tevil Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Hei. Jeg har kjørt dual-boot med Vista og XP en stund mens jeg fikset alt som måtte fra XP til Vista og har nå lyst å slette XP-partisjonen. Hvordan gjør man det? Får ikke lov å slette/formatere C: eller V: på Disk0 Vista er nå installert på H: på Disk2 Installerte Vista samtidig som XP-disken var koblet inn, så det er kanskje en feilkilde der. diskbehandling: Mvh Tevil Endret 15. april 2008 av tevil Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Du har en configuration som kan forandres og ordnes på mange måter. Men jeg lurer på det: -hvem har laget den EISA partition på Disk0 ? -hva har du der? -hva har du i V:\? Fordi jeg tenker på det, at hvis du har tenkt å slette C:\ og V:\, så kanskje du kunne prøve å flytte den Vista til denne disken, slik at den er nærmere "starten på disken" og ikke helt på enden? (litt raskere Vista kan du si) Lenke til kommentar
tevil Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 EISA-partisjonen fulgte med disken når jeg kjøpte den første pcen fra komplett. Tror ikke det er noe der av verdi lenger. Har formatert disken helt fra scratch for 4-5 år siden, men den ble ikke borte. Hadde Vista på V:, men den var for liten etterhvert. Ting går tregt med under 500mb igjen på systemdisken. Har det noe å si i hvilken rekkefølge de kobles inn i HK på? Sata-kontakt 1, 2 og 3 etc? Får feilmelding om jeg ikke kan slette C: fordi det er en "aktiv systemdisk". Har prøvd å slette oppføringen i VistaBootPro uten at det hjalp. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Den Eisa er på 2,16 GB. Så det er ikke umulig at der finner du XP originalen. Du kan ikke formatere en partisjon som er skjult. Men du har formatert C:\ og resten. Eisa kan du åpne og se i, og eventuelt kopiere alt som er inn der. Det beste vil være og ikke utføre noe med den, til du har ordnet det andre. Du kan ikke slette C:\ fordi den er din systempartisjon. Dvs. Pc-en di starter fra den. For at du skal slette C:\ , så må du først ordne et alternativt system. Du kan bruke hvilken som helst partisjon på de andre diskene dine, fordi de er alle primære partisjoner, og dermed mulig å bruke dem Når det gjelder plassering av Vista partisjon. Med å plassere Vista partisjon 390Gb lenger inn i disken, mister du litt fart på saker. Ikke noe annet. Så lenge du kan boote fra en disk tilkoplet en X port på HK, så er saken grei. Om det er Sata 1 eller 3. Nå skal jeg tenke litt på hvilken info og instruks du skal få, slik at du kan migrere system disken din, og komme tilbake med forslag. Unless noe andre kommer med det før meg. I mellom tiden, du undersøker om disk 2 kan brukes som boot alternativt, med å kontrollere Biosen. I tillegg kan du laste ned: Vista Aik Den er forferdelig stor fil, men du trenger ikke mer enn noe MB, for å ordne en USB Vista PE sak, med noe verktøy i. Den kan du bruke for å ta image både fra din XP og Vista partition, og ikke minst bruke den for å eventuelt Installere XP igjen på en maskin uten CD rom, feks. Den kan du installere i din XP partition, siden den vil bli borte etter hvert. (du kan boote i XP, sant?) Lenke til kommentar
tevil Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Såpass avansert å slette en partisjon altså. Er det fordi det som styrer oppstarten, Bios, bootloader osv er på C:, selv om jeg har installert Vista på H:? Trenger ikke dual-boot med XP siden jeg syns Vista funker mer enn godt nok. Eisa er antakeligvis en slags recovery-funksjon. Fikk med XP Home når jeg kjøpte pcen. Siden har jeg kjøpt en XP Pro og installert på C: etter det jeg trodde var en clean install. Men men, to GiB er bare småsaker, trenger ikke på død og liv hente de ut også. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 C er din System partisjon. Her finner du forklaring på hva System og Boot er: http://support.microsoft.com/kb/314470 Lenke til kommentar
tevil Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 Aha! Takk for den oppklaringen. Da må jeg altså installere Vista på C: for å frigjøre de andre partisjonene, eller bruke de verktøyene som wiberos omtaler for å lage Disk2, partisjon H: som system-partisjon. Lurer på om pcen ikke fortjener en clean install snart uansett. Det er forholdsvis enkelt heldigvis... Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 OK, så du vurderer å installere Vista på nytt. Det betyr at ting blir enklere, ikke noe å tenke på en ny aktiverings problematikk, og det der? Ikke om det går bananas heler! Vel, jeg foreslår at du bruker det du nå har, til å oppnå mer enn å fikse bare noe. Siden det nesten blir som en ”oppgave” å nevne alle mulighetene og løsninger, foreslår at du starter sakte, med det som i utgangspunkt var oppgave, dvs. hva /hvordan flytte på det merkelig ”system” greie hvor man måtte ønske seg, og I tillegg vil du åpne den eisa partisjon, se hva er inne, samtidig at det er verdt å nevne at den partisjon du kan bruke senere, hvis du velger å installere Vista i C:\, men at den ny EISA kan brukes enten for å installere Vista Recovery console, slik at du behøver ikke å sette DVD plata inn for å eventuelt reparere, eller i forbindelse med kryptering av den C:\Vista installasjonen din. Bokstaver og forslag nedenfor, er med utgangspunkt til bilde fra din diskbehandling. Ok oppgave 1: åpne den Eisa -åpne cmd i Vista …as admin (ikke ha åpne diskbehandlingen og diskpart samtidig) Skrive og tast enter etter hver commando. Diskpart List disk (nå skal alle diskene du hadde i diskbehandlingen, kommer fram. Du er interessent i disk 0. Select disk 0 List partition (alle tilgjengelige partisjoner i disk 0 vil komme fram, og partisjon eisa burde være som partition 1---kontrollere at det stemmer, med å se på størrelse) og hvis ja! Select partition 1 Set id=0C (null og ikke O) Exit Enten allerede nå, eller etter reboot, skal du kunne bruke/åpne den Eisa partisjon. Eventuelt gi bokstav til den. (merk: normalt burde vi kontrollere hva den eisa hadde av system ID, men siden du ikke skal bruke den lenger, så blir det bare slik.(og kan ikke tenke meg at der er noe annet enn fat32 file system på den), Skal du, eller mulig ønsker du å bruke den, så må noe annet kontrolleres på forhånd. Si i fra hvis det er tilfelle, og ikke gjøre noe av det ovenfor) Oppgave 2: lage nytt system partisjon. Du har allerede merket V:\ som en aktiv partisjon, dermed skal du bruke den som system. Enable for Vis skjulte filer /system og alt det der, fra----kontrollpanel---mappealternativer—Vis. -kopiere bootmgr.exe fra den C:\, til V:\ -kopiere \boot folder fra den C:\, på din Vista skrivebord (det er noe som vil ikke/kan kopieres, derfor velg skip på det), og kopiere videre den boot folder i din V:\ (merk: under denne operasjon blir BCD exportert as it is. Hvis man ønsker å eksportere BCD med andre entries, så man må bruke bcdedit.exe for å konfigurere BCD før man exporterer den. Dvs at man utfører alle forandringer , slik at systemet kan starte uten bruk av Startup Repair.) Åpne… cmd… as admin og utføre: Bcdedit /export V:\boot\bcd Åpne nå den boot folder i V:\ og kontrollere at filen BCD (en log file følger og med) er å finne der. (det er andre måter og, å utføre det på, men vil velger den.) Avslutte og slå av Pc-en Kople fra de andre 2 diskene Starte opp. Feilmeldninger som kommer under booting med Disk 2 tilkoplet, vil fortelle hva det mangler. For at alt det ovenfor skal ha noe effekt, så må: 1)-mbr code på disk 2---være Vistas 2)-bootsector i V:\ partition---være Vistas Derfor nevner det in case: Boot med DVD plate, velge----repair my computer---next---command prompt Skrive: Bootrec /fixmbr Bootrec /fixboot Reboot i Dvd og velg… Startup Repair igjen. Etter det, skal det være mulig å boote opp med Disk 2. Deretter kan du kople de andre diskene, velge riktig disk i Biosen, slik at du booter fra den og ikke fra den første. Fra diskbehandling kan du kontrollere at det er riktig. Dvs at V:\ partisjon eller om den er blitt C:\ skal være merket som system/boot osv. Nå kan du slette de partisjoner på disken. Du kan selvfølgelig slette alt og partisjoner på nytt hvis du vil. Det beste vil være å utføre en clean commando via Diskpart, slik at du blir ferdig med den OEM signaturen på denne disken. Alt som er nevnt ovenfor kan i sin helhet utføres via Vistas recovery console, dvs. å boote fra Dvd plata. Ikke bare for å utføre kommandoer men for å hente alle de filene som nevnes og. Lenke til kommentar
tevil Skrevet 20. april 2008 Forfatter Del Skrevet 20. april 2008 Tusen takk for et meget godt svar og utfyllende framgangsmåte Wiberos! Har vært bortreist hele helga så har dessverre ikke fått sett på det, eller svart før nå. Skal se om jeg får fikset alt imorgen tidlig, så kommer jeg tilbake med svar her hvis pcen funker igjen etterpå. Er eneste pc i huset for tida, så det må gå bra til slutt. Lenke til kommentar
ailoen Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 OK, så du vurderer å installere Vista på nytt. Det betyr at ting blir enklere, ikke noe å tenke på en ny aktiverings problematikk, og det der? Ikke om det går bananas heler! Vel, jeg foreslår at du bruker det du nå har, til å oppnå mer enn å fikse bare noe. Siden det nesten blir som en ”oppgave” å nevne alle mulighetene og løsninger, foreslår at du starter sakte, med det som i utgangspunkt var oppgave, dvs. hva /hvordan flytte på det merkelig ”system” greie hvor man måtte ønske seg, og I tillegg vil du åpne den eisa partisjon, se hva er inne, samtidig at det er verdt å nevne at den partisjon du kan bruke senere, hvis du velger å installere Vista i C:\, men at den ny EISA kan brukes enten for å installere Vista Recovery console, slik at du behøver ikke å sette DVD plata inn for å eventuelt reparere, eller i forbindelse med kryptering av den C:\Vista installasjonen din. Bokstaver og forslag nedenfor, er med utgangspunkt til bilde fra din diskbehandling. Ok oppgave 1: åpne den Eisa -åpne cmd i Vista …as admin (ikke ha åpne diskbehandlingen og diskpart samtidig) Skrive og tast enter etter hver commando. Diskpart List disk (nå skal alle diskene du hadde i diskbehandlingen, kommer fram. Du er interessent i disk 0. Select disk 0 List partition (alle tilgjengelige partisjoner i disk 0 vil komme fram, og partisjon eisa burde være som partition 1---kontrollere at det stemmer, med å se på størrelse) og hvis ja! Select partition 1 Set id=0C (null og ikke O) Exit Enten allerede nå, eller etter reboot, skal du kunne bruke/åpne den Eisa partisjon. Eventuelt gi bokstav til den. (merk: normalt burde vi kontrollere hva den eisa hadde av system ID, men siden du ikke skal bruke den lenger, så blir det bare slik.(og kan ikke tenke meg at der er noe annet enn fat32 file system på den), Skal du, eller mulig ønsker du å bruke den, så må noe annet kontrolleres på forhånd. Si i fra hvis det er tilfelle, og ikke gjøre noe av det ovenfor) Oppgave 2: lage nytt system partisjon. Du har allerede merket V:\ som en aktiv partisjon, dermed skal du bruke den som system. Enable for Vis skjulte filer /system og alt det der, fra----kontrollpanel---mappealternativer—Vis. -kopiere bootmgr.exe fra den C:\, til V:\ -kopiere \boot folder fra den C:\, på din Vista skrivebord (det er noe som vil ikke/kan kopieres, derfor velg skip på det), og kopiere videre den boot folder i din V:\ (merk: under denne operasjon blir BCD exportert as it is. Hvis man ønsker å eksportere BCD med andre entries, så man må bruke bcdedit.exe for å konfigurere BCD før man exporterer den. Dvs at man utfører alle forandringer , slik at systemet kan starte uten bruk av Startup Repair.) Åpne… cmd… as admin og utføre: Bcdedit /export V:\boot\bcd Åpne nå den boot folder i V:\ og kontrollere at filen BCD (en log file følger og med) er å finne der. (det er andre måter og, å utføre det på, men vil velger den.) Avslutte og slå av Pc-en Kople fra de andre 2 diskene Starte opp. Feilmeldninger som kommer under booting med Disk 2 tilkoplet, vil fortelle hva det mangler. For at alt det ovenfor skal ha noe effekt, så må: 1)-mbr code på disk 2---være Vistas 2)-bootsector i V:\ partition---være Vistas Derfor nevner det in case: Boot med DVD plate, velge----repair my computer---next---command prompt Skrive: Bootrec /fixmbr Bootrec /fixboot Reboot i Dvd og velg… Startup Repair igjen. Etter det, skal det være mulig å boote opp med Disk 2. Deretter kan du kople de andre diskene, velge riktig disk i Biosen, slik at du booter fra den og ikke fra den første. Fra diskbehandling kan du kontrollere at det er riktig. Dvs at V:\ partisjon eller om den er blitt C:\ skal være merket som system/boot osv. Nå kan du slette de partisjoner på disken. Du kan selvfølgelig slette alt og partisjoner på nytt hvis du vil. Det beste vil være å utføre en clean commando via Diskpart, slik at du blir ferdig med den OEM signaturen på denne disken. Alt som er nevnt ovenfor kan i sin helhet utføres via Vistas recovery console, dvs. å boote fra Dvd plata. Ikke bare for å utføre kommandoer men for å hente alle de filene som nevnes og. Jeg har ibm maskin med en EISA konfigurasjon og en vanlig system disk. Nå skal jeg bytte harddisk og vil ha den EISA greia på den, fordi det er utrolig enkelt å installere på nytt ved behov. Hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå