Gå til innhold

Hvordan få flere harddisker til å virke med Linux Redhat 8.0

Anbefalte innlegg

:evil:

Jeg installerte Linux på maskinen. Da tok jeg ut to harddisker som jeg ikke ville miste noen filer på. Etter installasjonen så koplet jeg til disse harddisken igjen men da virket dem ikke.

De kjører NTFS etter at jeg hadde WindowsXP for jeg har ikke gjort dem om...

Og den ene er på raid..

Kan noen fortelle meg hvordan jeg får disse til å virke sammen med Linuxen min????????

:cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den som er i RAID skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har peiling. Den andre virker, men du kan ikke "se" den uten videre i Red Hat 8.0. Du har to valg; mount den som NTFS ( $man mount ) Jeg tror NTFS støtte ligger i Red Hat 8.0. hvis ikke så er google din venn :) Det andre valget er å formatere den til ext3 med fdisk. ($man fdisk) Husk at du må mounte den også. ett tips: sett den opp i /etc/fstab. ($man fstab)

Lenke til kommentar

NTFS-støtten til Linux er så buggy at du kan ikke regne med å få det til å virke særlig bra. Prøv i alle fall ikke å skrive til dem fra Linux.

Du trenger å mounte partisjonene på diskene som ntfs-partisjoner.

Jeg vet ikke om rh 8.0 har innebygd støtte for ntfs-mounting, hvis den ikker har det, må du kompilere det inn i kjernen.

Når du har gjort det må du regne deg fram til partisjonsbetegnelsen (/dev/hde4 osv). Deretter må du kjøre en mount-kommando.

Det er enkelt å gjøre dette i Mandrake, der finnes enkle GUI for mounting av windows-disker.

Lenke til kommentar

Det er ikke default-støtte for det i redhat, men på linux-ntfs.sourceforge.net har de en rpm.

Det du gjør (når du har installert den) er: mount -t ntfs /dev/hdXX(erstatt disse med det som skal være der) /mnt/ntfs (den mappen må eksistere)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...