Irminsûl Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Når jeg skulle kjøpe min først digitale musikkspiller for nesten to år siden, var valget enkelt: jeg ville ha en iPod, fordi den hadde overlegent størst lagringskapasitet (60GB, sommeren 2006) sammenlignet med konkurrentene. Jeg var ikke spesielt opptatt av design (selv om iPod-en *er* finere enn andre spillere jeg har sett) og jeg er ikke en Apple-fan (grøsser når jeg tenker på de banale PC-vs-Mac-reklamene); jeg var egentlig bare opptatt av å få mest mulig musikk inn på spilleren som mulig. Hvordan har det seg at Apple er best når det gjelder lagringsplass på mp3-spillere? Innmaten på Mac-maskinene er ikke spesielt imponerende sammenlignet med PC-er, men når det gjelder mp3-spillere er de altså langt foran. Folk snakker om å skille seg ut fra mengden (noen som husker reklamestuntet til SanDisk for et par siden?), og at andre spillere har sine fordeler om ikke iPod-en har, men for min del er det uaktuelt så lenge de ikke kan konkurrere på gigabytes-fronten, selv om prisen også er høy. Endret 16. april 2008 av Monster Lenke til kommentar
Molotovcocktail Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Er ikke alle som trenger 160 GB, selv jeg som har all musikken rippet i lossless og ripper DVD-filmer og laster ned video-podcaster får problemer med å fylle opp 80 GB. Faktisk er det mange som ikke trenger mer enn 16 GB, og siden flash er inn for tida (grunnet mer driftsikkert + krever mindre strøm) så er det ikke mange som prioriterer stor lagringsplass. Og som trofast Apple-hater vil nå jeg påstå at grunnen til at Apple prioriterer nettopp dette er kun for å fungere som penis-forlengere på fjortiser med alt for mye penger Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Støtter dir3, det er langt frå alle som har behov for så stor plass. Eg har i dag 20GB flashminne på min Cowon D2 og det er nok til ein bunke musikk og sesong 1-7 av ein TV-serie. Eg har ikkje behov for større plass til musikken, då skal eg heller klare å legge inn og ut etter behov. Lossless har eg ikkje behov for sidan forskjellen er så minimal, sjølv med D2 som har eit av markedets beste lydkvalitet og gode øyrepluggar. Eg er veldig glad for at produsentane fokuserer på anna enn lagringsplass. Lydkvalitet er langt viktigare for min del. Apple er flinke til å utvikle og reklamere produkter med spesifikasjonar folk kjenner. "60GB" ser for mange ut som ein overlegen spelar i forhold til "4GB", sjølv om sistnevnte er langt betre på alle andre områder. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Apple er størst på salg, så de evner å kjøpe større antall hdd'er, flashminne osv. Derfor får de størst rabatt, og plutselig er det lønnsomt for de å produsere en mp3spiller med 160GB osv... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Foretrekker et halvt glass imsdalsvann motfor ubegrenset tilgang til doskåla. Dte gjør mange, og det er som det er sagt her også veldig få som er så tørste Lenke til kommentar
Irminsûl Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 (endret) Hvorfor er det så mange her som har så fiendlig holdning til iPod og Apple? Endret 20. april 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 1. Hold deg seriøs når du debatterer. 1 innlegg slettet. 1 innlegg redigert. 2. Om en annen tråddeltaker ikke er seriøs, ikke senk deg ned på hans nivå. 1 innlegg til slettet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Hvorfor er det så mange her som har så fiendlig holdning til iPod og Apple? Mange som har fiendltig holdning til apple pga erfaring. ipod har veldig ofte mye dårligere egenskaper enn tilsvarende spillere - eks kodekstøtte, batteritid, og ekstrafunksjoner (alt fra bokmerking til avanserte lydforbedringsteknikker). ipod er også den eneste spilleren med unntak av MS Zune som fortsatt er software avhengig, og det er det stadig færre som takler. At apple selger mer er bare fordi det selges over alt og den gjennsomnittlige bruker bare kjøper det det første de ser istedetfor å undersøke hva de trenger. de aller fleste som kommer hit med et bestemt behov og får anbefalt en spiller som passer, ender opp med noe annet enn ipod (søk og se selv). unntaket er lagringskapasitet, brukervennlighet og wifi (itouch). få vanlige folk trenger enormt med lagring og foretrekker flash. brukervennlighet er mer utbredt, men de som kommer hit til forumet har normalt sett såpass i toppen teknologisk at det ikke er førsteprioriteten (aka brukervennlighet er viktigere for noen som ikke kan noe om data). itouch selger godt og er en kjekk sak, men den er ikke noen stor gjenganger av anbefalte spillere i "hvilken spiller skal jeg velge". sier ikke at touch har unyttige funksjoner generelt, men aldersgruppen av brukere ligegr nok noe lavere. mange her på forumet setter høyere pris på funksjonalitet og ikke minst lydkvalitet over en nettleser. derfor er mange her fiendtlige til apple og den markedsmakten de har på grunnlag av markedsavdelingen sin og ikke teknisk dyktighet. de som faktisk har ipod, har ofte kjøpt denne uten å se skikkelig på alternativene eller kort oppsummert: de her som ikke liker apple har sammenlikingsgrunnlag Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) Men det har ingenting med tråden å gjøre, så nå diskuterer vi lagringsplass igjen. EDIT: Reaksjon på moderering er fjernet. Har man synspunkter, ta det opp på pm, ikke i tråden. Endret 20. april 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Helt banalt at det er vanskelig å få tak i flashspillere på over 32GB hvis en ser bort i fra slot-in memory card. Jeg ønsker meg en ny spiller som er mindre, bedre batterikapasitet og større plass, god lyd trenges vel ikke nevne? Venter igrunn bare på at iRiver eller Cowon skal lage en fet flashspiller, men får smøre meg med tålamod, og nyte iRiver H340 imens! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Vel, det er på betringens vei. Med ein 4GB D2 og 16GB minnekort får du 20GB, har du eit 16GB-kort i reserve er det plass til 36GB. 32GB-kort kjem nok i løpet av neste år, om spelaren har innebygget 10+ er det bra med plass. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 32GB kort kommer i år 16GB d2 kommer forhåpentligvis også, så da har du 48GB Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 D2 16Gb er vel og bra det, men ble ikke så veldig imponert over byggekvalitet over spilleren (litt for mye billig plastikk), greit at lyden er fet, men den må virke solid også. 32Gb kort vil vi nok se, og håper selvsagt dette er noe spillerne bør få innebygd i løpet av året/neste generasjon pluss slot-in som jeg nevnte istad. Lenke til kommentar
Molotovcocktail Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Helt banalt at det er vanskelig å få tak i flashspillere på over 32GB hvis en ser bort i fra slot-in memory card. Jeg ønsker meg en ny spiller som er mindre, bedre batterikapasitet og større plass, god lyd trenges vel ikke nevne? Venter igrunn bare på at iRiver eller Cowon skal lage en fet flashspiller, men får smøre meg med tålamod, og nyte iRiver H340 imens! Vel, går da ann å bytte ut den interne harddisken på en iRiver H120 med en CF flash-drive på 32 GB, alt som trengtes var en CF til 50 pin IDE adapter. Muligens går det ann på H340 også? Guide til hvordan det gjøres finner du uansett her. CF flashdrive kan du få på newegg.com (bruk www.jetcarrier.com til frakt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå