Epp Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Skal du kjøpe speilrefleks så må du nok sette deg litt inn i bruken for å få utbytte av det.du får nok like gode kanskje til og med bedre bilder med et godt kompaktkamera i auto.i tillegg så er jo et speilrefleks ca 3/4 ganger så stort i omfang. Det er jeg ikke enig i. dSLR tar mye bedre bilder på auto enn et kompaktkamera. Du kan derimot lære deg mer og ta enda bedre bilder... Hva er det som er så spesielt med autofunksjonen til kompaktkameraer? D40 har både større sensor og bedre optikk enn kompaktkameraene, så jeg kan ikke tro annet enn at det også gir bedre bildekvalitet på auto. Det gjør det. Endret 11. juni 2008 av Epp Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Har kjøpt d40 på det coop tilbudet (dog bare holdt av da de fikk flere på torsdag) noen veit om en slags guid for å få tatt bra bilder? Eller er det bare å lese manualen. Gratulerer med kjøpet. Manualen er et must hvis du vil lære deg og bruke kameraet ditt. Vil anbefale og lese fotokompendiumet her på forumet,det gir deg en fin innsikt i speilrefleksens mysterier https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 Takk, det var genialt skrevet.. Håper det er greit at jeg spør her, hvordan etterbehandler man bilder i raw skal jeg bruke photoshop eller nikon capture nx2?(er noob) sorry bumper meg selv her, har Capture nx2 men finner ikke ut om det kan åpne raw (se vedlegg) eller er det noe annet prog jeg kan bruke?.. samt ser enkelte bilder er på forumet blant annet av en olsenbanden bil at man får skyede og landskapet et ektremt mange farger slikt, er det noen slike guid hvordan man gjør det. Eller kan d40 i det hele tatt lagre i raw? Endret 11. juni 2008 av freddy85 Lenke til kommentar
stclem Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 er det noen som kan forklare meg hva 18-55 betyr? og hva er zoom på d40? Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 er det noen som kan forklare meg hva 18-55 betyr? og hva er zoom på d40? Hei, 18-55 er brennvidden i mm, som enkelt sagt styrer hvor mye du får med på bildet. En brennvidde på ca 30mm på dette kameraet får med seg det samme som du ser, og kalles normallinse. En kortere brennvidde får med seg mere og skyver motivet unna, og kalles vidvinkel. Fordel innendørs og til landskapsbilder. En lengre brennvidde enn normal kalles tele og gjør at du kan trekke til deg motiver som er unna. Viktig ved sport, dyre og portrettfotografering. En fastlinse har bare én brennvidde, og da må man bevege seg for å styre hva man skal ha med. En zoomlinse har flere brennvidder man kan velge mellom trinnløst, som på det omtalte objektivet. Da kan du altså stå stille og velge hva du vil ha med på bildet. Du har massevis av zoomer å velge mellom etter behov og lommebok, rene vidvinkelzoomer, rene telezoomer og andre som har begge deler. En 18-55 zoom dekker altså fra en moderat vidvinkel til svak tele, og er en grei allround zoom å starte med, og av grei kvalitet! Kona kjøpte nettopp en D40 med den linsen. Det er en egen guide her på forumet som forklarer mye mer... Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Ja, det er det samme kitet. Se annonsen lengre opp i tråden. Prisen på 2390 inkluderer ikke bare kitobjektivet med 18-55mm men også et 2-timers nybegynnerkurs i bruk av apparatet og rens og sjekk av kameraet etter 3 år. Elkjøp solgte kitet for 2490 for noen uker siden. Jeg er usikker på om det inkluderte nybegynnerkurs og rens og sjekk. Lefdal Drammen solgte nettopp til 2490. Ser at alle fortsatt averterer med "Check & Clean" + kurs i annonsen, men i brosjyren i esken står det at tilbudet gjaldt produkter solgt før nyttår 2007! Det er jo litt svindel i så fall, for det er jo verdt over 2000 kr! Lurer på hvem som da skal dekke dette, forhandler eller Nikon?? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Lurer på hvem som da skal dekke dette, forhandler eller Nikon??Nikon.http://www2.nikon.se/nordic/school/pages/s...mp;Locale=no_NO Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 er det noen som kan forklare meg hva 18-55 betyr? og hva er zoom på d40? Zoomen på D40 er 18 til 55 millimeter. Prøv gjerne denne gaiden for å få få en følelse med hva det betyr i praksis. Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 sorry bumper meg selv her, har Capture nx2 men finner ikke ut om det kan åpne raw (se vedlegg) eller er det noe annet prog jeg kan bruke?.. samt ser enkelte bilder er på forumet blant annet av en olsenbanden bil at man får skyede og landskapet et ektremt mange farger slikt, er det noen slike guid hvordan man gjør det.Eller kan d40 i det hele tatt lagre i raw? CaptureNX/2 er spesielt laget med tanke på å behandle Nikons raw-filer, NEF, og ingen andre RAW-format. I tillegg kan det behandle JPG bilder. D40 lager definitivt, gode, RAW-bilder. 6Mp NEF. Når det gjelder manipulasjon av bilder, er det litt mer begrensning i CaptureNX, men en del kan gjøres, bl.a. vha. u-point teknologien til Nik software. Lenke til kommentar
stclem Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 er det noen som kan forklare meg hva 18-55 betyr? og hva er zoom på d40? Zoomen på D40 er 18 til 55 millimeter. Prøv gjerne denne gaiden for å få få en følelse med hva det betyr i praksis. Kan ikke si jeg skjønner dette hellt. Kan noen bare si meg hvor mye optisk zoom dette tilsvarer? Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 er det noen som kan forklare meg hva 18-55 betyr? og hva er zoom på d40? Zoomen på D40 er 18 til 55 millimeter. Prøv gjerne denne gaiden for å få få en følelse med hva det betyr i praksis. Kan ikke si jeg skjønner dette hellt. Kan noen bare si meg hvor mye optisk zoom dette tilsvarer? Det tilsvarer 3x zoom, men du kan ikke sammenligne det med videokamera, som har en helt annen oppløsning!! Du kan få 16x zoom til speilrefleks også, men større zoomområde gir ofte dårlig kvalitet (og stor vekt/størrelse) Så det anbefales minst mulig zoomområde, og de mest ivrige unngår zoom og foretrekker faste brennvidder. For zoomer har også et annet problem: de har ofte dårlig lysstyrke, dvs de slipper inn mindre lys enn fast brennvidde, slik at du fort blir avhengig av blitz. Den varierer også ofte med brennvidden, som gjør at eksponeringen må endres hvis man zoomer. Ikke noe problem med automatikk, men hvis man bruker manuelle instillinger eller blitz så... Dyre zoomer har gjerne fast og høy lysstyrke, og kan måle seg med fast brennvidde. Men da er det fort MANGE tusenlapper... Men konklusjonen er: til å starte med er det veldig fint med en standardzoom på 3-4x som dekker minimum 18-50mm, da finner du ut hva du trenger etter hvert, og den er uansett fin til reiser etc. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 er det noen som kan forklare meg hva 18-55 betyr? og hva er zoom på d40? Zoomen på D40 er 18 til 55 millimeter. Prøv gjerne denne gaiden for å få få en følelse med hva det betyr i praksis. Kan ikke si jeg skjønner dette hellt. Kan noen bare si meg hvor mye optisk zoom dette tilsvarer? Forenklet forklart* beskriver antall mm hvor vidt eller smalt "synsfeltet" er. Mengden zoom er det smaleste (55mm) delt på det videste (18mm). 55/18 = ca 3 ganger zoom. Men zoom-tallet forteller ingenting om området er fra veldig smalt (210mm) til ganske smalt (70mm) eller om det er fra veldig vidt (10mm) til vidt (30mm). Vidvinkelzoom 30mm/10mm = 3x zoom Normalzoom 55mm/18mm = 3x zoom Telezoom 210mm/70mm = 3x zoom Derfor tror jeg det er lurere om du bruker den gaiden jeg linket til i stedet for å se på zoom-tallet. Du vil ha stor nytte av å vite om du kjøper en vidvinkelzoom, normalzoom eller telezoom. * Forklaringen er forenklet noe. Egentlig heter det brennvidde. Her er et par litt dypere forklaringer på hva brennvidde er: http://www.fototips.no/index.php?side=brennvidde http://www.fototips.no/index.php?side=objektiv Lenke til kommentar
Andreas2k Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Var innom obs i dag for å kjøpe d40, men selvfølgelig var de utsolgt.. Fikk tilbud om å ble skrevet opp på en venteliste, slik at jeg fikk kameraet for tilbudspris når de fikk inn nye i juli. Noen som vet om andre steder de kjører lignende kampanjer? Endret 12. juni 2008 av Andreas2k Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Var innom obs i dag for å kjøpe d40, men selvfølgelig var de utsolgt.. Fikk tilbud om å ble skrevet opp på en venteliste, slik at jeg fikk kameraet for tilbudspris når de fikk inn nye i juli. Noen som vet om andre steder de kjører lignende kampanjer? Jeg mener Fotoknudsen kjører den samme pakka for 2999,- hvor på man får 300kr i rabatt om man tar med reklamebrosyren i butikken. Da blir prisen 2699,- Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Dette er i beste fall en drøy generalisering. Lysmåleren er den samme enten du bruker auto eller PSAM, så at den plutselig skal undereksponere i auto høres merkelig ut. Når det gjelder bildebehandling i kamera så er det stor forskjell på nybegynnermodeller og entusiast/semiproffe modeller. For sistnevnte gjøres det ofte minst mulig bildebehandling i kamera da produsenten gjerne antar at brukeren vil ha kontroll på dette selv. For D40 er ikke dette tilfelle. Som sagt så er det samme tilfelle for D40. Glimrende jpeg kvalitet rett ut av boksen. Det finnes mange referanser om dette på nettet. Beklager sent svar.mye og gjøre på jobb Jeg mente dslr generelt i mine innlegg.når det er sagt så er jeg enig med at D40 er vel et av de beste dslr på full auto.Da dette er en tråd om D40 så skulle jeg ikke ha vært så bastant i mine svar. Det er greit nok at dslr har større bildebrikke/jpeg kvalitet ovs. men for dem som ikke har noe interesse av og lære seg fotografering så har det ikke noe større betydning for dem,det er vel heller at dem synes at 6.1 Mp er alt for dårlig i forhold til hvor mange Mp dem får i kompaktklasse til samme pris. Jeg er heller ikke enig med deg om og anbefale dslr derunder også D40 til folk som overhode ikke har lyst/interesse til å lære seg noe om fotografering.Noe som også var tilfelle i det innlegget som jeg svarte på. Min første møte med dslr var 400D/17-55 uten IS,begynte med automodus og var overhode ikke fornøyd med kvaliteten på bildene det ga.Har hatt slr sider 1976. Fikk byttet det "flere grunner"etter 14 dager til en 30D,har faktisk ikke brukt det i automodus. Jeg anbefalt en kamerat som viste litt interesse og kjøpe D40 på Obs.Viste han litt om bruken av det,men han leverte det tilbake etter 3 dager.Han begrunnet det med at det var for komplisert og bruke. Han var på skoleavslutting med datra si og tok bilder av henne på scenen litt unna,bilden han tok sa han var uskarpe,kona hadde med Ixuskamera deres,han sa at bilden der var mye lysere og skarpere. Kan det ha noe med at D40 kun har 3 fokuspunkt mens ixus har 9 fokuspunkter og at han hadde problemer med og holde det rolig på 55 mm i innendørs belysning på litt lang avstand. Vi har nok forskjellige syn på dette angående dslr vs. kompetanse.så vi blir nok aldri enige der. Men nå for tiden så får du jo kjøpt D40 hvorsomhelst for en billig penge,så tiden vil vise hvem av oss som har rett Edit:leifer Endret 13. juni 2008 av Nautica Lenke til kommentar
zonko Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Har slått til på en D40, men trenger veske. Er ute etter en liten, men røff sak som ikke trenger plass til ekstra objektiver. Kan Lowpro Reza TLZ 20 være det jeg er ute etter? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Sikkert fin den, men også Lowepro TLZ Mini passer perfekt til D40 med kitobjektivet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Jeg vil anbefale å gå et sted der du kan prøve flere forskjellige snutevesker. Ingenting er så irriterende som å gå og irritere seg i årevis over upraktiske løsninger. Lenke til kommentar
Åsen Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 http://www.elprice.no/Product/ProductInfo.aspx?id=31645 Er verdt å betale så "mye" ekstra for den lınsa som følger med? Eller bør jeg heller kjøpe til vanlig pris uten den ekstra linsa? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 http://www.elprice.no/Product/ProductInfo.aspx?id=31645 Er verdt å betale så "mye" ekstra for den lınsa som følger med? Eller bør jeg heller kjøpe til vanlig pris uten den ekstra linsa? Det objektivet er verdt 1000,- kroner. Den koster mer hvis du skal kjøpe den alene. Men hvis du ønsker deg en telezoom med bildestabilisering ved en senere anledning; så er det bedre å kjøpe standard kitet. Tom Lenke til kommentar
Åsen Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Ok. Da tror jeg jeg kjøper standard kitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå