Imsvale Skrevet 14. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2008 Nettopp på grunn av det vi har vist her så er man pent nødt til å ta slike forbehold. Null sannsynlighet ≠ umulig. Altså at man definerer 1/∞ = 0. Akkurat det har vel sin egen forklaring, men jeg kan ikke si meg enig i det. Enten opererer man med en finitt verdi, uansett hvor stor, eller så opererer man med et abstrakt konsept som det uendelighet er. http://en.wikipedia.org/wiki/Almost_surely http://www.cs.cmu.edu/~ndr/ProbabilityParadox.html Se også denne tråden, samt Zeno's paradoxes. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 14. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2008 Har jeg sagt at jeg er ateist? Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 14. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2008 Jeg får vondt i hodet av dere. Hvordan kan man vite at 1/∞ = 0? Er ikke uendelig liksom ... ukjent, eller noe? Lenke til kommentar
K.. Skrevet 14. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Har jeg sagt at jeg er ateist? Siden dette er det første innlegget ditt i tråden så, nei? Har med at uendelighet er et konsept, ikke et tall. Du kan dele 1 på større og større tall og få mindre og mindre biter men når du deler på uendelig får du 0. Det gir ikke helt mening rent intuitivt siden.. vel.. hvor ble 1'ern av? Forsvant den? Uendelighet er et konsept og må behandles deretter. Og takk for linker, Trond. Endret 14. juni 2008 av Knut Erik Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 14. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2008 Ok, takk. Da skjønner jeg det litt bedre, i hvert fall. Lenke til kommentar
Atatar Skrevet 14. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2008 Først av alt ønsker jeg å si at jeg ikke har lest hele tråden. Grunnen til at jeg er ateist er at jeg har innsett at det ikke finnes noen grunner til å være religiøs. De fleste kristne vet nemlig ikke hva det inngår i å være kristen. Som kristen godtar og støtter du oppunder de overgrep som kristendommen og kirken har påført samfunnet, mot at du får visse goder. Problemet er at disse godene ikke er særegne for kristendom eller religion, men heller generelle leveregler og normal etikk som ikke avhenger av kristendommen. De fleste kristne fornekter de vonde sidene ved sin religion for kun å nyte godene. Det jeg ikke skjønner, er hvordan folk kan være så blind at de ikke ser at religion ikke har noe positivt ved seg? Alle positive sider kristendommen frister med er jo en rip-off fra selve samfunnet, som eksisterer uansett. Når man i tillegg til dette vedkjenner å tro på helt meningsløse eventyr, kan man jo ikke bli sett på som annet enn dum. Derfor er jeg ateist. Lenke til kommentar
K.. Skrevet 14. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2008 I de fleste slike diskusjoner synes jeg at religiøs = kristendom er en gjenganger. En kan da tro på noe selv om det ikke er den guden kristendommen beskriver. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 14. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2008 Er vel fordi de fleste her ikke har noen erfaring med noen som er annet enn kristne., Greia er jo, som det meste annet, kulturellt bundet. I midtøsten kunne de ha sagt "Fordi jeg ikke liker alt islam står for". Ikke at de hadde hatt lov til det... Lenke til kommentar
Atatar Skrevet 14. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2008 Jeg antar at det er meg dere refererer til, men jeg bruker kristendom som et eksempel nettopp pågrunn av det dere beskriver. Det er tross alt den religionen som er den mest representerte i Norge. Det gjør allikevel ikke noe, fordi kristendommen er ikke forskjellig fra Islam eller Hinduismen for den del (nå har jeg ikke innsikt i Hinduismens overgrep, men det andre gjelder jo). Poenget er at religion ikke har særegne fordeler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132 Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 Jeg er ateist fordi vitenskapen er mere logisk enn historier skrevet for 2000 år siden. Pluss at vitenskapen gir mening. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 Alle vet jo at 1+1=3. For uendelig store verdier av 1 så er uttrykket sant nemlig. Trodde det var allmennkunskap jeg. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 Nettopp på grunn av det vi har vist her så er man pent nødt til å ta slike forbehold. Null sannsynlighet ≠ umulig. Betyr fortsatt ikke at alt vil skje gitt nok tid. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 Nettopp på grunn av det vi har vist her så er man pent nødt til å ta slike forbehold. Null sannsynlighet ≠ umulig. Betyr fortsatt ikke at alt vil skje gitt nok tid. Nei, men det betyr at alt kan skje. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 Nei, det gjør det heller ikke. (Om du mener det, vil jeg gjerne se hvordan du kan utlede det.) Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 Før var jeg agnostiker. Jeg så zeitgeist. Nå er jeg ateist. Bare se zeitgeist, de som ikke har sett den. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 Før var jeg agnostiker. Jeg så zeitgeist. Nå er jeg ateist. Bare se zeitgeist, de som ikke har sett den. Zeitgeist kan sikkert virke overbevisende den, men hvis en virkelig analyserer den filmen er det mange hull i konspirasjons teoriene der... og andre ting. Jeg var forøvrig hellig overbevist ateist lenge før jeg så zeitgeist filmen..... i omtrent førti år før den..... Og hadde fortsatt vært ateist selv uten den filmen... Det er alt for store huller i religion til at det kan stemme uansett, selv om en leser en bok som bibelen med "snille" briller... briller en er nødt til å ha på seg for i det hele tatt å tro på den boka!... Så hos meg stiller religion likt med annen overtro..... Lenke til kommentar
Jangi91 Skrevet 16. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2008 Hei. tenkte jeg skulle slenge meg på denne tråden. Jeg er kristen så det er sakt. Jeg har kristne foreldre og oppdratt i ett kristent miljø. Så de første 10 årene av barndommen min var kristendommen "slik det bare var". Når jeg ble litt eldre inså jeg at JEG faktisk måtte velge om jeg skulle følge kristendommen eller ikke. Jeg valgte å følge kristendommen. Men jeg skulle ønske at flere av dere kunne hatt et mere "åpent" syn til kristendommen. Flere av dere konstantere med at relgion bare er overto og hunbugg. utan at dere kanskje har hatt et åpent syn.(dette gjelder ikke alle) Jeg respekter om dere er ateister, men skulle ønske at dere respekterte de relgiøse på forumet også. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 16. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2008 Flere av dere konstantere med at relgion bare er overto Hva er forskjellen på overtro og religion? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 16. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2008 Jeg respekter om dere er ateister, men skulle ønske at dere respekterte de relgiøse på forumet også. Det er stor forskjell på å respektere en person og respektere meningene til en person. Jeg tviler på at noen her ikke respekterer deg som person, men det er sikkert mange som ikke respekterer meningene dine. Si meg, på hvilket grunnlag ønsker du at noen skal respektere ubegrunnede meninger? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 17. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Flere av dere konstantere med at relgion bare er overto Hva er forskjellen på overtro og religion? Overtro er en tro som er utenfor det som er "mainstream". Red.: overtro el. overtru (etter lty overgelove, fra ty. Aberglaube) 1 tro på overnaturlige makter i strid med den herskende religiøse og vitenskapelige oppfatning kjempe mot gammel o- 2 altfor stor tillit, naiv tro o- på forskningens muligheter Endret 17. juni 2008 av Quayle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå