Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvorfor er du ateist?

Anbefalte innlegg

Man må oppføre seg moralsk selv om ikke man risikerer straff for å ikke gjøre det.

Du TROR ikke de risikerer straff, i motsetning til religiøse som TROR de risikerer straff, mener du?

Ja, du har på sett og vis rett i det. Men gjør ikke dette ateister mer moralske, siden vi faktisk handler godt av egen vilje?

Jeg synes også det du sier om at kristne er mer moralske enn ateister, er ytterst tvilsomt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, du har på sett og vis rett i det. Men gjør ikke dette ateister mer moralske, siden vi faktisk handler godt av egen vilje?

Kanskje, hvis man faktisk gjorde det som var moralsk riktig, men poenget var jo at mange ikke ser ut til å ville gjøre det hvis man kan komme unna med det. Jeg ser uansett på moral som en ganske objektiv sak, begrunnelsen for hvorfor man gjør det man gjør kommer i andre rekke.

Lenke til kommentar

Er stolt ateist fordi jeg hater alle religiøse handlinger, feks at muslimske kvinner må dekke til seg selv. Styggeste jeg vet om, herregud religion er bare noe dritt. Er heller ingen bevis for at Gud noen gang har eksistert. Jeg blir kvalm av religiøse ekstremister. Kristne som dreper abortleger, muslimene som dreper 4000 uskjyldige Amerikanere, og jødene .. vel jeg aner ikke hva de driver med for å være helt ærlig, men tviler på at det er noe positivt.

Endret av ErlenmeyerFlask
Lenke til kommentar

Jeg ble ikke opdratt religiøst, så det er vel grunnen. Ikke at foreldrene mine nektet meg det, kunne sikkert ha konvertert til hvilken som helst religion, og de hadde støttet meg. Men det er ikke noe som overbeviser meg, ikke noe bevis. De religiøse skriftene er skrevet i en tid da de manglet mye av den kunnskapen vi har i dag, de kunne ikke forklare mange ting vitenskapelig. Mye av det som står skrevet er jo feil, bibelen har jeg hørt at sier at haren er en drøvtygger, men det er den ikke. Bevis A :thumbdown: Mange sier tro og vitenskap er to ting som skal holdes separat, men det er jo bare to forskjellige måter å forklare ting på. Vitenskap virker bare mer troverdig for meg. Men, hvis gud en dag kjører en pressekonferanse på tv2, så løper jeg til kirka og skrifter :D

Lenke til kommentar

Klarer man ikkje å respektere at andre har ein annen tru enn deg, sitter du i saksa. Da kan ein spørje seg sjøl om kven som er fanatikaren her. Eg kjenner mange kristne og muslimer, ingen av dei arbeider mot homofili eller benekter vitenskap. Også før darwin dreiv godt religiøse folk med seriøs forskning, som har lagt mykje av grunnlaget for moderne vitenskap.

Lenke til kommentar

Jeg kan tolerere at folk tror, men jeg trenger ikke tolerere at de setter troen sin ut i live (livet?).

Å sitte på youtube og se rare kristne og muslimer klikke er ikkje ein god metode å få eit representativt bilde av dei. Eg kan også komme med døme på rare ateister. Ein finn det ein ser etter.

Troen er like idiotisk uansett hvor rare tilhengerne er. Det er ikke til å komme bort ifra.

Lenke til kommentar
Jeg har mer respekt for en reflektert og respektfull religiøs person(ja de finnes) enn en fanatisk ateist, og vice versa.

Ja, men du har ikke mer respekt for troen deres.

Hva legger du forresten i en "fanatisk ateist"? Mener du at folk bør holde ateismen sin for seg selv?

Endret av flueprat
Lenke til kommentar
Jeg har mer respekt for en reflektert og respektfull religiøs person(ja de finnes) enn en fanatisk ateist, og vice versa.

Hva legger du forresten i en "fanatisk ateist"? Mener du at folk bør holde ateismen sin for seg selv?

Jeg er veldig enig med ham og det som ligger i en fanatisk ateist er vel en irrasjonell person som er litt vel overivrig i kritikken sin og gjerne kaller de religiøse idioter som ikke kan tenke og lignende.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig med ham og det som ligger i en fanatisk ateist er vel en irrasjonell person som er litt vel overivrig i kritikken sin og gjerne kaller de religiøse idioter som ikke kan tenke og lignende.

Faktisk akkurat det jeg tenkte :). Det finnes mennesker i begge ender av skalaen som intolerant fordømmer den andre enden og generaliserer hverandre som uvitende og dumme, og man får samme svar tilbake.

Man kan gjerne gi uttrykk for hva man tror på, men det handler litt om hvordan man forholder seg til mennesker som ikke tror det du tror på. Istedenfor å rakke ned og fordømme religiøse, sikter jeg heller på å respektere, selvsagt gitt at jeg får samme responsen tilbake.

Lenke til kommentar

Er jeg en slik? Er Dawkins?

Istedenfor å rakke ned og fordømme religiøse, sikter jeg heller på å respektere, selvsagt gitt at jeg får samme responsen tilbake.

Men du er enig i at det er forskjell på å rakke ned på og fordømme en religion, og å rakke ned på og fordømme en person?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...