HalogenpæreUtenLys Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Skal legge nettverkskabel på en strekning på ca. 10 meter. Jeg tenker mest på å legge en standard Cat5E kabel. På en annen side ønsker jeg å være litt framtidsrettet med å heller legge en Cat6A kabel. Jeg har en stasjonær pc, bredbåndstelefoni og tenker å kjøpe en multifunksjonskriver. Trengs det spesielt egnet utstyr (nettverkskort, trådløs router, skriver osv) for å koble og kunne utnytte et Cat6A kablet anlegg? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Som veldig mye annet i dataverdenen er Cat6 bakoverkompatibelt. Cat6 er sertifisert for å greie høye frekvenser og ha god støydemping. Men du kan fortsatt kjøre et 10Mb nettverk over den. (eller 100Mb, eller 1Gb). Du får kansje midre packet loss med Cat6 en Cat5e Edit: Endret MB/GB til Mb/Gb Endret 15. april 2008 av k-orm Lenke til kommentar
HalogenpæreUtenLys Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 For å kjøre et lokalt nettverk med full Cat6 hastighet vil man ikke da trenge et spesifikt nettverkskort? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Jo, hastigheten på nettverket bestemmes av router og nettverksadaptere (nettverkskort). For å kjøre gigabitnettverk må nettverksutstyret greie 1000Mb/s overføringshastighet og man må bruke Cat5E eller Cat6 eller Cat7 nettverkskabel. Cat5 (ikke E) greier bare hastigheter opp til 100Mb/sek. Cat7 greier hastigheter opp til 10Gbit, og er den mest fremtidsrettede. Lenke til kommentar
HalogenpæreUtenLys Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Om jeg skulle hatt Cat7 kabel. Hvilket nettverksort måtte jeg hatt i den stasjonære\bærbare for å støtte en slik hastighet? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Tror ikke det finnes noe 10Gbit utsyr enda. (I Hvert fall ikke til forbrukermarkede). Så du må nøye deg med 1Gbit nettverk. Nettverkskort i prisguiden, Lenke til kommentar
HalogenpæreUtenLys Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Takk for opplysningsfulle svar, k-orm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå