Gå til innhold

Server vs server. Hvilke av to bør jeg velge?

Inc

Anbefalte innlegg

Server er ikke akkurat mitt fordypningsfag.

Står mellom disse to som skal brukes til en mindre bedrift. 6-7 maskiner, 2-3 printere i nettverk, liten håndfull faxr og noen tråløse klienter.

Kandidat #1:

CH-03P-A-750 Chieftec MidiTower, Piano Black, 750W PSU, aluminium  
X7SBE Supermicro hovedkort X7SBE 
MPF920Z121 Diskettstasjon sort 
SORT_DVD_RW_IDE Sort DVD±RW 16X DL INT. BULK BL 
BX80562X3210 Intel Quad-Core Xeon X3210 - 2,13Ghz / 8MB / 1066MHz FSB  
T667UB1GC STT 1024MB DDR2 677MHz (64x8) Cl 5 
WD2500YS WD RAID Edition - 250GB SATA 3.0GB/s 7200RPM 16MB 
OEME75-00956 MS OEM Windows 2003 Small Business Server Engelsk 5 client 
MSSERV_INST Installasjon av MS Windows 2003 Server  
PRODSERV Montering og test - 5 års garanti

Glemte pris, men denne går for 12k eksmoms inkl frakt

Eller denne fra Dell *fjernet*

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alltid gå for en serverleverandør. I ditt tilfelle vil det da være Dell som er det eneste alternativet.

Den andre er og fra en leverandør. Altså Nextron. ;)

Mao. Begge levert fra leverandør og ferdigmontert med henholdvis 3 og 5 års garanti

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Alltid gå for en serverleverandør. I ditt tilfelle vil det da være Dell som er det eneste alternativet.

Den andre er og fra en leverandør. Altså Nextron. ;)

Mao. Begge levert fra leverandør og ferdigmontert med henholdvis 3 og 5 års garanti

Nextron vil kanskje produsere maksimalt 100 maskiner med den konfigurasjonen der. De vil aldri vite om batchen dems av strømforsyninger har en feil som gjør at de dør etter 2 år. Dell på den andre siden som kanskje selger 50.000 av samme server har litt større nettverk for å plukke opp slike feil. Dell har i tillegg gode monitoreringsverktøy.

I bunn og grunn så er hovedpoenget, Nextron er ikke en serverleverandør. De kan sette sammen maskiner for deg og gi deg garanti på det, men det kan Komplett, Netshop og så godt som alle andre webshopper i Norge.

btw: jeg fikk heller ikke sett Dell-maskinen, men samme om det er Dell, HP eller IBM så kommer du bedre ut av det enn noe hjemmebygd uten skikkelig monitoreringssoftware.

Lenke til kommentar

Dell leverer et høyere service nivå, og gjør antagelig mer testing av konfigurasjonene. Dermed blir dette et naturlig valg for bedrifter med begrenset intern kompetanse.

På den annen side har jeg brukt mye Nextron/Supermicro, spesiel til clustere hvor feil på enkeltmaskiner betyr mindre. (F.eks. 5-6 maskiner til filtrering av e-post, eller et par rack med servere til transkoding av mediefiler). Erfaringen er at maskinene er solide og stabile.

Lenke til kommentar

Ikke noe i veien med Nextron sine servere, da de stort sett er hardware plukket ut fra Supermicro som lager knall servere. Kan legge til at det hovedkortet du fikk levert med kandidat #1 er av ypperste kvalitet!

(Supermicro leverer servere til Google, Yahoo og Microsoft...)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ikke noe i veien med Nextron sine servere, da de stort sett er hardware plukket ut fra Supermicro som lager knall servere. Kan legge til at det hovedkortet du fikk levert med kandidat #1 er av ypperste kvalitet!

Jeg sugler litt på samme hovedkort til min private server. Det har jo det meste, Intel nettverksporter, støtte for siste xeon 33xx, innebygget grafikk, støtte for PCI-X og støtte for DDR2. DDR3 er litt dyrt for hjemmeprosjektet mitt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Nextron vil kanskje produsere maksimalt 100 maskiner med den konfigurasjonen der. De vil aldri vite om batchen dems av strømforsyninger har en feil som gjør at de dør etter 2 år. Dell på den andre siden som kanskje selger 50.000 av samme server har litt større nettverk for å plukke opp slike feil. Dell har i tillegg gode monitoreringsverktøy.

I bunn og grunn så er hovedpoenget, Nextron er ikke en serverleverandør. De kan sette sammen maskiner for deg og gi deg garanti på det, men det kan Komplett, Netshop og så godt som alle andre webshopper i Norge.

btw: jeg fikk heller ikke sett Dell-maskinen, men samme om det er Dell, HP eller IBM så kommer du bedre ut av det enn noe hjemmebygd uten skikkelig monitoreringssoftware.

Leg liker å bygge serverene mine selv.

Skal man ha 2-4 cpu med 32+BG ram osv eller 16TB lagring koster dette 20 ganger mer hos dell VS bygge selv osv.

Dell tar 3,5k for 1TB mens en nettbutikk tar 1k osv.

Så man burde betale 20k ekstra for hardware som er testet og monitoreringsverktøy?

Lenke til kommentar

Nå var det vel ikke primært pris som var fokus i argumentene mot selvbygg. Bygg gjerne serverne dine selv om du vil hvis du er frnøyd med det. Begynner du derimot å måle i litt større skala vil du se at ferdigbygget fra en av de større leverandørene har lavere feilrate og mindre nedetid pga boksen. Du merker det kanskje ikke på to-tre egne servere som du har et eierforhold til og mulighet til å fange opp i forkant, men drifter du mange servere og bare vil at de skal fungere så er du kanskje tjent med ferdigbygg ut fra et driftsperspektiv.

Lenke til kommentar

Skal det kjøpes inn en server for mer enn 5 brukere bør ikke pris være avgjørende om det står mellom relativt små summer (+/- 5000-10000). En gylden regel er at en person ansatt omsetter for 1 mill. i året. Altså 5 brukere = 5 mill. Da bør man ha råd til å bruke noen tusen ekstra på et skikkelig system (serverprodusent). Nedetid vil som oftest være langt, langt dyrere. :-)

Er også enig i at jeg ville gått for et RAID oppsett.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg sugler litt på samme hovedkort til min private server. Det har jo det meste, Intel nettverksporter, støtte for siste xeon 33xx, innebygget grafikk, støtte for PCI-X og støtte for DDR2. DDR3 er litt dyrt for hjemmeprosjektet mitt.

Hjemmeprosjektet mitt ble satt på hold i noen måneder. Jeg er nå på jakt igjen. Er det noen alternativer til Supermicro X7SBE i prisklassen 2000 til 3000 kroner. Vanskelig å finne noe bedre hovedkort som har de egenskapene som listet over.

Endret av durabit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...