre en papst 12DB vifte i en "passivkjøler" konfigurasjon. Da de blir overgått av andre lyder i kabinettet uannsett (med vanlige kjøleløsning).

Det at 7V mod er jo en grei sak mht at du vil kunne høre hvilke andre komponenter som lager støy, før du bruker 150-200 kr på en vifte....

Lenke til kommentar
Vil gjerne ha en stillegående maskin...

Da er det på tide å begynne å angre på at du ikke kjøpte Seagate Barracuda V. Selv har jeg en sånn, og skulle gjerne ha byttet ut de to andre diskene (IBM/WD) med samme typen. Det er kun harddiskene som bråker i kabinettet mitt, og WD-disken er verst :(

Lenke til kommentar

men wd se har bedre ytelse. det var derfor jeg gikk for den. Har ibm 75gxp fra før, synes ikke de støyer for mye, klart man hører dem godt når de kjører for fullt, men psu og cpu viftene overdøver helt.

Lenke til kommentar
men wd se har bedre ytelse. det var derfor jeg gikk for den. Har ibm 75gxp fra før, synes ikke de støyer for mye, klart man hører dem godt når de kjører for fullt, men psu og cpu viftene overdøver helt.

Hjelper ikke mye å støydempe resten av maskinen om hdd dine sier "hviiiiin" :roll:

Lenke til kommentar

Er wd'ene virkelig så ille?

Uansett litt seint nå. De har fått mye skryt for ytelsen på 8 mb utgavene, så det ble disse. Skal kjøre RAID 0.

Noen som har noe mål i dB hvor mye disse bråker? Det finnes jo diverse støydemping til hd og, men det er jo kjipt å kjøpe et produkt som må moddes fra første sekund for at jeg skal være fornøyd.

Lenke til kommentar

Det finnes mange former for støydemping til HDD, men de ferreste takler 7200rpm disker. MP har en variant som er vibrasjonsdempende, men den vil ikke fjerne spinnelyden (kun lavfrekvent vibrasjonsstøy). Alternativt kan du jo modde en Silentdrive. Et alternativ til modding er å kjøpe 2mm kobberplater og montere en kjøler på siden. Selv kommer jeg til å vannkjøle HDD via silentdrive orginalplatene. Men det er usikkert om platene er gode nok til å lede varmen vekk mht luftkjøling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...