Mikkel83 Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Heisann. Jeg eier en 97 Passat 1,8T og monterte for noen måneder siden et åpnet luftfilter/kon-filter fra K&N og er egentlig ganske fornøyd med det, selv om jeg nå vet at min LMM kan gå fløyten pga det. Men samtidig som jeg fikk litt bedre pådrags-lyd og en herlig "swoosh" lyd ved giring, fikk jeg også en snodig lyd til. Lyden dukker opp et sted mellom 1500 og 3000 omdreininger, men har mere sammenheng med hvor mye gass jeg gir, enn RPM, da den skjer ved ca samme trykk på pedalen hver gang. Lyden kan sammenlignes med lyden jeg ville fått ved å bytte ut eksosen med et såkalt effektanlegg. Det er en veldig liten "sone" i gangen på gasspedalen hvor jeg kan fremkalle lyden, så den varer sjeldent mer enn et halvt sekund, men jeg kan holde lyden ganske lenge om jeg er fintfølende på pedalen. Jeg er ikke i stand til å gjenskape lyden med bilen i fri og parkert, så det skjer kun ved kjøring, men i alle gir-stadier. Jeg har ingen mekanisk bakgrunn, så ikke mye jeg kan feilsøke selv uten konkrete forslag først i hvertfall, men jeg tipper det har noe med bensin-tilførsel eller luften til motoren å gjøre. Eller at jeg rett og slett monterte filteret feil, man vet aldri =) Jeg aner ikke om dette er en direkte årsak av nytt luftfilter, eller om filteret bare bidro til å fremheve en lyd som allerede var der, så da spør jeg her etter meninger, tips eller forslag. Om dere trenger mere info om bilen eller annet, bare spør, for jeg aner ikke hva denne lyden kan komme av, selv om den virker harmløs for øyeblikket. Lenke til kommentar
eab Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Det er nok resonans, ikke farlig. De originale rørene og luftfilterboksene demper innsugslyden og resonansen ganske mye. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Håper for all del ikke det filteret er full av olje- da går luftmassemåleren fort til helvette. Men du nevnte jo at du visste det- så da er vel ikke det så farlig. Lenke til kommentar
eab Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Det der er noe stort tøv. Alle massemålere har en syklus der de brenner av smuss fra tråden når motoren stoppes. Dessuten er man bare komplett idiot hvis man dynker filteret i olje etter at man har renset det. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Det der er noe stort tøv. Alle massemålere har en syklus der de brenner av smuss fra tråden når motoren stoppes. Dessuten er man bare komplett idiot hvis man dynker filteret i olje etter at man har renset det. det er et kjent faktum at K&N filter som kan renses skal oljes med filter oljen til K&N etter rens. det er ved påføring av for mye lsik olje at LMM kan ta kvelden. det har skjedd på flere LMMer jeg har vært borti. Lenke til kommentar
eab Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Det har ikke skjedd på noen av bilene mine, der jeg har vaska og olja filter selv. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Det der er noe stort tøv. Alle massemålere har en syklus der de brenner av smuss fra tråden når motoren stoppes. Dessuten er man bare komplett idiot hvis man dynker filteret i olje etter at man har renset det. Idiotisk utsagn av deg der. SÅ du sier at ingen tar kvelden- om man ikke dynker med 'ekstra for mye' olje? Tar lett kvelden når det legger seg en olje film på tråden. Tråden gløder mye av tiden for å kjenne lufttemperatur, fuktighet etc. Lenke til kommentar
eab Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 (endret) Jeg mener at det ikke er filteroljen som er skyld i at massemåleren kneler, hvis man følger anvisningene fra produsent. Tar lett kvelden når det legger seg en olje film på tråden. Tråden gløder mye av tiden for å kjenne lufttemperatur, fuktighet etc.Hvorfor tror du det er slik at tråden varmes kraftig opp for å brenne av rester når motoren stopper? Og hva med oljedamp som kommer via veivhusventilasjonen? (ja, jeg vet at den vanligvis kommer på "baksiden" av måleren, men når gasspjeldet lukkes er det vel ikke helt utenkelig at litt oljetåke kan finne veien til massemåleren) *edit: eller enda bedre, hva med oljedamp som lekker ut i kompressorhuset til turbinen og fordamper når man stopper? Mye som kan gjøre at lmm kneler Endret 16. april 2008 av Erik Braseth Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Jeg mener at det ikke er filteroljen som er skyld i at massemåleren kneler, hvis man følger anvisningene fra produsent. Tar lett kvelden når det legger seg en olje film på tråden. Tråden gløder mye av tiden for å kjenne lufttemperatur, fuktighet etc.Hvorfor tror du det er slik at tråden varmes kraftig opp for å brenne av rester når motoren stopper? Og hva med oljedamp som kommer via veivhusventilasjonen? (ja, jeg vet at den vanligvis kommer på "baksiden" av måleren, men når gasspjeldet lukkes er det vel ikke helt utenkelig at litt oljetåke kan finne veien til massemåleren) *edit: eller enda bedre, hva med oljedamp som lekker ut i kompressorhuset til turbinen og fordamper når man stopper? Mye som kan gjøre at lmm kneler Sant det du sier med damp fra alle mulige steder. IKke alle som har turbo riktignok da, men trådstarter har det. Orginalt luftfilter er rimelig tett- og tar gjerne luft inn forrfra et sted- gjerne ved grillen. Skal finne den læreboka hvor det står om akkurat dette, LMM. Så prøve å finne det eksakte greine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå