Gå til innhold

Backup kan aldri undervuderes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en Jobo Spectator 80GB - den er ganske rimelig og har god batteri-ytelse. Ulempen er at den er treg i overføringen. Jeg tror grunnen til det er at den sjekker at dataene er kopiert over riktig, samt en noe slapp kontroller internt. Tar både SD og CF. Vær oppmerksom på at CF kort stikker ut av enheten når de er stukket inn.

Tom

Lenke til kommentar

I felten bruker jeg vanligvis så mange minnekort at jeg sjelden trenger å slette og bruke på nytt før jeg kommer hjem. Uansett sletter jeg aldri innholdet på minnekort før like før de skal brukes til en ny shoot. Om uhellet skulle være ute har jeg da en slags ekstra backup. I felten har jeg også med meg laptop (ofte) og en 30 GB Creative Zen Vision (alltid) som også brukes til backup.

Hjemme har jeg en intern harddisk med bildene, samt en ekstern esata-disk som backup. SyncBackSE sørger enkelt og greit for å ta beckup av alle endringer.

Det eneste jeg savner er off-site backup, men dette er forholdsvis enkelt å ordne med en ekstern disk til som jeg kan oppbevare på jobb, elns.

Lenke til kommentar

rart at kamera produsentene ikkje komme med noen løsninger. feks 2 kortlesere og mulighet for å kopiere mellom kortene.

Men en annen ting. er det ingen vanlige bærbare hardisker som har mulighet for dette? selv om de litt store ville vel det vært en ok løsning i alle fall i endel tilfeller!

Lenke til kommentar
kordan er erfaringen med mp3 spillere til dette bruk?

Det er vel stort sett bare reative Zen 30GB og iPod med ekstrautstyr som har den muligheten i mp3 verdenen. Problemet med disse, etter det jeg har skjønt, er at de ikke verifiserer dataene som kopieres over.

Tom

Lenke til kommentar

Kjører 2 minnekort på engang. CF kort som main og SD kort som secondary. Litt snedig. Tar aldri ut SD korret om jeg ikke har behov for det (feks må legge inn bilder 2 ganger på engang, eller CF kortet streiker).

Ellers har jeg back up på en ekstern disk hjemme.

Og gjør som aetius at jeg aldri sletter bilder før jeg trenger å bruke kortet på nytt.

Lenke til kommentar
Kjører 2 minnekort på engang. CF kort som main og SD kort som secondary. Litt snedig. Tar aldri ut SD korret om jeg ikke har behov for det (feks må legge inn bilder 2 ganger på engang, eller CF kortet streiker).

Ellers har jeg back up på en ekstern disk hjemme.

Og gjør som aetius at jeg aldri sletter bilder før jeg trenger å bruke kortet på nytt.

2 på engang? ka kamera gir denne muligheten? ikkje mitt D80 i alle fall??!?

Lenke til kommentar

Jeg bruker en X-drive II. Er treg, men koster ikke mye og tar 8,9 forskjellige kort.

Kan sette inn den harddisken du selv ønsker.

Kjøpte den for over 4 år siden, da med en 20Gb harddisk, kostet ca 1500kr og fungerer strålende fremdeles.

Lurer på å bytte ut harddisken, men er kanskje like greit å bare kjøpe flere minnekort.

Lenke til kommentar
Ok, så halveres bare serieopptakingskapasiteten, eller er det ytligere forsinkelser.
Huh? Halveres? Det går så vidt jeg har skjønt like fort å skrive parallelt til begge kortene som til ett, så det er ikke noen forsinkelser inne i bildet.

Jeg går ut ifra kameraet også kan lagre på kun et kort.
Jepp...
Lenke til kommentar
Ok, så halveres bare serieopptakingskapasiteten, eller er det ytligere forsinkelser.
Huh? Halveres? Det går så vidt jeg har skjønt like fort å skrive parallelt til begge kortene som til ett, så det er ikke noen forsinkelser inne i bildet.

Burde ikke ikke kameraet bruke lengre tid på å skrive til 2 kort enn til 1?

Den må jo skrive infoen 2 ganger, eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...