DilliMusic Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 har ikke helt fått med meg det enda jeg. vil det si at hvis man mister lappen så må man ta ny oppkjøring osv? og hvis man ikke har den på prøve slipper man med en bot og får den tilbake uten å ta oppkjøring eller? ligger det noe mer bak det? Lenke til kommentar
eab Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Mister du førerkortet i løpet av prøvetiden må du kjøre opp på nytt. Mister du lappen etter prøvetiden (for mindre enn 6 mnd.) slipper du oppkjøring. Mister du den lenger enn 6mnd er du rævkjørt uansett. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Det er vel også noe slik som at om du blir tatt for noe du vanlig vis ville fått kun bot for, så vil du under prøvetid bli fratatt lappen. Stemmer ikke det? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Forskjellen er så vidt jeg kan skjønne bare at om man mister sertifikatet i prøvetiden må man alltid kjøre opp om på nytt, og når man får det tilbake begynner en ny prøveperiode på 2 år. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20040119-0298.html#4-2 Lenke til kommentar
heismann Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Stemmer det Naranek sier her. Det er vel også noe slik som at om du blir tatt for noe du vanlig vis ville fått kun bot for, så vil du under prøvetid bli fratatt lappen. Stemmer ikke det? Nei, det stemmer ikke. Det er ingen regel som tilsier at personer under prøvetid mister lappen lettere. F.eks. ved fartsovertredelser gjelder akkurat de samme strafferammene for personer, uavhengig av prøvetid. Eneste som eventuelt kan tyde på dette, er at i situasjoner der det utøves skjønn på hvor strenge strafferammer som blir lagt på føreren, vil gjerne noen gi strengere straff til yngre sjåfører, akkurat som at alle mennesker forskjellsbehandles i de fleste andre tilfeller. Men dette står ikke i noen lovtekst, så det er bare antakelser fra min side. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå