Rampage Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Nei, men alle gode grunner må være det. Og jeg spurte om en god grunn. Alle gode grunner må ikke være vitenskapelige. Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 1. de tror at verden er skapt av en gud, mens evolusjon kan forklare hvordan alt levende utviklet seg etter det. Altså tror de både på vitenskapen, og på en gud. 2. Men han trenger ingen bevis for å tro. Jeg tror også troen hans er feil, men jeg VET ikke. 1. Nei, de misforstår hva evolusjonsteorien er. Gud kan ikke ha skapt mennesket gjennom evolusjon, for mutasjonene som muliggjør evolusjonen, er tilfeldige. 2. Hvis han ikke har noen beviser, er ikke troen hans verdt noe som helst vitenskapelig sett. Men han må gjerne tro hvis han klarer det. Og jo, vi VET at troen hans er feil dersom han tror bokstavelig på det som står i Bibelen. Tror han derimot det er symboler, kan ALT være sant bare du tolker det på en god måte. Nei, men alle gode grunner må være det. Og jeg spurte om en god grunn. Alle gode grunner må ikke være vitenskapelige. Tradisjon, autoritet og åpenbaring er i hvert fall ikke gode grunner. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Vel, la oss ta åpenbaring. Hvorfor er ikke åpenbaring en god grunn? Er det fordi du ikke har ett fysisk bevis? Du kan jo bare ta en titt på Israel-Palestina trådene på politikkforumet. Så er ikke fysiske bevis avgjørende for hva ulike parter mener og tror. Man legger vekt på ulike ting. Endret 12. mai 2008 av Rampage Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Jeg tror jeg har forklart det i tråden "Gode og dårlige grunner til å tro". Åpenbaring er rett og slett en følelse av at Gud snakker til deg. Det er et bevis på noen som helst måte. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Vel, du har egentlig ikke forklart det. Du sammenligner en åpenbaring med å få en magefølelse av at noe galt har skjedd. Og så begynner å snakke om "sekten". *Hoster og peker mot tidligere "intelligent debate" oversikt* En åpenbaring er tydeligvis ikke målbar, det er folk som er hederlig overbevist om dette til tross for at de vet at bibelen har masse feil. Du har folk som er religiøse uten å tro på bibelen eller andre tekster for den saks skyld. Så det finnes gode grunner til det. Eneste er at du anerkjenner de ikke som gode grunner fordi du kan ikke anlegge vitenskapelig metode på de. Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 En åpenbaring er i høyeste grad målbar da det er aktivitet i hjernen. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Alle gode grunner må ikke være vitenskapelige. Helt sant. Men vitenskapelige grunner fordrer langt mer enighet enn bibelen, som har over 34000 forskjellige "grener" av den samme kristne tro, eller fortolkninger av den samme bibelen. Og det er bare i den kristne troen...... Men jeg skjønner at flueprat sliter med respekten ovenfor religiøse, jeg gjorde det selv inntil jeg klarte å skille mennesket fra det de trodde på. Jeg klarer i dag helt fint å respektere min svigermor men ikke kom å be meg om å respektere det hun tror på, for det klarer jeg ikke. Dette er et tema som ALDRI er oppe til diskusjon på noen som helst måte etter at jeg for mange år siden høfflig ba henne om å la være å prakke troen sin på barna mine. (Hun prøvde seriøst å misjonere på dem troen sin...sukk) Hun ble da skikkelig sint og syntes jeg var et skrekkelig menneske som ville at barne mine skulle brenne i helvette osv osv og det tok lang tid før hun innså, og godtok, at jeg tror like lite på denne guden hennes som hun tror på guden sin og at jeg er villig til å la mine barn stå fritt i hva de tror på forstår hun ikke at jeg tør ta sjansen på. I dag respekterer vi hverandre nok til at vi holder kjeft om dette når vi ser hverandre.. (Jeg har funnet ut at hun er utrolig lite selvstendig og har et fryktelig snevert verdens bilde og trenger jesus i livet sitt som et lite barn trenger en sterk og trygg far og dette er IKKE noe jeg sier for å tråkke på henne eller noe slikt, men en konsekvens av hvordan hun er oppfratt av sine foreldre. De var av den "gode" gamle sorten, med svovel og synd bak hvert hjørne og en oppdragelse som alle foreldre i dag viker tilbake for, også den religiøse biten.... Hun er rett og slett skikkelig hjernevasket og klarer ikke å fri seg fra det om hun hadde villet det engang, enkelt og greit! Så hvis noen lurer på hvorfor jeg lar mine barn få bestemme selv er dette grunnen mer enn noe annet. Skremmende å se hva i utgangspunktet gode mennesker kan gjøre mot sine barn når det kommer til religiøse fordommer og , unnskyld at jeg sier det, fordummende tro... ) Men ikke be meg å respektere tro. For er det noe jeg har lært meg så er det at det ikke er troen i seg selv det er noe galt med, det er hva denne troen gjør med menneskene som tolker den! Samme sak som våpen egentlig, det er ikke våpenet som skyter mennesker, det er mennesket som holder det. Så kan vi jo diskutere om det hadde vært lurt å fjærne verktøyet, i dette tilfellet våpen og religiøs tro.... Endret 12. mai 2008 av RWS Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 1. Nei, de misforstår hva evolusjonsteorien er. Gud kan ikke ha skapt mennesket gjennom evolusjon, for mutasjonene som muliggjør evolusjonen, er tilfeldige. De vet godt hva evolusjonsteorien går ut på. Jeg sa da vitterlig ikke at de trodde Gud skapte mennesket GJENNOM evolusjon, men før evolusjon. Altså, de tror at Gud skapte jorden og universet, mens alt levende har utviklet seg til hva det er i dag gjennom evolusjon. Get it? Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hey, RWS, jeg respekterer mange religiøse, jeg! Men ikke FORDI de er religiøse. 1. Nei, de misforstår hva evolusjonsteorien er. Gud kan ikke ha skapt mennesket gjennom evolusjon, for mutasjonene som muliggjør evolusjonen, er tilfeldige. De vet godt hva evolusjonsteorien går ut på. Jeg sa da vitterlig ikke at de trodde Gud skapte mennesket GJENNOM evolusjon, men før evolusjon. Altså, de tror at Gud skapte jorden og universet, mens alt levende har utviklet seg til hva det er i dag gjennom evolusjon. Get it? Haha, du mener at de mener at mennesket ikke har blitt til gjennom evolusjon, men at alle andre dyr har det? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 1. Nei, de misforstår hva evolusjonsteorien er. Gud kan ikke ha skapt mennesket gjennom evolusjon, for mutasjonene som muliggjør evolusjonen, er tilfeldige. De vet godt hva evolusjonsteorien går ut på. Jeg sa da vitterlig ikke at de trodde Gud skapte mennesket GJENNOM evolusjon, men før evolusjon. Altså, de tror at Gud skapte jorden og universet, mens alt levende har utviklet seg til hva det er i dag gjennom evolusjon. Get it? Haha, du mener at de mener at mennesket ikke har blitt til gjennom evolusjon, men at alle andre dyr har det? Mennesket går under "alt levende" sist jeg sjekket. Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Sist jeg sjekket var mutasjoner også tilfeldige. Gud kan derfor ikke ha skapt mennesket i sitt bilde. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Vel, la oss ta åpenbaring. Hvorfor er ikke åpenbaring en god grunn? Er det fordi du ikke har ett fysisk bevis? For min del tror jeg åpenbaring skjer fordi man har for mye gud piss på hjernen, og det blir mer som en drøm. Akkurat som når man tenker på en ting veldig mye, eller en spesiel ting som har skjedd også drømmer man om det etterpå med en helt annen vri. Såvidt jeg vet har det vel ikke skjedd åpenbaring med ateiser? og det er sikkert fordi de ikke har proppa hjernen og tankene med gud Lenke til kommentar
chokke Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Sist jeg sjekket var mutasjoner også tilfeldige. Gud kan derfor ikke ha skapt mennesket i sitt bilde. Ting vi ikke kan sette i system liker vi ikke. Ting uten logikk (religion) er tydeligvis fæle greier, men vi kan akseptere at utifra vår logikk så er kvantefysikk tilfeldig. Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Sist jeg sjekket var mutasjoner også tilfeldige. Gud kan derfor ikke ha skapt mennesket i sitt bilde. Ting vi ikke kan sette i system liker vi ikke. Ting uten logikk (religion) er tydeligvis fæle greier, men vi kan akseptere at utifra vår logikk så er kvantefysikk tilfeldig. Hva så? Poenget mitt var at så lenge noe er tilfeldig, så er det ingen plan bak. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hvorfor er jeg ateist? Må være på grunn av at jeg syns at hele guds prinsippet er helt 100% totalt idiotisk og gir ingen mening what so ever, men for all del, de som liker å ha en tro må for all del fortsette med det, så lenge de ikke prøver å konvertere meg Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Jeg må innrømme at jeg ville savnet debattene dersom alle ble ateister. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hva så? Poenget mitt var at så lenge noe er tilfeldig, så er det ingen plan bak. Åh? Hvilket grunnlag har du for å si at det er tilfeldig? Har du lest det et sted? Eller er du altvitende siden vi som mennesker ikke kan forklare det? Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Herregud, skjerp deg! Alle som har hatt biologi på videregående vet at mutasjoner er tilfeldige. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Herregud, skjerp deg! Alle som har hatt biologi på videregående vet at mutasjoner er tilfeldige. Poenget mitt er at det er en for enkel forklaring. Det er ikke vitenskap å sette seg ned å godta en "tilfeldighet". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå