Gå til innhold

Hvorfor er du ateist?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis alle er den samme gud, hvorfor snakker de da om hverandre i tredjeperson, og kan ting som ikke de andre kan osv?

 

...og hvorfor sa Jesus "Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?" da han hang på korset?

Det var fordi han snakket til Gud Faderen (som ikke er treenig)

 

Hva er forskjellen på Gud og Gud Faderen?

Lenke til kommentar

Jesus viste gjentatte ganger at han ikke var likestilt med Faderen, men var underlagt ham. Han sa at hans Far hadde sendt ham og gitt ham befaling om hva han skulle si og tale. (Johannes 3: 17; 5: 36; 6: 38; 12: 49, 50) Jesus sa at han «fullførte den gjerning» som hans Far hadde gitt ham å gjøre, og at hans etterfølgere var blitt gjort kjent med ’at Faderen hadde sendt ham’. — Johannes 17: 4, 6, 18, 25.

 

Ikke engang Jesu fiender anklaget ham for å si at han var Gud. De sa derimot at han gjorde seg selv «lik Gud» ved å kalle Gud sin Far. De ville drepe Jesus fordi ’han kalte Gud sin egen far og dermed gjorde seg lik Gud’. Jesus sa: «Sannelig, sannelig, det sier jeg dere: Sønnen kan ikke gjøre noe av seg selv, men bare det han ser Faderen gjøre. Det Faderen gjør, det gjør også Sønnen.» — Johannes 5: 18, 19.

Til tross for sin opphøyde stilling sa Jesus til apostlene: «Faderen . . . er større enn jeg.» (Johannes 14: 28).

Lenke til kommentar

Hva er opprinnelsen til treenighetslæren?

 

The New Encyclopædia Britannica sier: «Verken ordet treenighet eller den klart formulerte lære som sådan forekommer i Det nye testamente, og Jesus og hans etterfølgere tenkte heller ikke på å si imot det Shema-verset i Det gamle testamente som lyder: ’Hør, Israel! Herren er vår Gud, Herren er én.’ (5. Mosebok 6: 4) . . . Denne læren utviklet seg gradvis i løpet av flere århundrer og gjennom mange kontroverser. . . . Mot slutten av det fjerde århundre . . . fikk treenighetslæren i alt vesentlig den form den har hatt siden.» — (1976) Micropædia, bd. X, s. 126.

 

I New Catholic Encyclopedia står det: «Formuleringen ’én Gud i tre personer’ ble ikke fullstendig utformet og absolutt ikke helt innlemmet i de kristnes liv og trosbekjennelse før ved slutten av det fjerde århundre. Men det er nettopp denne formuleringen som i første rekke kan gjøre krav på betegnelsen treenighetsdogmet. Blant de apostoliske fedre hadde det ikke vært noe som overhodet nærmet seg en slik tankegang eller et slikt perspektiv.» — (1967) bd. XIV, s. 299.

 

I The Encyclopedia Americana leser vi: «Kristendommen utsprang fra jødedommen, og jødedommen var strengt unitarisk [jødene trodde at Gud er én person]. Veien fra Jerusalem til Nikaia var neppe en strak vei. Det fjerde århundres treenighetslære var ingen nøyaktig gjenspeiling av den første kristne lære om Guds natur; den var tvert imot et avvik fra denne læren.» — (1956) bd. XXVII, s. 294L.

 

Nouveau Dictionnaire Universel forteller: «Den platonske treenighet, som bare var en omordning av eldre treenigheter som skrev seg fra tidligere folkeslag, ser ut til å være den rasjonelle, filosofiske attributt-treenighet som var opphavet til de tre hypostaser eller guddommelige personer som de kristne kirkesamfunn lærer om. . . . Denne greske filosofens forestilling [Platons forestilling, det fjerde århundre fvt.] om den guddommelige treenighet . . . kan man finne igjen i alle de gamle [hedenske] religionene.» — (Paris 1865—1870) redigert av M. Lachâtre, bd. 2, s. 1467.

 

Jesuitten John L. McKenzie sier i sitt verk Dictionary of the Bible: «Treenigheten av personer innen enheten med hensyn til natur defineres med begrepene ’person’ og ’natur’, som er greske filosofiske begreper. Disse begrepene forekommer faktisk ikke i Bibelen. Definisjonene av treenighetslæren oppstod som følge av lange kontroverser hvor disse begrepene og andre, for eksempel ’vesen’ og ’substans’, ble brukt feilaktig om Gud av noen teologer.» — (New York 1965) s. 899.

 

Prof. dr. theol. Johan B. Hygen sa i en artikkel i Norsk Teologisk Tidsskrift om treenighetslæren: «At denne læren ikke finnes i Bibelen, er i dag erkjent av de fleste teologer. . . . I den gamle kirke ble den først utformet etterhånden.» — (Oslo) første hefte 1967, s. 1.

Lenke til kommentar
Er dette din tolkning eller det som er den generelle oppfatningen av kristendommen og treenigheten?

 

For hvis det er din tolkning, så er det ingenting som gjør at den er mer korrekt enn noen andre tolkninger.

 

Det er ikke en tolkning som stemmer med de som kaller seg kristne. Jehovas vitne og mormonerene f.eks er ikke kristne, siden de ikke tror på Treeningheten. De som fornekter Treenigheten er ikke kristne.

 

Se forøvrig her: http://en.wikipedia.org/wiki/Trinity

Lenke til kommentar
Er dette din tolkning eller det som er den generelle oppfatningen av kristendommen og treenigheten?

 

For hvis det er din tolkning, så er det ingenting som gjør at den er mer korrekt enn noen andre tolkninger.

 

Det er ikke en tolkning som stemmer med de som kaller seg kristne. Jehovas vitne og mormonerene f.eks er ikke kristne, siden de ikke tror på Treeningheten. De som fornekter Treenigheten er ikke kristne.

 

Se forøvrig her: http://en.wikipedia.org/wiki/Trinity

Og si at de som fornekter treenigheten ikke er kristne er en usakelig og lite holdbar påstand.

Hvor har du det i fra? Iallefall ikke Bibelen.

Jeg forholder meg til Bibelen og den sier ingenting om en treenig Gud.

Her er noen skriftsteder som bekrefter dette:

 

Mark. 13: 32: «Den dag eller time kjenner ingen, ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen, men bare Faderen.» (Dette ville naturligvis ikke ha vært tilfellet hvis Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd var jevnbyrdige og utgjorde én guddom. Og hvis det var slik at Sønnen, som noen mener, ikke kjente dagen eller timen på grunn av sin menneskelige natur, kan vi spørre: Hvorfor kjente ikke Den Hellige Ånd dagen eller timen?)

 

Matt. 20: 20—23: «Mor til Sebedeus-sønnene . . . svarte [Jesus]: ’Si at disse mine to sønner skal få sitte ved din side i ditt rike, den ene på høyre og den andre på venstre side.’ Men Jesus sa: . . . ’Mitt beger skal dere få drikke; men hvem som skal sitte ved min høyre eller venstre side, er det ikke min sak å avgjøre. Der må de sitte som min Far har bestemt til det.’» (Ville ikke dette ha vært et merkelig svar hvis Jesus var Gud, slik det blir hevdet? Noen tilhengere av treenighetslæren sier at Jesus her bare svarte ut fra sin «menneskelige natur». Men er dette egentlig en logisk forklaring, når de samtidig sier at Jesus var både Gud og menneske, ikke bare en av delene? Viser ikke Matteus 20: 23 snarere at Sønnen ikke er jevnbyrdig med Faderen, og at Faderen har forbeholdt seg visse særrettigheter?)

 

Matt. 12: 31, 32: «All synd og spott skal menneskene få tilgivelse for, men spott mot Ånden skal ikke bli tilgitt. Den som taler et ord mot Menneskesønnen, skal få tilgivelse. Men den som taler mot Den Hellige Ånd, skal ikke få tilgivelse, verken i denne verden eller i den kommende.» (Hvis Den Hellige Ånd var en person og den var Gud, ville dette skriftstedet ha betydd at den på en eller annen måte var større enn Sønnen. Dette ville ha vært i strid med treenighetslæren. Det Jesus sa, viser snarere at Faderen, som «Ånden» tilhørte, er større enn Jesus, Menneskesønnen.)

 

Joh. 14: 28: «[Jesus sa:] Hvis dere elsket meg, var dere glade for at jeg går til Faderen, for han er større enn jeg.»

 

1. Kor. 11: 3: «Jeg vil dere skal vite at Kristus er enhver manns hode, mannen er kvinnens hode, og Kristi hode er Gud.» (Det er derfor tydelig at Kristus ikke er Gud, og at Gud er større enn Kristus. Vi bør merke oss at dette ble skrevet omkring år 55 evt., cirka 22 år etter at Jesus vendte tilbake til himmelen. Den sannheten som her blir framholdt, gjelder altså forholdet mellom Gud og Kristus i himmelen.)

 

1. Kor. 15: 27, 28: «’Alt la han [Gud] under hans [Jesu] føtter’. Når det heter alt, er det klart at Gud selv er unntatt fra dette. For han er jo den som har lagt alt under ham. Og når så alt er underlagt ham, skal også Sønnen selv underordne seg under Gud som har lagt alt under ham, og Gud skal være alt i alle.»

 

Både det hebraiske ordet Sjaddai og det greske ordet Pantokrạtor blir oversatt med ’allmektig’. På grunnspråket blir begge disse ordene gjentatte ganger brukt om Gud Faderen. (2. Mos. 6: 3; Åp. 19: 6) Ingen av uttrykkene blir noen gang brukt om Sønnen eller den hellige ånd.

Lenke til kommentar
Thea, du finner nok svært få kristne gruperinger som er enig med deg at en kan benekte Treenigheten, og forsatt være Kristen. Mener du at Jesus ikke er Gud? Er du Arianist?

 

Jeg sier det igjen. Jeg forholder meg til hva Bibelen sier. Jeg har begrunnet mine påstander, det har ikke du gjort.

Regner med at du bruker Bibelen til å motbevise at mine påstander ikke stemmer.

Å påstå at en som benekter treenigheten ikke er kristen synes jeg er utrolig drøyt.

Hvem er du som tror du kan bedømme om noen er kristne eller ikke?

Lenke til kommentar
Thea, du finner nok svært få kristne gruperinger som er enig med deg at en kan benekte Treenigheten, og forsatt være Kristen. Mener du at Jesus ikke er Gud? Er du Arianist?

 

Beklager for å bryte inn i ateist-tråden, men det er da vel ikke troen på treenigheten som begrep som gir frelse mener du iviking?

Lenke til kommentar
Hvis du ikke tror på den kristne versjonen av Jahve i kristendommen -- Ildsjøen.

Hvis du ikke tror på Jesus i kristendommen -- Ildsjøen

Hvis du ikke tror på den hellige ånd i kristendommen -- Ildsjøen

 

Det er tre ting man må tro på for å KUNNE slippe ildsjøen.

 

En treenighet.

 

Jo men det som diskuteres er vel om disse tre er enkeltstående eller ett og det samme. Jeg mener at det ikke er hvilken forestilling av Gud som er viktig (for den er uansett feil, siden vi ikke kan forstå Gud), men hvordan vi forholder oss til han.

Lenke til kommentar
Thea, du finner nok svært få kristne gruperinger som er enig med deg at en kan benekte Treenigheten, og forsatt være Kristen. Mener du at Jesus ikke er Gud? Er du Arianist?

 

Jeg sier det igjen. Jeg forholder meg til hva Bibelen sier. Jeg har begrunnet mine påstander, det har ikke du gjort.

Regner med at du bruker Bibelen til å motbevise at mine påstander ikke stemmer.

Å påstå at en som benekter treenigheten ikke er kristen synes jeg er utrolig drøyt.

Hvem er du som tror du kan bedømme om noen er kristne eller ikke?

 

Jeg har ingen autoritet til å avgjøre om noen er kristne eller ikke, det har kun den Katolske Kirken. Arianisme, er fordømt av Kirken for lenge siden, og er helt klart motstridene for hva Kirken altid har trodd og lært. Når en benekter Treenigheten, benekter en samtidig den Treenige Gud. Treenigheten er et av troens mysterier, som vi simpelten ikke kan forstå, men selv om vi ikke fostår det, betyr det ikke at det ikke er sant.

Lenke til kommentar

Dessuten må du selge alle eiendeler, ikke ta renter av lån, ikke spise grisekjøtt, eller dyr som lever i havet uten finner eller skjell(mener den fiskeskjell, eller skalldyr?)

 

Det er mange ting i bibelen som gjør at de som kaller seg kristne i dag egentlig ikke er så kristne allikevel, hvorfor ta tak i akkurat dette?

Lenke til kommentar
Hvis du ikke tror på den kristne versjonen av Jahve i kristendommen -- Ildsjøen.

Hvis du ikke tror på Jesus i kristendommen -- Ildsjøen

Hvis du ikke tror på den hellige ånd i kristendommen -- Ildsjøen

 

Det er tre ting man må tro på for å KUNNE slippe ildsjøen.

 

En treenighet.

 

Jo men det som diskuteres er vel om disse tre er enkeltstående eller ett og det samme. Jeg mener at det ikke er hvilken forestilling av Gud som er viktig (for den er uansett feil, siden vi ikke kan forstå Gud), men hvordan vi forholder oss til han.

 

Såvidt jeg har lest i bibelen er det ikke beskrevet noe mer enn at man må tro på alle tre.

Siden troen på hver enkelt er likeverdig er det sansynlig at

1: Den kristne gud har tre former, men er en gud

2: Den kristne gud er en fellesbetegnelse for de tre, hvor Jahve er skaperen, den hellige ånd kunnskapen/sannheten og Jesus veilederen / kompasset -- litt som hinduismens Brahma / Vishnu / Shiva.

 

Som ateist ser jeg at det ikke er grunn til å anta en av de to -- da det blir tro innenfor troen: Som når de som tror på feer grunnet en faktisk bok om feer i tillegg tror de har sorte brystvorter fordi det står i boken at brystvortene hennes var som skygger på hennes bryster, i mørket.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Jeg har ingen autoritet til å avgjøre om noen er kristne eller ikke, det har kun den Katolske Kirken. Arianisme, er fordømt av Kirken for lenge siden, og er helt klart motstridene for hva Kirken altid har trodd og lært. Når en benekter Treenigheten, benekter en samtidig den Treenige Gud. Treenigheten er et av troens mysterier, som vi simpelten ikke kan forstå, men selv om vi ikke fostår det, betyr det ikke at det ikke er sant.

 

Tror du på den katolske kirken, eller tror du på Jesus? Og er det Gud sine meninger (de man finner i bibelen) eller kirken sine meninger som teller?

 

Dessuten er det jo mot Guds ord å kalle seg en katolikk. Det går klart frem at vi ikke skal dele kristi legeme ved å kalle oss tilhengere av ditten eller datten. Det er bare de som tror på Jesus og de er kristne, dette kan ikke deles inn i underkategorier, bibelsk sett.

Lenke til kommentar
Thea, du finner nok svært få kristne gruperinger som er enig med deg at en kan benekte Treenigheten, og forsatt være Kristen. Mener du at Jesus ikke er Gud? Er du Arianist?

 

Beklager for å bryte inn i ateist-tråden, men det er da vel ikke troen på treenigheten som begrep som gir frelse mener du iviking?

 

Jesus stiftet én Kirke, ikke mange. For de som er utenfor Kirken finnes det ikke frelse (Gud kan selvsagt tillate at en får konvertere rett før en dør, men her har vi ingen garanti) Arianismen var et av de største vranglærene tidlig i Kirkens historie, og er meget sterkt tilbakevist. Man benekter Jesus Gudommelighet ved å benekte Treenigheten, noe som er svært alvorlig, fordi, da var det ikke Gud som døde for våre synder. Treenigheten er simpelthen noe vi må akseptere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...