Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvorfor er du ateist?

Anbefalte innlegg

Man kan ikke motbevise Guds eksistens, men man kan motbevise illusjonen om at Gud er god.

2. Mos 22:29-31

29 Det som fyller din låve, og det som flyter fra din vinpresse, må du ikke holde tilbake. Den førstefødte av dine sønner skal du gi meg. 30 Det samme skal du gjøre med ditt storfe og småfe. Sju dager skal det være hos moren. Den åttende dagen skal du gi det til meg. 31 Hellige mennesker skal dere være for meg. Dere skal ikke spise kjøtt av dyr som er revet i hjel på marken, men kaste det til hundene.

Legg merke til at Guden din ikke ønsker deg i live, om du er dine foreldres førstefødte sønn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132
Legg merke til at Guden din ikke ønsker deg i live, om du er dine foreldres førstefødte sønn.

Gamle testamentet er ikke helt det kristne følger men uansett, jeg mener heller ikke at Gud bare er god. Forøvrig følger kristne det nye testamente.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Så du mener altså at GT er løgn? Og at Gud i det gamle testamentet løy? Det er jo faktisk også ganske ille. Hva skal man tro om en allmektig skapning som lyver og samtidig sier at han er god? Jeg mener at det å fare med løgn er en dårlig egenskap, men vi er kanskje forskjellige.

Jeg sa da vitterlig ikke at GT var løgn. Jeg sa at kristne følger NT mens jødene følger GT. NT var oppfyllelsen av spådommene som kom i GT og videre læreboken og utsiktene for etterfølgerene til Jesus.

Lenke til kommentar

Når fikk du og andre kristne ordet oppfyllelse til å bety oppheve? Selv Jesus sa: "Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. " - Matt. 5:17

Oppfylle - tilfredsstille

Oppheve - sette ut av kraft

Du bør kanskje innse at DU av alle kommer til å brenn i helvete om du ikke straks endrer din livsstil betraktelig - om vi skal stole på Guds egen sønn da, men det er kanskje ikke så veldig farlig, eller?

Lenke til kommentar
Jeg sa da vitterlig ikke at GT var løgn. Jeg sa at kristne følger NT mens jødene følger GT. NT var oppfyllelsen av spådommene som kom i GT og videre læreboken og utsiktene for etterfølgerene til Jesus.

Men hvordan kan man la være å følge det som står i det gamle testamentet? Det blir jo det samme som å si at det Gud sa da var feil. Siden Gud er allvitende kan han ikke ta feil, og dermed ville det logiske være å si alt riktig første gangen.

Lenke til kommentar

Saken er vel at de som kaller seg kristne plukker litt herfra og litt derfra; de ti bud fra GT, skapelsesberetningen, syndfloden Moses & ørkenvandringen også fra GT - og noen tror det skjedde bokstavelig slik det står skrevet -, Bergprekenen, "den lille bibel" osv. fra NT.

Det er en skikkelig diger buffet, og ingen makter å forsyne seg av alt, så en del må man bare la stå urørt. Det er også mye på denne buffeten man ikke en gang er klar over finnes, før noen kommer og gjør en oppmerksom på det.

Mange av "levereglene" i NT stammer forresten fra mange andre enn JC himself. Paulus var en av de mest kreative i så henseende, og mye av det restriktive i kristendommen kommer fra Paulus, ikke Jesus. Kirken har hatt mange andre kreative maktmennesker opp gjennom historien, men de har i det minste sluttet å ta påfunnene deres med i Bibelen. Likefullt har de fått enormt stor innvirkning på folk og staters liv. Det står ingenting i NT om kirkens organisering, presters bekledning, katolske presters sølibat, kanonisering, osv., men de kristne durer på som før og "tror" (kanskje?) at alt er som det er foreskrevet i NT, men sannheten er at det meste dreier seg om kultur & tradisjoner.

Kristne bevegelser er av de mest konservative som finnes. I den norske kirke tok det 40 år før det ble akseptabelt (stort sett) med kvinnelige prester. Det var lenge utenkelig for mange prester å vie fraskilte eller døpe barn av ugifte foreldre. I dag er vel det et ikke-tema. Nå er homofili-saken som splitter kirken, men om "40 år" er vel det også en tilbakelagt sak.

De fleste kristne vokser opp i den troen at Bibelen og tolkingen av den har vært uendret fra den ble skrevet og opp til våre dager, "så hvorfor må de begynne å endre på den nå!" Sannheten er at bibelen har vært tolket helt fra den ble laget; innholdet ble som kjent vedtatt av en komité av geistlige i år 325 eller deromkring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Når fikk du og andre kristne ordet oppfyllelse til å bety oppheve? Selv Jesus sa: "Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. " - Matt. 5:17

Oppfylle - tilfredsstille

Oppheve - sette ut av kraft

Du bør kanskje innse at DU av alle kommer til å brenn i helvete om du ikke straks endrer din livsstil betraktelig - om vi skal stole på Guds egen sønn da, men det er kanskje ikke så veldig farlig, eller?

opp|fylle tilfredsstille søkeren oppfylte alle betingelsene / etterkomme o- et ønske / holde o- et løfte. Forøvrig slutter jeg å diskutere her, brukere er altfor hat-innstilte imot kristne etter min mening.

Lenke til kommentar

Det er vel heller det at du innser at du ikke har nok kunnskap om temaet til å "forsvare" din tro tenker jeg. Det er hardt å innse at man er hjernevasket og faktisk ikke aner hva Guden står for, det har jeg respekt for - da det ikke er første gangen kristne rett og slett har blitt lei seg når jeg har vist dem hva Guden deres egentlig driver med.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan ikke Gud/Jesus vise seg for alle på hele planeten? det står i bibelen at han kan det, og det hadde helt klart omvendt 90% til kristendom (meg inkludert)

Fordi Gud aldri ville tvunget troen på andre, noe som kommer av fri vilje og at vi kan bestemme hva vi vil tro. Og jeg vil ikke starte en enorm "fri vilje vs. skjebnen" eller noen annen form for diskusjon, var bare for å svare på spørsmålet da jeg selv er kristen. :)

"Det kan hende at din bror som har samme mor som du, eller din sønn eller datter eller din kone som du tar i favn, eller din venn som du har så kjær som ditt eget liv, hemmelig lokker deg og sier: «La oss gå bort og dyrke andre guder» – guder som verken du eller dine fedre har kjent, 7 guder som dyrkes av folkene rundt omkring dere, enten det er nær eller langt borte, fra den ene ende av jorden til den andre. 8 Da skal du ikke gå med på det og ikke høre på ham. Du må ikke se på ham med medlidenhet og ikke skåne eller dekke ham. 9 Du skal ta livet av ham. Selv skal du være den første til å løfte hånden mot ham, og siden skal hele folket gjøre det samme. 10 Du skal steine ham i hjel, fordi han prøvde å lokke deg bort fra Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, av trellehuset. 11 Og hele Israel skal høre om det og gripes av frykt, så de aldri mer gjør noe så ondt iblant dere."

Femte mosebok, kapittel 13 vers 6

"Den dagen skal det være en åpen kilde for Davids hus og for Jerusalems innbyggere til å rense bort synd og urenhet.

2 Den dagen skal det skje, lyder ordet fra Herren, Allhærs Gud, at jeg utrydder avgudenes navn fra landet, så de aldri skal nevnes mer. Selv profetene og urenhetens ånd vil jeg få bort fra landet. 3 Om noen fremdeles taler profetord, skal hans far og mor, hans egne foreldre, si til ham: «Du skal ikke få leve, for du har talt løgn i Herrens navn.» Og hans far og mor, hans egne foreldre, skal stikke ham ned fordi han har opptrådt som profet. 4 Den dagen skal det skje at enhver profet skammer seg over sine syner når han forkynner, og han skal ikke kle seg i lodden kappe for å lyve. 5 Han skal si: «Jeg er ikke noen profet, jeg er en jorddyrker, for det var en som kjøpte meg til trell da jeg var ung gutt.» 6 Om noen spør ham: «Hva er det for slags sår du har på brystet?» da vil han svare: «Jeg er blitt slått i mine elskeres hus.»"

Sakarja kapittel 13 vers 1

For en fantastisk snill religion! som lar alle tro hva de vil... forutsatt at de som tror på det ignorerer visse deler av boka de holder som basis for sin egen tro.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Hva mener kristne at man skal gjøre for å komme til "himmelen"?

Være snille og gode mens de er på jorden?

Hjelpe sine medmennesker?

Flere tusen mennesker sulter ihjel hver eneste dag, å hva gjør de? gir kanksje en 100 lapp til redd barna 2 ganger i året. hvis du kjøper ny TV til 8000 kr, tenk hvor mange liv du kunne ha spart med de pengene!

