Gå til innhold

Nikon D40 kit til 2995 - bra tilbud?


Anbefalte innlegg

takker Napoleon XIV, men kjøpes kun SLR fordi det er såpass billig :)

Er fult klar over at det er mulig å kjøpe kameraer der jeg kan se live view på lcd'en og såklart er det en fordel for meg :) men som simen1 sier så sprenger det budsjettet :)

uansett så tror jeg at ett vr-objektiv hadde vært supert, samt litt ekstra zoom -men det får tiden/begrensningene vise. har prøvd såvidt et 350d, eller, holdt i det kan en vell heller si, men ikke brukt det noe særlig i praksis.

 

en annen ting, når det kommer til vesker/bagger, er lowepro ok saker? synes at topland zoom1 ser ok ut. er vertfall lowepro forhandleren jeg kjøper d40 hos fører.. det er vell kanskje liten forskjell uansett hva man kjøper når det er snakk om vesker i den prisklassen hehe..

 

edit1: hva med uv-filter/beskyttelse og solblender? er det verdt pengene? er hoya bra saker?

Endret av viiite
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uv-filter fungerer vell også som beskyttelse for linsa..? solblender er vell bare plastikk-greie som du monterer over om jeg har forstått rett :)

Det er sterke meninger om hvorvidt et UV filter faktisk er så beskyttede som det blir hevdet. Hvis du orker å lese hele denne krangelen diskusjonen, så ser du hvor betent temaet er.

 

Personlig mener jeg at du er bedre tjent med en solblender da den har en beviselig positiv effekt i motlys situasjoner.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

hm. tenker å bruke uv-filteret som en beskyttelse for linsa liksom. etter litt lesing i den tråden og sett litt bilder de har linket til vil jeg si at uv-filter kan være negativt i enkelte tilfeller, men som beskyttelse på linsa -helt ypperlig.

 

det er vell fult mulig å bruke begge deler? :p altså solblender og uv-vilter samtidig? ^^

Lenke til kommentar

Skal du bruke et UV filter, så må du velge et med så god kvalitet at det ikke går utover bildekvaliteten. Og det koster mange penger hvis du handler i Norge. På det objetkivet som følger med en D40, så mener jeg at det ikke er verdt det. Sett heller pengene i banken og kjøp nytt ojektiv hvis et faktisk går i stykker. Hva en solblender koster vet jeg ikke, men ettersom det står Nikon på det, så er det vel neppe gratis.

 

Tom

Lenke til kommentar

mener jeg har sett nikon solblendere til 2-3-400,-, noe som egentlig ikke er dyrt, men med tanke på at det bare er en bit med plastikk så er det jo en del..

 

kommer nok til å kjøpe meg et zoom-objektiv før sommern da familien skal på ferie, så litt ekstra zoom er greit å ha.

tips til objektiv til d40 med vr og litt zoom på..? la oss ti 3000 i makspris.. det må vell også ha af-motor innebgget? hva med dette? er jo ikke vr, men da må jeg vell betale betydelig mye mer for vr med litt zoom på.. eller dette, men vet ikke om det passer til d40/har af-motor, prisen var ok på mpx.no, så er det jo 11x :)

Endret av viiite
Lenke til kommentar

Tamron 18-200, som du linker til, har ikke innebygget AF motor og du vil med andre ord ikke få autofokus med dette objektivet på D40. Tror heller ikke Sigma har noen 18-200-varianter med autofokusmotor (HSM).

 

Men du trenger jo ikke å ha et telezoomobjektiv fra 18mm. Om du velger å kjøpe et Nikon AFS 55-200VR til ca. 2500 så får du både fokusmotor og bildestabilisator. Du har jo allerede området fra 18-55, og med to objektiver vil du få bedre bildekvalitet enn om du dytter hele området 18-200 inn i samme objektivet.

Lenke til kommentar

@super8: jeg vet ikke, helt fersk på dette området jeg :) hva 18-55 eller 55-200 vil si har jeg ikke snøring på heller :p du/dere vet nok mye bedre :) har du link til det objektive du snakker om også? :)

 

edit: er det dette du mener? Det ahr jo kun 3,6x zoom, synes det er litt lite.. for øvring var det jo billig

 

en ting, hva er forskjellen på tele osv? noen osm har en short discription? :)

Endret av viiite
Lenke til kommentar
Tamron 18-200, som du linker til, har ikke innebygget AF motor og du vil med andre ord ikke få autofokus med dette objektivet på D40. Tror heller ikke Sigma har noen 18-200-varianter med autofokusmotor (HSM).
Sigma 18-200OS har HSM for Nikon, ikke for andre fatninger. Varianten uten OS har ikke HSM.
Lenke til kommentar
@super8: jeg vet ikke, helt fersk på dette området jeg :) hva 18-55 eller 55-200 vil si har jeg ikke snøring på heller :p du/dere vet nok mye bedre :) har du link til det objektive du snakker om også? :)

 

edit: er det dette du mener? Det ahr jo kun 3,6x zoom, synes det er litt lite.. for øvring var det jo billig

 

en ting, hva er forskjellen på tele osv? noen osm har en short discription? :)

18-55 og 55-200 er brennviddeneområdene på objektivene, og det er brennvidden som bestemmer hvor stor vinkel kameraet ser.

Liten brennvidde kalles vidvinkel, og gir som navnet sier en vid vinkel, altså får du mye med i bildet.

Stor brennvidde kalles tele, som betyr «langt unna», og gir deg en lav vinkel slik at du kan fylle bildet med noe som er langt unna.

Zoomfaktoren på objektivet sier bare hvor stor forskjell det er på helt utzoomet og helt innzoomet, og 200/55 = 3.6.

På samme måte gir 55/18 = 3.1 ganger zoom. Har du begge så kan du altså velge brennvidde fra 18-200mm ved å bytte objektiv når du skal over/under 55mm, og totalt gir disse to objektivene deg da en zoomfaktor på 200/18 = 11.1 ganger zoom.

Lenke til kommentar
en ting, hva er forskjellen på tele osv? noen osm har en short discription? :)

Prøv Tamrons guide til fokallengde. Der kan du se hva f.eks 18-50 mm betyr. Bare flytt på den pila på skalaen mellom 18 og 50 og se hva som skjer. Evt. mellom 50 og 150.

 

Zoom er det største tallet delt på det minste. F.eks

50/18 = 3

150/50 = 3

Som du sikkert ser i Tamrons guide så blir synsvinkelen til kameraet veldig forskjellig på de to selv om begge har 3 ganger zoom.

 

ah, så autofokus heter på fagspråket hsm? :) så sigman-objektiver med hsm kan jeg bruke på d40?

Ikke helt. HSM står for Hyper Sonic Motor. Det er en spesielt rask variant av autofokusmotor i objektivet. Nikon D40 MÅ ha en eller annen fokusmotor i objektivet for å fokusere automatisk. Mange andre kameraer trenger ikke fokusmotor i objektivet for å fokusere automatisk fordi de kameraene har fokusmotor i selve kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...