Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Snodig lyd etter montering av åpent luftfilter.


Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg eier en 97 Passat 1,8T og monterte for noen måneder siden et åpnet luftfilter/kon-filter fra K&N og er egentlig ganske fornøyd med det, selv om jeg nå vet at min LMM kan gå fløyten pga det.

 

Men samtidig som jeg fikk litt bedre pådrags-lyd og en herlig "swoosh" lyd ved giring, fikk jeg også en snodig lyd til.

Lyden dukker opp et sted mellom 1500 og 3000 omdreininger, men har mere sammenheng med hvor mye gass jeg gir, enn RPM, da den skjer ved ca samme trykk på pedalen hver gang.

 

Lyden kan sammenlignes med lyden jeg ville fått ved å bytte ut eksosen med et såkalt effektanlegg. Det er en veldig liten "sone" i gangen på gasspedalen hvor jeg kan fremkalle lyden, så den varer sjeldent mer enn et halvt sekund, men jeg kan holde lyden ganske lenge om jeg er fintfølende på pedalen. Jeg er ikke i stand til å gjenskape lyden med bilen i fri og parkert, så det skjer kun ved kjøring, men i alle gir-stadier.

Jeg har ingen mekanisk bakgrunn, så ikke mye jeg kan feilsøke selv uten konkrete forslag først i hvertfall, men jeg tipper det har noe med bensin-tilførsel eller luften til motoren å gjøre. Eller at jeg rett og slett monterte filteret feil, man vet aldri =)

 

Jeg aner ikke om dette er en direkte årsak av nytt luftfilter, eller om filteret bare bidro til å fremheve en lyd som allerede var der, så da spør jeg her etter meninger, tips eller forslag.

 

Om dere trenger mere info om bilen eller annet, bare spør, for jeg aner ikke hva denne lyden kan komme av, selv om den virker harmløs for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det der er noe stort tøv. Alle massemålere har en syklus der de brenner av smuss fra tråden når motoren stoppes. Dessuten er man bare komplett idiot hvis man dynker filteret i olje etter at man har renset det.

det er et kjent faktum at K&N filter som kan renses skal oljes med filter oljen til K&N etter rens. det er ved påføring av for mye lsik olje at LMM kan ta kvelden. det har skjedd på flere LMMer jeg har vært borti.

Lenke til kommentar
Det der er noe stort tøv. Alle massemålere har en syklus der de brenner av smuss fra tråden når motoren stoppes. Dessuten er man bare komplett idiot hvis man dynker filteret i olje etter at man har renset det.

Idiotisk utsagn av deg der. SÅ du sier at ingen tar kvelden- om man ikke dynker med 'ekstra for mye' olje?

 

Tar lett kvelden når det legger seg en olje film på tråden. Tråden gløder mye av tiden for å kjenne lufttemperatur, fuktighet etc.

Lenke til kommentar

Jeg mener at det ikke er filteroljen som er skyld i at massemåleren kneler, hvis man følger anvisningene fra produsent.

 

Tar lett kvelden når det legger seg en olje film på tråden. Tråden gløder mye av tiden for å kjenne lufttemperatur, fuktighet etc.
Hvorfor tror du det er slik at tråden varmes kraftig opp for å brenne av rester når motoren stopper? Og hva med oljedamp som kommer via veivhusventilasjonen? (ja, jeg vet at den vanligvis kommer på "baksiden" av måleren, men når gasspjeldet lukkes er det vel ikke helt utenkelig at litt oljetåke kan finne veien til massemåleren)

 

*edit: eller enda bedre, hva med oljedamp som lekker ut i kompressorhuset til turbinen og fordamper når man stopper? Mye som kan gjøre at lmm kneler

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Jeg mener at det ikke er filteroljen som er skyld i at massemåleren kneler, hvis man følger anvisningene fra produsent.

 

Tar lett kvelden når det legger seg en olje film på tråden. Tråden gløder mye av tiden for å kjenne lufttemperatur, fuktighet etc.
Hvorfor tror du det er slik at tråden varmes kraftig opp for å brenne av rester når motoren stopper? Og hva med oljedamp som kommer via veivhusventilasjonen? (ja, jeg vet at den vanligvis kommer på "baksiden" av måleren, men når gasspjeldet lukkes er det vel ikke helt utenkelig at litt oljetåke kan finne veien til massemåleren)

 

*edit: eller enda bedre, hva med oljedamp som lekker ut i kompressorhuset til turbinen og fordamper når man stopper? Mye som kan gjøre at lmm kneler

Sant det du sier med damp fra alle mulige steder. IKke alle som har turbo riktignok da, men trådstarter har det. Orginalt luftfilter er rimelig tett- og tar gjerne luft inn forrfra et sted- gjerne ved grillen.

 

Skal finne den læreboka hvor det står om akkurat dette, LMM. Så prøve å finne det eksakte greine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...