Skarphol Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Hei! Jeg har et underlig problem som kom etter at jeg byttet ut et defekt hovedkort. PC-en starter som normalt, men etter kort tid skjer en av to ting: 1. Skjermen blir svart og ingenting fungerer lenger + at det tikker i DVD-drevet, eller 2. Mus og tastatur slutter å fungere. Tiden det går før dette inntreffer kan være fra 15 sekunder til omtrent 5 minutter. Eneste mulighet for å komme videre er å slå av PC-en med svenskeknappen. Jeg trodde først det kunne være et termo-problem, men vannkjølinga holder prosessoren på omlag 30°C. Det underlig er at den funker helt fint i 'Sikkermodus' Jeg byttet hovedkortet mitt med et av samme type som jeg hadde fra før, et Gigabyte P35C-DS3R. Prosessor er Core 2 Quad Q6600, ellers sitter det 2 Gig Ballistix RAM, et EVGA GeForce 8800 GTS kort og en NEC DVD-brenner. Absolutt alt annet er koblet fra eller røsket ut av PC-en. Operativsystem er Windows Vista Home Premium 64-bit. Jeg har forsøkt å finne ut av hva som kan være galt, og mens PCen var i normal modus kjørte jeg CPUZ for å se hvilken hastighet prosessoren gikk på. Den vaklet mellom normale 2.4 GHz og 1.6 GHz. Ikke noe midt i mellom, enten 1.6 eller 2.4 GHz. Jeg har forsøkt Systemgjennoppretting til diverse tidspunkter bakover i tid, men det har ikke hjulpet. Jeg har forsøkt å sette BIOS'en til failsafe settings, men det hjalp heller ikke. Jeg har forsøkt å reparere Windows med installasjons-DVD-en, men det ser ikke ut til at den finner noe feil. Nå kjører PC-en i sikker modus, og da funker alt bra. Leser e-post, Word og internett går så det griner, etc. Men jeg skulle gjerne hatt den til å gå i normal modus, da. Noen hint om hva som kan være galt? Skarphol Lenke til kommentar
Arne Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Det er vel anbefalt å reinstallere windows etter å ha bytta HK. Lenke til kommentar
Skarphol Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Å reinstallere Windows er jo en mulighet, men er det mulig å gjøre det uten å formattere harddisken? Har jo en del inne på den som jeg gjerne skulle beholdt. En annen sak er at jeg er usikker på om problemet ligger i operativsystemet, i og med at den noen ganger kneler før jeg har kommet til der hvor jeg skal velge bruker, mens den andre ganger kneler etter flere minutter. Og så er det det at hastigheten på CPU'en står og svaier mellom 1.6 og 2.4 GHz. Nå som jeg kjører i sikkermodus er hastigheten fra 2400.0 MHz til 2400.2 MHz. Alt dette gjør at jeg er litt usikker på om reinstallering vil hjelpe. Skarphol Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Har du overklokket cpu-en? kan være at dette har gjort at den ikke vil starte opp skikkelig. Har du oppdatert BIOS? som kan ha skapt problemer? Oppdatert pc-en med alle driverne som fulgte med hovedkortet=) så den har alt den trenger. Vis dette ikke funker kan du vurdere enn bios oppdatering vis det er mulig, eller formatere pc-en og legge inn Operativ systemet igjen. Dette vil være en siste utvei siden du kanskje vil miste alt du har hatt før med mindre du har backup kopi. Håper dette kan hjelpe Lenke til kommentar
Skarphol Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 Hm, dette er pussig, men nå ser det ut til at PC-en har begynt å oppføre seg normalt igjen. Uten at jeg egentlig har gjort noe for det. Jeg har riktignok omstartet PC-en fryktelig mange ganger de siste dagene. Og i løpet av dagen har den klart å installere Service Pack 1 for Vista også... Jeg skjønner ikke hvorfor problemet har løst seg selv etter 5 dager med krangling.. Jeg får håpe at det varer! Takk for rådene, uansett! Skarphol Lenke til kommentar
Skarphol Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 Og 8 minutter etter at jeg skrev forrige post gikk den i svart igjen...:-( Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå