Gå til innhold

Hvorfor er du ateist?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ateist fordi det ikke finnes noen gud.

 

Alt relgion gjør er å skape hellige kriger, ja kristendommen gjør noe bra som å hjelpe uteliggere, narkomane, fattige barn osv, men relgion har skapt så mye jævelskap rundt om i verden.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Jeg er ateist fordi det ikke finnes noen gud.

 

Alt relgion gjør er å skape hellige kriger, ja kristendommen gjør noe bra som å hjelpe uteliggere, narkomane, fattige barn osv, men relgion har skapt så mye jævelskap rundt om i verden.

Når det gjelder religion brukt til å rettferdiggjøre krig så gidder jeg aldri gå lenger med det. Slike sinnsyke mennesker vil finne en grunn for å gjøre det uansett om det er pga. religion eller ikke. Du må være forsiktig med å si "det finnes ingen gud", siden det blir veldig likt som en teist å si "Det finnes en gud".

 

Jeg er ("de facto") ateist selv utifra de ufattelige usannsynlighetene for hvilken som helst gud. Jeg irriterer meg over hvor mye overtro dominerer mennesker, at det klarer å motarbeide modernisering og utvikling i så stor grad. Når jeg ser nyheter som "barn død av diabetes - foreldrene nektet legemiddler" eller ulike syn på kvinner/homofile/ikke-religiøse blir jeg direkte sint, irritert og kvalm.

Lenke til kommentar
i dag burde vårt verdens samfunn godta mer om hva andre tror og ikke tror, vi som ateister må også respektere andres tro på en guddommelighet

 

Dummeste jeg har hørt. Jeg godtar at du tror på Jahve, men jeg trenger ikke respektere troen av den grunn.

Lenke til kommentar
i dag burde vårt verdens samfunn godta mer om hva andre tror og ikke tror, vi som ateister må også respektere andres tro på en guddommelighet

 

Dummeste jeg har hørt. Jeg godtar at du tror på Jahve, men jeg trenger ikke respektere troen av den grunn.

jahve?????

 

det jeg mener er at vi som ateister må kunne godta hva andre mener og tror på, hvis ikke du kan dette vil jeg sammenligne deg med selveste adolf hitler

Lenke til kommentar
Jeg er ateist fordi det ikke finnes noen gud.

 

Alt relgion gjør er å skape hellige kriger, ja kristendommen gjør noe bra som å hjelpe uteliggere, narkomane, fattige barn osv, men relgion har skapt så mye jævelskap rundt om i verden.

Når det gjelder religion brukt til å rettferdiggjøre krig så gidder jeg aldri gå lenger med det. Slike sinnsyke mennesker vil finne en grunn for å gjøre det uansett om det er pga. religion eller ikke.

 

 

Evil people will do evil deeds, but for a good person to do evil, that takes religion

 

det er helt klart at visse konflikter som korstågene er ene og alene en religiøs ting som aldri ville ha skjedd uten religion,

Lenke til kommentar
Evil people will do evil deeds, but for a good person to do evil, that takes religion

det er helt klart at visse konflikter som korstågene er ene og alene en religiøs ting som aldri ville ha skjedd uten religion,

Poenget mitt er at religion er ikke forutsetningen for at de skal gå til krig. Hvis de ikke hadde hatt religion så (ville verden vært annerledes) ville de sikkert funnet andre grunner å gå til krig.

Lenke til kommentar

Jeg er ateist P.G.A Jeg ikke tror på noe av det som har skjedd gjennom bibelen eller koranen ellr den andre boka..

Så på et program der de prøvde å finne ut blodet i elva med moses.. Masse gresshoppere, død fisk, barn som dør.. osv..

Dem fant ut hver eneste ting av de.. ikke noe gud greier..

Brennende busk oppi fjellet kan ha fått noe kemikaler eller hva det heter, på seg, som har da kommet fra fjellet ellr et ellr annet sted.. Jeg tror hvertfall ikke på at gud skapte oss.. Vi stammer fra apene.. Kansje ikke den ape stammen som vi er mest kjent med.. Men kansje en ape stamme som ikke har blitt funnet ennda.. Og noas båt greie som folk påstår at den ligger et eller annet sted langt oppi fjellene nedi asia.. Kan godt være et eller annet gammalt skip fra middelalderen!

Endret av TehJøran
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Kan godt være et eller annet gammalt skip fra middelalderen!

Uten å starte en enorm diskusjon omkring dette så vil vel skipet kunne dateres tilbake til Noahs tid om det er skipet til Noah, mens om det er fra middelalderen vil det kunne dateres tilbake til middelalderen. :)

Lenke til kommentar
det jeg mener er at vi som ateister må kunne godta hva andre mener og tror på, hvis ikke du kan dette vil jeg sammenligne deg med selveste adolf hitler

 

Da taper du diskusjonen.

 

Jeg godtar at folk tror på dumme ting, men jeg respekterer ikke troen deres.

Lenke til kommentar
For å vinne en hvilken som helst diskusjon, så må du bare sammenligne motstanderen med Hitler så vinner du automatisk :)

 

Nei, da taper du.

 

Enig med flueprat i denne, jeg er den som egentlig gir en god faen i hva andre tror på av guder, men selv om jeg aldri sier noe negativt om det, så er det ikke alltid fordi jeg respekterer det, men fordi jeg rett og slett driter i det. :)

 

Ja, jeg driter også i hva folk tror på så lenge de holder det for seg selv. Når de begynner å prakke troen sin på andre, reagerer jeg.

Lenke til kommentar

Jeg ble/er ateist fordi jeg som liten ble tvunget til å utøve en religion.

 

Paradoksalt nok så lærte vi at ingen kunne tvinge deg til å utøve religion på skolen. Men alikevel måtte vi be borbønn, fadervår osv. Jeg blir KVALM av at staten kunne la noe slikt skje. Kristningen i Norge startet for allvor etter slaget på Stikklestad og ble ikke avsluttet før skolereformen i 1997. Derfor ble jeg ateist, dessuten vil jeg ikke at statskirken skal bruke pengene mine på å la alle kirkene i komunen min forfalle.

Lenke til kommentar
Jeg ble/er ateist fordi jeg som liten ble tvunget til å utøve en religion.

 

Paradoksalt nok så lærte vi at ingen kunne tvinge deg til å utøve religion på skolen. Men alikevel måtte vi be borbønn, fadervår osv. Jeg blir KVALM av at staten kunne la noe slikt skje. Kristningen i Norge startet for allvor etter slaget på Stikklestad og ble ikke avsluttet før skolereformen i 1997. Derfor ble jeg ateist, dessuten vil jeg ikke at statskirken skal bruke pengene mine på å la alle kirkene i komunen min forfalle.

 

 

Jeg er i samme situasjon som deg. Skulle vi startet en felles sak mot staten og den norske skole? Hvis det finnes advokater på hw.no så er de velkommen. Hva med åndelig/spirituell tvang? Det finnes jo til stedet idag?

Lenke til kommentar

Tror det har endret seg litt, jeg har iallefal aldri opplevd fadervår/borbønn i min generasjon (på skolen). Det er værre med foreldre som sier til barna at de kommer til helvete der de blir pint evig hvis de ikke tror på gud og gjør som han sier.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar
Tror det har endret seg litt, jeg har iallefal aldri opplevd fadervår/borbønn i min generasjon (på skolen). Det er værre med foreldre som sier til barna at de kommer til helvete der de blir pint evig hvis de ikke tror på gud og gjør som han sier.

Vel, i fra første til fjerde klasse måtte vi gjøre en god del rare ting i faget "Kristendom", ikke KRL. Dette var før den tiden. KRL kom vel det året jeg begynte i fjerde klasse. Da ble ting annerledes. Men før det var det kun kristendomsfag på grunnskolen så vidt jeg er bekjent. Så jeg hadde vel kanskje to år med ren forkynnende kristendomsundervisning.

Lenke til kommentar
Å ikke ha noe som kan skremme en til moralsk oppførsel krever at man tar ansvar selv. Ut fra spørreundersøkelser i dette forumet om hva folk ville gjort i forskjellige situasjoner der man må velge mellom å få mer penger eller være ærlig er det tydelig at en relativt lav andel av deltakerene har høy nok moral til å takle det ansvaret. Jeg tror derfor at mange her kunne vært bedre mennesker om de hadde trodd sterkt på en religion med klare grenser.

 

Med det samme så innfører vi diktator regime...

 

Lav moral? Jeg har vært ateist (uten å vite at jeg var det til og med!) siden jeg var 10-12 år og er nå snart 50 og må si at jeg føler meg forferdelig skuffet over deg som indirekte sier at jeg ikke klarer å la være å stjele, voldta og plyndre og verre ting fordi jeg er ateist og ikke tror på noen gud! For det er det du sier ikke sant? At de som ikke tror de blir straffet av en skybert vil omgående gå ut og ta livet av naboen, voldta den pene dattera der og rappe tv'n deres...

Skal si deg noe jeg og det er at jeg ALDRI har stjålet noe i mitt liv! Aldri, ikke en eneste tyggis pakke engang! Hvor mange skybert brukere kan skryte av det samme? For meg betyr det LANGT mer hva MIN samvittighet forteller meg enn all verdens strenge guder og jeg skulle ønske folk som deg sluttet å tro at man må være religiøs for å ha moral.

 

Men bare for å sette det på spissen; Du mener at mennesker ikke kan være gode mot hverandre fordi de vil, men at de kun er det fordi de er redde for en straff fra gud? Er du da et godt menneske som troende, som kun gjør gode ting fordi du er truet til å gjøre gode ting? Syntes du at jeg er et bedre menneske enn deg fordi jeg hjelper andre av egen fri vilje, fordi jeg elsker alle mine medmennesker og medskapninger her i verden? Eller må jeg tro på gud for å være det gode menneske? (Også lurer de kristne på hvorfor de blir oppfattet snørrhovne noen ganger?)

 

Kort sagt så trenger ikke jeg noen skybert for at jeg skal være et godt menneske, jeg har faktisk levd hele mitt voksne liv uten den skremsels propagandaen som enhver religion er så flinke til å prakke på en og jeg må si at dette vitner om veldig dårlig selv innsikt. Hvis du ikke klarer å ha noen moral uten at du skremmes til det av en gud er jeg redd du ikke er noe godt menneske i utgangs punktet.

 

Jeg tror faktisk at samfunnet er i ferd med å bli bedre til mindre religiøst det er. Religion fordømmer og lager skiller ("dem og "vi") pluss at det som fortelles der er løgn, forbannet løgn og enda mere løgn og i mine øyne har religion faktisk fått lov til å herje verden to tusen år for lenge, og det uten at religion på noen som helst måte har gjort verden til et bedre sted å være.... :no:

 

Jeg håper at mennesker verden over tar til vettet og ser at religion og troen på himmel spøkelser i det store og hele bare er tull, løgn og en form for skjult diktatorisme. Bare tenk på de millioner av mennesker som har levd (og lever) som faktisk tror de havner i hellvette fordi de "tenker" på noe som er "syndig". For en latterlig tanke når en ser etter!

Hele konseptet faller på sin egen store urimelighet og i dag, når prestene ikke lenger kan true mennesker fysiskt (i form av å brenne de utro på bål også videre) er det flere enn noen gang før som velger seg vekk fra tanke tyraniet alle religioner er og godt er det! Hadde det ikke vært for dette tøvete greiene hadde vi antagelig kunne lande på månen allerede i 1850, hvis ikke før, men på grunn av de "lærde" presters tyrani over all viten, vitenskap og fremskritt siden religion oppsto klarte vi dette først etter at noen vitenskaps folk klarte å rive seg løs fra idiotiet og forske selv. Religion er i beste fall utdattert med 500 år, i beste fall, og skulle egentlig vært utryddet i det store og det hele, for det er bare tull. Hadde religion på noen som helst måte vært vitenskapelig BEVIST, eller bevist på en eller annen måte, ville det jo ikke vært nødvendig å true det på folk, ville det vel? Eller hjernevaske unger sånn at de ikke kommer ut av svineriet?

 

Nei, jeg har tre barn og de er i tenårene alle sammen og har ikke en eneste dag i sitt liv holdt mulighetene åpne for at det skulle finnes noen skybert. Det hele faller på sin egen urimelighet, hele tiden!

 

Beklager for lang post, men sånne uttalelser provoserer meg og får meg til å ønske at vedkommende var naboen min, sånn at jeg fikk plyndret, voldtatt og drept vedkommende, umoralsk som jeg er!!! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...