Nei himmelen tror jeg ikke på, hadde den eksistert hadde det sikkert bare vært en 4-5 mennesker der uansett :mad:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Det er vel heller det at du innser at du ikke har nok kunnskap om temaet til å "forsvare" din tro tenker jeg. Det er hardt å innse at man er hjernevasket og faktisk ikke aner hva Guden står for, det har jeg respekt for - da det ikke er første gangen kristne rett og slett har blitt lei seg når jeg har vist dem hva Guden deres egentlig driver med.

Langt derifra, vært borti dette mange ganger før og det endrer ikke på at jeg er kristen bare fordi jeg ikke orker å diskutere mot fiendtlige motparter som er mer opptatt av å fremstille en som en hjernevaska idiot. Jeg har min rett til å tro hva jeg vil og mene hva jeg vil enten det er feil, korrekt eller hva enn det måtte være.

Det har heller ingenting med å gjøre at jeg har innsett at jeg er hjernevasket og ikke aner hva Gud står for, for det gjør jeg. Og jeg blir heller ikke lei meg når jeg ser hva Gud har gjort, jeg har aldri f.eks. påstått at Gud er god eller noe slikt, for det er han heller ikke.

Uansett, jeg vil heller være kristen og ta feil enn å ikke være det å ta feil :)

Lenke til kommentar
Shake off all the fears of servile prejudices, under which weak minds are servilely crouched. Fix reason firmly in her seat, and call on her tribunal for every fact, every opinion. Question with boldness even the existence of a God; because, if there be one, he must more approve of the homage of reason than that of blindfolded fear.

- Thomas Jefferson

Lenke til kommentar
Det har heller ingenting med å gjøre at jeg har innsett at jeg er hjernevasket og ikke aner hva Gud står for, for det gjør jeg. Og jeg blir heller ikke lei meg når jeg ser hva Gud har gjort, jeg har aldri f.eks. påstått at Gud er god eller noe slikt, for det er han heller ikke.

Uansett, jeg vil heller være kristen og ta feil enn å ikke være det å ta feil :)

Du har mao. innsett at du er kristen fordi du ikke tør noe annet. Da er du godt på vei. The truth shall set you free.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Du har mao. innsett at du er kristen fordi du ikke tør noe annet. Da er du godt på vei. The truth shall set you free.

Ikke bare derfor nei. Men nok off-topic, lag en ny tråd hvor dere kan "flame" alle stakkars, hjernevaska kristne.

Lenke til kommentar

Du må jo få lov til å tro hva du vil, ikke missforstå - det hender bare så alt for ofte at kristne ikke vet hva de tror på. Si meg, er du den førstefødte gutten i kullet? Hvis så er tilfelle så skulle du vært ofret til guden som du er så glad i. Tenk over det kjære deg eller at det kanskje er storebroren din som ikke har livets rett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Du må jo få lov til å tro hva du vil, ikke missforstå - det hender bare så alt for ofte at kristne ikke vet hva de tror på. Si meg, er du den førstefødte gutten i kullet? Hvis så er tilfelle så skulle du vært ofret til guden som du er så glad i. Tenk over det kjære deg eller at det kanskje er storebroren din som ikke har livets rett.

Jeg er førstefødt i kullet, og de versene du antyder til betyr ikke ofring av den førstefødte, det var vel heller at man skulle gi ham til ypperstepresten eller noe i den dur så han ble gitt til Gud for å lære. Den eneste som noen gang har blitt bedt om å drepe sønnen sin er Abraham. :)

Lenke til kommentar

Jeg er førstefødt i kullet, og de versene du antyder til betyr ikke ofring av den førstefødte, det var vel heller at man skulle gi ham til ypperstepresten eller noe i den dur så han ble gitt til Gud for å lære. Den eneste som noen gang har blitt bedt om å drepe sønnen sin er Abraham. :)

Skulle man vi druene og kuene til ypperstepresten slik at de kunne lære om Gud også? (Trenger du påhengsmotor?:))

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Skulle man vi druene og kuene til ypperstepresten slik at de kunne lære om Gud også? (Trenger du påhengsmotor?:))

Mest sannsynlig, mye å gjøre for tiden. Har muntlig eksamen i matte i morra så hodet er ikke helt med til tider (dårlig unnskyldning) men uansett. Jeg orker ikke å kverrulere videre om dette, tråden har gått way off-topic.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...