Gå til innhold

Nikon D40 kit til 2995 - bra tilbud?

Anbefalte innlegg

Uanskvett 4500,- i øl gjør deg ikke glad men konstant full og ute av stand til å ta gode bilder :tease:

Du er blant de, du ja. Jeg har en del erfaring med slike fra min tid som dørvakt på en rufsete bar :p

Nei, det holder ikke med tre uker i syden hvert år. I steden for å få lens lust kan du reise et spennende sted flere ganger i året. Det var poenget mitt. Hva med en langweekend i Toscana? Eller en kjapp tur til Dublin, kun iført kamerabag med undertøyskift, slik at Ryanair faktisk blir billig. For å nevne et par eksempler.

Og så har du Skudeneshavn, der du kan bo lokalt i rorbu. Da får du med deg pittoreske Søragata, solnedganger i søkk og kav, vikingsenteret ved Olav Hårfagres kongsgård (norges første hovedstad var Avaldsnes) osv osv.

Neida, jeg ikke en av dem, men 4500 til øl så blir det ikke noe langhelg til Toscana e.l.

Ellers:

1. Jeg skal ikke til syden ei heller ei turistifisert øy

2. Prøv å reise rundt med en familie på langhelg, da snakker du ikke om småpenger og du vil ikke få tid til å ta bilder (bortsett fra snapshot)...

3. Vil aldri reise med Ryanair...

4. Å reise rundt for å se kjente ting/byer og så ta bilde av dem er ikke videre interessant for min del, da jeg sannsynligvis finne bedre bilder på flickr. Mer utfordrende å få til bra bilder fra hverdagen enten det være seg hjemme, i Hellas eller på Sørlandet.

:tease:

Ellers har du da ikke så lite utstyr du da... ;)

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er det samme kitet. Se annonsen lengre opp i tråden. Prisen på 2390 inkluderer ikke bare kitobjektivet med 18-55mm men også et 2-timers nybegynnerkurs i bruk av apparatet og rens og sjekk av kameraet etter 3 år.

Elkjøp solgte kitet for 2490 for noen uker siden. Jeg er usikker på om det inkluderte nybegynnerkurs og rens og sjekk.

Lenke til kommentar

Så denne reklamen på coop i dag og begynte å lure litt på å bytte ut mitt Kodak EasyShare ZD710.

Problemet er at jeg ikke helt vet hva jeg får for pengene det vil koste å bytte kamera. Jeg er veldig fornøyd med 10x optisk zoom, og klager ikke for mye på bildene, selv om noen blir uskarpe.

Har ikke noe stort foto behov egentlig, tar bare bilder av familie og feriesteder.

Kommer heller ikke til å orke å sette meg sikkerlig inn i ting som er avanserte, så bør være enkelt å bruke.

Hva betyr objektiv 18-55 eller hva det sto. Hvor mye optisk zoom vil det være på d40?

kan ingenting om speilrefleks kameraer.

Lenke til kommentar
Så denne reklamen på coop i dag og begynte å lure litt på å bytte ut mitt Kodak EasyShare ZD710.

Problemet er at jeg ikke helt vet hva jeg får for pengene det vil koste å bytte kamera. Jeg er veldig fornøyd med 10x optisk zoom, og klager ikke for mye på bildene, selv om noen blir uskarpe.

Har ikke noe stort foto behov egentlig, tar bare bilder av familie og feriesteder.

Kommer heller ikke til å orke å sette meg sikkerlig inn i ting som er avanserte, så bør være enkelt å bruke.

Hva betyr objektiv 18-55 eller hva det sto. Hvor mye optisk zoom vil det være på d40?

Skal du kjøpe speilrefleks så må du nok sette deg litt inn i bruken for å få utbytte av det.du får nok like gode kanskje til og med bedre bilder med et godt kompaktkamera i auto.

i tillegg så er jo et speilrefleks ca 3/4 ganger så stort i omfang.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Ja, det er det samme kitet. Se annonsen lengre opp i tråden. Prisen på 2390 inkluderer ikke bare kitobjektivet med 18-55mm men også et 2-timers nybegynnerkurs i bruk av apparatet og rens og sjekk av kameraet etter 3 år.

Elkjøp solgte kitet for 2490 for noen uker siden. Jeg er usikker på om det inkluderte nybegynnerkurs og rens og sjekk.

Jeg kjøpte mitt på Lefdal. Der sto det på prislappen at disse var inkludert, men fant ingen info i esken om det. Gikk tilbake til butikken som først sa det var en feil på lappen, men så ringte de Nikon og fant ut at det gjelder alle kameraer kjøpt i Norge.

Så for å benytte dere av tilbudet, vis kvitteringen på kurset, eller send kopi av kvittering når dere sender kameraet til rens :)

Lenke til kommentar
du får nok like gode kanskje til og med bedre bilder med et godt kompaktkamera i auto.

Hva er det som er så spesielt med autofunksjonen til kompaktkameraer? D40 har både større sensor og bedre optikk enn kompaktkameraene, så jeg kan ikke tro annet enn at det også gir bedre bildekvalitet på auto.

Lenke til kommentar

Skal du kjøpe speilrefleks så må du nok sette deg litt inn i bruken for å få utbytte av det.du får nok like gode kanskje til og med bedre bilder med et godt kompaktkamera i auto.

i tillegg så er jo et speilrefleks ca 3/4 ganger så stort i omfang.

Har kjøpt d40 på det coop tilbudet (dog bare holdt av da de fikk flere på torsdag) noen veit om en slags guid for å få tatt bra bilder? Eller er det bare å lese manualen.

Lenke til kommentar
du får nok like gode kanskje til og med bedre bilder med et godt kompaktkamera i auto.

Hva er det som er så spesielt med autofunksjonen til kompaktkameraer? D40 har både større sensor og bedre optikk enn kompaktkameraene, så jeg kan ikke tro annet enn at det også gir bedre bildekvalitet på auto.

Som innlegget jeg svarte på så hadde han/henne ikke noe interesse og lære seg noe om kameraet"speilrefleks".

Da bilder som blir tatt i fullauto på dslr kan være Litt fargeløse,undereksponert,som flere tråder her på forumet tar opp.

Et kjapt søk,legger ved 3 poster angående speilrefleks/autoinnstillinger.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=955906

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=965879

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=951080

Som disse og mange andre tråder her på forumet viser så må man ha en viss forståelse innen speilrefleks for og kunne ta bra bilder.

Man kan justere kamera så det blir skarpere/bedre kontrast/riktigere farger etc med det trengs en hvis innsikt for og klare det.

Et kompaktkamera er satt opp fra fabrikken med bedre kontraster,skarpere farger og er lettere å bruke i autoinnstillinger, da disse kjøpere kun er ute etter og ta bilder uten og måtte justere noe som helst på kamera.

Så til dem som ikke har interesse å lære seg noe om det og bruke et dslr,er mitt eneste råd kjøp kompakt.

Lenke til kommentar
Har kjøpt d40 på det coop tilbudet (dog bare holdt av da de fikk flere på torsdag) noen veit om en slags guid for å få tatt bra bilder? Eller er det bare å lese manualen.

Gratulerer med kjøpet.

Manualen er et must hvis du vil lære deg og bruke kameraet ditt.

Vil anbefale og lese fotokompendiumet her på forumet,det gir deg en fin innsikt i speilrefleksens mysterier :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

Lenke til kommentar
Da bilder som blir tatt i fullauto på dslr kan være Litt fargeløse,undereksponert,som flere tråder her på forumet tar opp.

Dette er i beste fall en drøy generalisering. Lysmåleren er den samme enten du bruker auto eller PSAM, så at den plutselig skal undereksponere i auto høres merkelig ut. Når det gjelder bildebehandling i kamera så er det stor forskjell på nybegynnermodeller og entusiast/semiproffe modeller. For sistnevnte gjøres det ofte minst mulig bildebehandling i kamera da produsenten gjerne antar at brukeren vil ha kontroll på dette selv. For D40 er ikke dette tilfelle.

Et kjapt søk,legger ved 3 poster angående speilrefleks/autoinnstillinger.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=955906

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=965879

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=951080

Som disse og mange andre tråder her på forumet viser så må man ha en viss forståelse innen speilrefleks for og kunne ta bra bilder.

Eksempel 1 viser en typisk lysmålingsfeil man får når man både har svarte og lyse områder i bildet. Tviler på at DSLR er mer utsatt for dette enn kompaktkameraer.

Eksempel 2 er D300 som ikke bør sammenlignes med D40. Som sagt vil D300 overlate mye mer av etterbehandlingen til brukeren.

Eksempel 3 er en bruker som er fornøyd med bildene fra D40, men han skjønner ikke highlights-funksjonen på kameraet sitt. Det er fort gjort å rote seg bort i instillingene på et kompaktkamera også. Som et eksempel kan jeg nevne at begge foreldrene mine nylig klaget over at bildekvaliteten hadde blitt så mye dårligere på sine respektive kompaktkameraer. Det viste seg at den ene hadde satt på VGA-oppløsning, mens den andre hadde satt på maks ISO... Begge to trodde kameraene sine hadde blitt ødelagt...

Man kan justere kamera så det blir skarpere/bedre kontrast/riktigere farger etc med det trengs en hvis innsikt for og klare det.

Et kompaktkamera er satt opp fra fabrikken med bedre kontraster,skarpere farger og er lettere å bruke i autoinnstillinger, da disse kjøpere kun er ute etter og ta bilder uten og måtte justere noe som helst på kamera.

Som sagt så er det samme tilfelle for D40. Glimrende jpeg kvalitet rett ut av boksen. Det finnes mange referanser om dette på nettet.

Lenke til kommentar
Blir det så mye dyrere med AF-S i et 10-20mm og/eller teleobjektiv at man like gjerne kan vurdere et EOS 400 eller 450?

Nei. Regner med at det er Sigma sin 10-20 du tenker på og der er autofokusmotor inkludert. Ellers så har Nikon generelt et godt utvalg med både billige og proffe zoomer med Af-S. Det er hvis du skal kjøpe fastoptikk (en brennvidde, ingen zoom) at du får et begrenset utvalg. Dette vil dog bli gradvis bedre og bedre de kommende årene.

Lenke til kommentar

Gratulerer med kjøpet.

Manualen er et must hvis du vil lære deg og bruke kameraet ditt.

Vil anbefale og lese fotokompendiumet her på forumet,det gir deg en fin innsikt i speilrefleksens mysterier :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

Takk, det var genialt skrevet..

Håper det er greit at jeg spør her, hvordan etterbehandler man bilder i raw skal jeg bruke photoshop eller nikon capture nx2?(er noob)

Lenke til kommentar
Siden D3 har 12 MP på omentrent dobbelt så stort areal så bude det kunne bli ganske nøyaktig like bra som D3. Det vil si meget meget bra.
Nettopp ;-) Jeg tror til og med at det hadde vært salgbart - men kanskje først og fremst i en entusiastmodell à la D300...
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om det har noe med avanse å gjøre når butikkene selger så billige D40. Det har vel mer med å selge modellen med tap, for å posisjonere seg sterkere i det stadig voksende markedet.
Det er nok avanse ute og går, jo, selv om den ikke er særlig stor. Ellers har nok Nikon fremdeles litt å gå på, jeg tviler på at det koster særlig mye mer enn 500-1000 kr å lage en D40 i dag...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...