cptZiggy Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Valget falt på et 350D, gleder meg til å komme igang med å ta noen bilder. Virker som om det er noe som rasler inni kamera når jeg rister forsiktig på det. Høres ut osm lyden kommer fra toppen, oppe med blitzen et sted. Hvor lenge må det stå og lade første gangen? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Den lyden skal mest sannsynlig ikke være der. Prøv å se om du finner ut hva som rasler uten å gå for drastisk til verks. Første og alle andre ganger skal batteriet lade til det er fullt. Laderen avbryter automatisk ladingen når det er fullt så det gjør ikke noe om det står lengre enn nødvendig. Det skal være en indikator på laderen som viser når det er fullt. Jeg vil anslå at det tar ca 1-2 timer. Lenke til kommentar
cptZiggy Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Jo, det lyster grønt, men har jo alltid fått hørt at det skal lades lenger første gangen. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Min mor fikk beskjed fra fotobutikken om å lade i 5 timer første gangen, men ettersom dette svjv gjaldt i "gamle dager", og bruksanvisningen sier 90 min, overtalte jeg henne til å ta ut batteriet etter 3 timer så hun kunne komme i gang med kameraet. Tror ikke det har tatt nevneverdig skade av dette. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Du kan lese litt mer om batterier her: Amobil-guide: Unngå batterifellene! VG/Amobil: Lad riktig Lang lading første gangen er nå en myte som hadde rot i virkeligheten med eldre batteriteknologier som NiCd. Slike batterier er forbudt solgt i EU nå på grunn av det miljøfarlige kadmiumet. (RoHS-direktivet) Lenke til kommentar
cptZiggy Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Fant ut var raslingen var. Det var rett og slett de to bittesmå-metalldingsene som støtter blitsen Ingenting å bry seg om. Lenke til kommentar
Åsen Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Må si det frister veldig å kjøpe det D40 kameraet på El-Kjøp. Har alltid hatt lyst på speilreflekskamera. De som har hatt dette kameraet en stund, hvordan liker dere det? Hva er bra, hva er dårlig? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Den lyden skal mest sannsynlig ikke være der. Prøv å se om du finner ut hva som rasler uten å gå for drastisk til verks.Nå kjenner jeg ikke konstruksjonen til 350D, men det kan være sensoren som detekterer om kameraet holdes vertikalt eller ikke. I noen kamerahus kan man høre at den lille "pendelen" beveger seg. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Pendel??? Vil da tro at det er et aksellerometer eller tilsvarende som benyttes Lenke til kommentar
gregor Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Må si det frister veldig å kjøpe det D40 kameraet på El-Kjøp. Har alltid hatt lyst på speilreflekskamera. De som har hatt dette kameraet en stund, hvordan liker dere det? Hva er bra, hva er dårlig? Lurer litt på det samme.... Eventuelt med 18-70-objektivet? gregor Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Det er ikke mye å lure på, i d40 får dere et knallkamera til din prisen. Er ikke mange som kan konkurrere mtp ytelse/kr. Dessuten om dere ikke har planer om å bytte objektiv med det første, så har det fått en del skryt i motsetning til objektivet som følger med Canon 350d Lenke til kommentar
Åsen Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Jeg har ingen planer om å bytte objektiv, men kommer vel kanskje til å gjøre det en eller annen gang. Hvordan er kameraet når det kommer til å ta bilder av ting i "stor" fart. Ski, snowboard, skateboard osv. Blir det veldig blurrete? Bare så synd at jeg har akkurat svidd av masse penger på russefeiring, og har mye igjen på førerkortet. Så lurer på om jeg må vente til neste tilbud :/ Endret 19. mai 2008 av Tho-mas Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Må si det frister veldig å kjøpe det D40 kameraet på El-Kjøp. Har alltid hatt lyst på speilreflekskamera. De som har hatt dette kameraet en stund, hvordan liker dere det? Hva er bra, hva er dårlig? En kamerat av meg har det og jeg har lekt en del med det. Mine kjappe kommentarer til det er: bra skjerm, god bildekvalitet, men dårlig byggekvalitet på kit-objektivet, treg autofokus og manuell fokus er litt tungvint. Les gjerne akams Test av Nikon D40 for en langt mer grundig beskrivelse. Den lyden skal mest sannsynlig ikke være der. Prøv å se om du finner ut hva som rasler uten å gå for drastisk til verks.Nå kjenner jeg ikke konstruksjonen til 350D, men det kan være sensoren som detekterer om kameraet holdes vertikalt eller ikke. I noen kamerahus kan man høre at den lille "pendelen" beveger seg. Pendel? Det er vanlig å bruke fullstendig elektroniske aksellerasjonssensorer til sånt. F.eks slike: Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Det finnes hus som bruker en mekanisk sensor også. Visstnok inkludert K10D (uten at jeg har sett det klart bekreftet fra Pentax noe sted). Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Hehe, det er jo sant at hvis man bare ønsker å vite orientering på kameraet med 90 graders oppløsning, burde det holde lenge med en enkel mekanisk løsning Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Mistenker fort at det kan være en bedre løsning. D80en min er litt irriterende på den fronten. Av og til slutter det å auto-rotere bildene. Det er fremdeles påslått i menyen, men bildene blir ikke rotert, og jeg må gå inn i menyen, slå det av og så slå det på igjen. Om det er en feil i sensoren eller en ren software-greie vet jeg ikke. Lenke til kommentar
ole9998 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Må si det frister veldig å kjøpe det D40 kameraet på El-Kjøp. Har alltid hatt lyst på speilreflekskamera. De som har hatt dette kameraet en stund, hvordan liker dere det? Hva er bra, hva er dårlig? Jeg har hatt D40 siden i fjor sommer. Kjøpte det da med kitobjektivet til 3800kr. Det var mitt første digitale speilrefleks. Fordeler: Bildekvaliteten er svært god, også med kitobjektivet. Brukervennligheten er også veldig bra. Kameraet er lite og lett. I tillegg er prisen en fordel, nå i enda større grad enn når jeg kjøpte. Kan nesten ikke tenkes at det kan gå lavere enn dette i pris. Ulemper: Mangler noen ting på funksjonssiden som noen etter litt erfaring kan ønske seg. Selv tenker jeg da særlig på nedblendingsknapp (gir forhåndsvisning av dybdeskarpheten) og "bracketing" (tar samme bilde med ulike eksponeringer samtidig). Ellers mangler noen ting i forhold til de siste tekniske nyvinningene: live-view, støvfjerningsmekanisme, lav støy på høy iso osv. Når jeg kjøpte tenkte jeg som følgende: kjøper et rimelig kamera nå, investerer i et mer avansert kamera om et par år, f.eks. etterfølgeren til D80 som jeg regner med får det meste av det jeg savner ved D40. Bottom line: jeg anbefaler D40 på det varmeste. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Det finnes hus som bruker en mekanisk sensor også. Visstnok inkludert K10D (uten at jeg har sett det klart bekreftet fra Pentax noe sted). Ikke som jeg vet om, men derimot merker man en lyd noe ala "klunk" inni huset om man rister det litt kraftig. Det er riktignok stabiliseringssystemet, som nødvendigvis må ha noen bevegelige deler for å gjøre jobben sin. For øvrig vil jeg påpeke at Nikon egentlig er noen ordentlige luringer, og at D40 er et virkelig godt kamera, med mangler som godt kan forsvares til prisen. Det har muligens noe med at det stiller litt i en egen prisklasse, som det eneste speilreflekskameraet som har vært på permanent tilbud i såpass lang tid. Både 350D og K100D har vært/er tilgjengelig til samme pris, og er like gode/bedre kameraer, men det er/var nok kun lagertømming. (Mitt kjøte jeg utpå nyåret, da det var priset likt som D40-et. Valget var dermed enkelt.. ) Lenke til kommentar
charge Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Megapiksler bør ikke bety mye. Hva skal man med mer enn 6 megapiksler? Filene blir bare upraktisk store. Dessuten har jeg hørt at flere megapiksler ikke nødvendigvis gir noe større realoppløsning på bildene fordi elektronikken som produserer bildet ikke utnytter bildeinformasjon på større presisjonsnivå enn det som tilsvarer 6 MP. Et bilde på 10 MP har derfor ikke større presisjonsnivå enn et på 6 MP, men det har noe av informasjonen duplisert slik at bildefilen blir større - og mer "imponerende". Dette gjelder kanskje ikke alle kameraer, men noen, kanskje særlig de billige speilrefleksene. Men igjen, dette er bare rykter, så fint om noen kunne si noe mer om saken. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Men igjen, dette er bare rykter, så fint om noen kunne si noe mer om saken.Sensoren i D40x og D60 har bedre dynamisk omfang, men det er ikke fordi den har 10MP, men fordi den er nyere. Av samme grunn ville jeg foretrukket D60 fremfor D40x, fordi signalbehandlingen er av nyere dato og vil nesten garantert ikke være dårligere. Ellers er jeg enig med deg, 6MP holder i massevis, og jeg tror den amatørfotografen som påstår noe annet aldri har prøvd å forstørre opp bilder fra 4-5-6MP i store formater... Optikken er og blir det viktigste, uten skikkelig optikk blir selv Nikon D3 et dårlig kamera. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå