hallpett Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Lurer på å montere avtakbart tilhengerfeste på min A3 Sportsback 5 dørs, 2.0 diesel, 2005 modell (ikke S-Line). Ringte Møller og de ga meg en pris på 16.000,- Alt for dyrt spør du meg. Snakket med en bilmekaniker og fikk opplyst at prisen på selve festet er ca 4500,-. Han mente at dette kun han montere for meg under forutsetning av at det gikk greit å "stjele" strøm fra baklyktene. Er det noen her på forumet som har noen formening om dette går greit uten at elektronikken i bilen vil begynne å krangle. Også interesert i generelle tilbakemeldinger på om hengerfeste lar seg montere av en dyktig mekaniker på et frittstående verksted, eller om dette er en jobb som absolutt bør overlates til "gribbene" på Møller. mvh Hallgeir Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 På denne bilen er det can-buss, og du kan ikke stjele strøm fra baklyktene som i "gamle dager". Årsaken til at dette er kjempedyrt, er at det må kables fra hengerfestet og helt frem til el-sentralen i dashbordet, så det er jobben du betaler for. Andre biler med can-buss, for eks Opel Astra/Zafira (og sikkert andre) har el-sentralen i sideveggen i bagasjerommet, så her koster en ettermontering ca 4-5.000, inkl hengerfeste og jobb (+ ca 1.000 dersom du vil ha avtagbart). Dersom du er litt nevenyttig og kan litt om bil og bilelektro, gjør du dette selv på et par kvelder. Jeg hadde vært mer skeptisk til å gjøre dette selv på en VAG-bil. Kanskje noen andre her har gjort dette, og kan si litt mer? Lenke til kommentar
epox Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Lurer på å montere avtakbart tilhengerfeste på min A3 Sportsback 5 dørs, 2.0 diesel, 2005 modell (ikke S-Line). Ringte Møller og de ga meg en pris på 16.000,- Alt for dyrt spør du meg. Snakket med en bilmekaniker og fikk opplyst at prisen på selve festet er ca 4500,-. Han mente at dette kun han montere for meg under forutsetning av at det gikk greit å "stjele" strøm fra baklyktene. Er det noen her på forumet som har noen formening om dette går greit uten at elektronikken i bilen vil begynne å krangle. Også interesert i generelle tilbakemeldinger på om hengerfeste lar seg montere av en dyktig mekaniker på et frittstående verksted, eller om dette er en jobb som absolutt bør overlates til "gribbene" på Møller. mvh Hallgeir Hei Jeg jobber i møller og det stemmer at det meste av prisen er jobb, men prisen på feste ligger faktisk opp mot 7000,- kr En løsning for å gjøre det billigere / selvmonterbart er å bruke en såkalt "bypass" rele som du kobler inn på baklykta og 12V + (kjempeenkelt hvis du har strømmuttak i bagasjen) denne "lurer" bilen pga den bruker bare strømmen til baklykta som signal men hvis du har ryggevarsler er det en utfordring (må ha et rele som kobler ut ryggevarlseren) det er ikke alle releer som håndterer pærevarsling hvis du har dette på bilen heller Så: originalt er best, men dyrt uoriginalt, billig-men med noen utfordringer Hilsen "gribben" 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå