Avon657 Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Hei, jeg er er helt fersk når det gjelder å sette sammen en PC. Litt har jeg lært på disse forumene og har ihvertfall greid å sette sammen deler som passer og er gode i kvalitet. Jeg har tenkt på å kunne ha muligheten til å fordype meg mye mere i maskinen etter kjøpet når det gjelder bla. overklokking osv. Jeg sitter nå og skal regne ut hvor mye watt jeg tenger og tar utgangspunkt i denne kalkulatoren: http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine Så er det et par spørsmål på noen av punktene i kalkulatoren: System type: Jeg har tenkt å kjøpe q9450 og som jeg tror jeg forstår skal jeg oppgi 1 stk iog med at det bare er et fysisk Cpu. Motherboard: Skal kjøpe Abi IP35 PRO og går utifra at jeg skal sette markøren på Regular -Desktop. CPU Utilization (TDP) : Hva er dette? Har søkt på nettet men finner det ikke ut. Overklock my CPU : Har tenkt til å overklokke når jeg finner ut hvordan og vil vel ligge rundt 3+++Mhz. Men hva skriver jeg i Overclocked Vcore (V) feltet? Vet ikke hva det er. RAM: Skal kjøpe 2 stk 2gb DDR2 SDRAM ram. Skal jeg da oppgi 2 Sticks? To enheter? eller gelder dtte noe annet i og med at den går helt opp til "32 sticks" SSD Drives (Solid State Disk): Hva er dette? Cold Cathodes:: Vet ikke hva det er? Fans Regular LED High Perf. LED og High Perf.? Setter meget pris på om noen kunne forklare. Vil jo også lære dette, men det er mye på en gang og jeg vil ha en maskin oppe og stå på korterst mulig tid. Endret 13. juli 2008 av Kjøttmunn Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 skal aldri legge for mye vekt på disse kalkulatorene. bare list opp hva slags hardware du har/skal få, så hjelper vi med å anbefale strømforsyning men jeg tviler på at du vil trenge noe mer enn 600w (selv om mange vil si at du bør har minst 750w) min pc lever godt på 500w, se nederst Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Hey! Takk for kjapt svar! Veldig bra at du ser på dette. Abit IP35 Pro Corsair TWIN2X DDR2-800 4096MB KIT (2x2048) Gainward GeForce 8800 GT 512 MB Intel Core 2 Quad Q9450 Lian Li PC-V1000BplusII 3 x 120 mm vifter Noctua NH-U12P Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA 2stk i Raid 1 Western Digital Raptor X Endret 15. april 2008 av Kjøttmunn Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 (endret) eneste du kunne vurdert, er annen ram. Netshop har et veldig fint sett, Mushkin extreme performance 8000. Det er 4GB ram som går på 1000mhz, og de koster ikke mer enn ca.700kr. Da får du en pc som kan klokkes ganske mye. jeg irriterer meg ganske mye pga rammen min. Har ikke klart å få den stabil over 860mhz. dvs at jeg ikke får cpu lenger enn 3440mhz. og det er trist og what the fuck! skal du med en raptordisk? Kjeder du deg veldig de to sekundene du sparer deg med loadetid når Windows starter opp? eller er det et stort ønske om å la pc bråke og bli varm? nei, kjøp heller en kasse øl, mye mer fornuftig bruk av pengene Endret 16. april 2008 av newman221 Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 (endret) eneste du kunne vurdert, er annen ram. Netshop har et veldig fint sett, Mushkin extreme performance 8000. Det er 4GB ram som går på 1000mhz, og de koster ikke mer enn ca.700kr. Da får du en pc som kan klokkes ganske mye. jeg irriterer meg ganske mye pga rammen min. Har ikke klart å få den stabil over 860mhz. dvs at jeg ikke får cpu lenger enn 3440mhz. og det er trist og what the fuck! skal du med en raptordisk? Kjeder du deg veldig de to sekundene du sparer deg med loadetid når Windows starter opp? eller er det et stort ønske om å la pc bråke og bli varm? nei, kjøp heller en kasse øl, mye mer fornuftig bruk av pengene Det var tipsene sine! Jeg skal sjekke det ut. Jeg dropper i hvertfall Raptor x som jeg har lest og forstått og som også du påpeker, er minimalt for kronene. Så byttet til en Samsung foreløpig se under. (Har du et tips på tunga om OS disk så kom gjerne med det) Så tilbake til strømforsyningen. Så la si mitt oppsett ser slik ut: Abit IP35 Pro Corsair TWIN2X DDR2-800 4096MB KIT (2x2048) eller (Mushkin XP2-8500 4096 MB Extreme Performance (2 x 2048) Gainward GeForce 8800 GT 512 MB Intel Core 2 Quad Q9450 Lian Li PC-V1000BplusII 3 x 120 mm vifter Noctua NH-U12P Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA 2stk i Raid 1 Samsung SpinPoint T166 250GB SATA (OS-disk) DVD R/W (Har fra før) CD R/W (Har fra før) Hvor mange Watt vil man anbefale da? Endret 16. april 2008 av Kjøttmunn Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Oppsettet vil anslagsvis kanskje i verste fall bruke 250W, så en 5-600W av kvalitet holder og du har rom for utvidelse. Selv har jeg Corsair HX620W og er svært fornøyd. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 du trenger da ikke egen OS-disk? kan da bare kjøpe 2stk 500gb og partisjonere ut 40gb til windows på den ene.. så flytter du swap-fil til disk nr 2 for økt ytelse. ellers var det denne rammen jeg siktet til. http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97587 Mushkin DDR2 4096MB extreme Performance XP2-8000 2x2048MB 1000MHz. (5.5.5.15) superduperram som koster veldig lite. Avogtil har de den på tilbud også=) du vil klare deg fint med 500w. 600 kan kanskje være greit siden pc-komponenter stadig trenger mer strøm. så slipper du å kjøpe ny forsyning neste gang også... Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 du trenger da ikke egen OS-disk? kan da bare kjøpe 2stk 500gb og partisjonere ut 40gb til windows på den ene.. så flytter du swap-fil til disk nr 2 for økt ytelse. ellers var det denne rammen jeg siktet til. http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97587 Mushkin DDR2 4096MB extreme Performance XP2-8000 2x2048MB 1000MHz. (5.5.5.15) superduperram som koster veldig lite. Avogtil har de den på tilbud også=) du vil klare deg fint med 500w. 600 kan kanskje være greit siden pc-komponenter stadig trenger mer strøm. så slipper du å kjøpe ny forsyning neste gang også... Hei igjen. Jeg er fersk in tha game. Men jeg tenker å kjøre 2 x 500gb i raid 1 i og med at jeg har masse produsert musikk og video som jeg må ha kopi av. Men mener du å kjøre Os-på en av de diskene i raid 1. Jeg er ikke helt med? Og hva er swap-filer. er det Virtuelt minne? Skal også surfe og finne ut av det. Men rekker du før meg å poste så er jeg takknemlig for det. Når det gjelder Ram som du foreslo har de gjort det meget bra på test hos Overclockers Club. Takker for det! Et spørsmål. Jeg er jo litt usikker om de funker til Abit IP35 Pro-kortet men skal sjekke nettet om noen har hatt prob. med den komboen. Og hvis det er grønt lys så skaffer jeg meg dem. Ja så var det strøm. 500-600w er mottatt. Jeg heller mot Corsair som jeg vet har fått bra kritikker og som Smirnoff over også gir tips om. Jeg får bare surfe litt på merker så kommer den på plass også. Veldig kult at du så på helheten. Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 Oppsettet vil anslagsvis kanskje i verste fall bruke 250W, så en 5-600W av kvalitet holder og du har rom for utvidelse. Selv har jeg Corsair HX620W og er svært fornøyd. Hei takk for tips og tilbakemelding. Jeg er meget sikker på at jeg kommer til å havne på Corsair-strøm da jeg har sett endel tester hvor de har kommet bra ut. Kvalitet. Det blir 500-600w og fint at den ikke kjører på full guffe også vil jeg tro. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Raid1= backup, ikke sant? da kan du se bort ifra kommentaren min om å bytte swapfile. Raid1 kan være lurt hvis man har noe verdifullt på disken. swapfile=virtuelt minne. windows bruker fortsatt det tullet, uansett hvor mye ram man har. tullete MS. tror dette kan bli en bra pc jeg. lykke til Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 (endret) Det blir backup-system så jeg kjører en billig/bra liten OS-disk også. Takk for det, jeg håper det også blir en bra PC. Uten folk som deg og dere hadde jeg nok tryna unødvendig mye. Endret 16. april 2008 av Kjøttmunn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå