Gå til innhold

Kan det bli lavere priser på DSLR ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du tar heldigvis feil. Vi trodde en gang at en PC til under 10 000 garantert er noe skræp. Nå får du en grei PC til 5000, og en grei laptop til 6000-7000.

Disse 350D'ene er forresten så utrolig billige fordi produksjonskostnaden faller gjennom livsløpet til et produkt, og fordi 350D nå er utgått. Lagerkapasitet koster forbausende mye penger, og derfor kan det lønne seg å selge utgåtte varer for et moderat tap.

Lenke til kommentar
Jeg sa ikke at det var et dårlig kamera.

Neinei. Men det jeg mente er at takket være stort marked der lavere pris blir belønnet med større markedsandel, så har pc-produsentene satset store penger på å gjøre PC-er billigere. Det samme ser vi DSLR-verden. Om en laptop koster 6000 kroner, så bør de klare å skru sammen et DSLR til 2000 etterhvert. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Jeg sa ikke at det var et dårlig kamera.

Neinei. Men det jeg mente er at takket være stort marked der lavere pris blir belønnet med større markedsandel, så har pc-produsentene satset store penger på å gjøre PC-er billigere. Det samme ser vi DSLR-verden. Om en laptop koster 6000 kroner, så bør de klare å skru sammen et DSLR til 2000 etterhvert. Tror jeg.

Jeg tror nok heller at vi stopper opp rundt 3000,- Dette fordi det er andre komponenter i en DSLR som fortsatt vil være relativt dyre, f.eks lukkermekanismen.

Tom

Lenke til kommentar

Meget mulig. Men hvor mye koster råmaterialene? Og hvor mye energi brukes i å produsere en lukkermekanisme? Og hvor stor andel av de produserte enhetene møter kvalitetskravene? Det er vel de tre store spørsmålene når noe virkelig skal masseproduseres.

Jeg ser at kompaktkameraene til 1000 kroner ikke lenger suger eselballe. Så da skulle jeg tro at man etterhvert ser speilreflekser til 2000 kroner.

Men jeg har tatt feil mange ganger før :)

Lenke til kommentar
Du tar heldigvis feil. Vi trodde en gang at en PC til under 10 000 garantert er noe skræp. Nå får du en grei PC til 5000, og en grei laptop til 6000-7000.

Kjøpte meg en grei PC til 3700kr i dag. Storfornøyd! Det jeg sier er vel at: ja, DSLR kommer til å bli billigere. 100% sikkert.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en grei PC til 3700kr i dag. Storfornøyd! Det jeg sier er vel at: ja, DSLR kommer til å bli billigere. 100% sikkert.

Jepp

Ser også at Elprice har tilbud på Nikon D40+18-55 til 2995.- i Dag.

Legger du til en tusenlapp,så får du også et 55-200mm teleobjektiv på kjøpet.

http://www.elprice.no/Product/ProductInfo.aspx?id=30498#

Lenke til kommentar

Mange sa akkurat det samme når speilreflekskamera ble billigere enn 10.000,-

Jeg er rimelig sikker på at vi vil passere 2000,- innen ett år fra nå!

(Utgått modell, timetilbud, begrenset antall, kun hus, - hva som helst...)

Tipper det blir siste rest av lageret på enten Nikon D40, Canon 350D eller Pentax K100D ;)

Lenke til kommentar
Ser også at Elprice har tilbud på Nikon D40+18-55 til 2995.- i Dag.

Legger du til en tusenlapp,så får du også et 55-200mm teleobjektiv på kjøpet.

Denne telezoomen koster ca. en tusenlapp også hos andre forhandlere (kr. 999 hos Japan Photo og kr. 1042 hos FotoVideo), så du sparer slettes ikke 1000 kr. på å kjøpe telezoomen sammen med D40, slik Elprice hevder. Elprice har en urimelig høy listepris på objektivet. Om du vil ha denne zoomen, bør du kjøpe den et annet sted, så ikke Elprice belønnes for sin uhederlige markedsføring.

En annen sak er at man bør vurdere om man heller vil ha en 70-300mm, og/eller er villig til å betale noe mer for en telezoom med bildestabilisator. Og det kan være greit å bruke kameraet litt med "kit-objektivet" før man bestemmer hvilke andre objektiver man har behov for.

Lenke til kommentar

Prisene kan selvsagt reduseres ytterligere, men jeg tror det vi vil se er at vi får bedre specs på lavpriskameraene. Nå er det så mange leverandører som vil inn på dette markedet, og så mange kameraer som er mer eller mindre like gode. Dermed er det pris som gjerne blir utslagsgivende.

Og når innstegsmodellene faller i pris, faller neste modell også, slik at forskjellen ikke blir for stor.

Fremtiden er med andre ord lys for oss!

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at vi noen gang vil få priser under 2000 nytt.

Det ville vært å undergrave et enda større kompaktkameramarked.

Kanskje vi kommer noen hundrelapper lenger ned, men ~3000 tror jeg nok kommer til å bli den realistiske grensen for hva kit tilbud vil komme ned i.

Det er hvertfall min vurdering av det. Kan godt hende jeg må svelge noen kameler, men føler rimelig komfortabel med påstanden fordet.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg tviler på at vi noen gang vil få priser under 2000 nytt.

Det ville vært å undergrave et enda større kompaktkameramarked.

Kanskje vi kommer noen hundrelapper lenger ned, men ~3000 tror jeg nok kommer til å bli den realistiske grensen for hva kit tilbud vil komme ned i.

Det er hvertfall min vurdering av det. Kan godt hende jeg må svelge noen kameler, men føler rimelig komfortabel med påstanden fordet.

Mvh,

Beej80

Ok, bare 1 (èn) måned er gått, og Elkjøp selger nå Nikon D40KIT til 2495,- :thumbup:

Jeg står fortsatt ved tipset mitt om <2000,-

Lenke til kommentar
Jeg står fortsatt ved tipset mitt om <2000,-

Men'n blir i alle fall itte null

;)

Med tanke på hvor gode kameraene er i dag og at de fleste er ikke i nærheten av å få ut potensialet i et kamera i 5-7000 kroners klassen - så kan man lure på hvordan det blir fremover når alle skal ha nytt nytt nytt hele tiden.

Jeg mener, f.eks en traver som Canon 20d leverer bilder folk ikke ville stusse på å ha i A3-A2 størrelsen i stua og som holder i lange baner for web, koster nå på bruktmarkedet knapt mer enn en ny dogeribukse.

Tenk om noen år når markedet flommer av D400 og 50D'er...(og alle de andre flotte modellene ,p )

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Jeg husker at jeg har sett flere eksempler på analoge slr hus til 990.- da man virkelig begynte å fase ut billigmodellene. Disse inneholdt også speil og lukkermekanisme. Er ikek i tvil om at vi kommer til å se dslr langt under 2000, eneste usikkerhetsmomentet er om produsentene opprettholder produksjonslinjen så lenge at kost pr. enhet + frakt og lagring blir lav nok.

Første indikasjon på hvor lavt man kan gå blir vel Nikon D40, denne vil nok leve frem mot jul og jeg ser ikke bort fra at denne kan bli historisk lav i pris utover høsten.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å selge D40 til 2500 med en ok avanse fordi produksjonskostnadene er gått ned, og på å selge med null (eller negativ) avanse for å lokke til seg kunder (som samtidig skal kjøpe minnekort og UV-filter). Men uavhengig av hva som er grunnen tror også jeg at dette kameraet kommer ned mot 2000 i løpet av året i en eller annen kampanje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...