TheKims Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Hei jeg har en gutt på 3 år som jeg ble nektet samvær med av mor. Saken er den at hun fant ut at hun var lei av ungen å ga omsorgen til barnevernet. Gutten er nå i foster hjem og har vært det i nesten 6 mnd. Fikk brev for 14 dager siden om at hun ikke lengere har omsorgen får han. Skal med tid og stunder prøve å kreve omsorgen men ting er sånn nu at det passer litt dårlig pga jobb og pendling + at jeg ikke har fast boplass. Skal man fortsatt betale bidrag når barnvernet har tatt over? mvh kim stian Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) De har rett til å kreve bidrag om jeg har forstått rett. Det er likevel ytterst sjeldent de krever det inn i slike saker. edit: Det står noe i vedtaket fra BV eller fylkesnemd om dette antagelig. Are you lawyered up? Hvis ikke så gjør det så fort som mulig. Endret 15. april 2008 av L4r5 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Wow snakk om raskt svar Mener å huske at jeg har lest en plass at man blir automatisk fritatt for bidrag i sånne saker. Er en ganske stor sum det er snakk om i mnd. Betaler nå 5100pr mnd noe som er sinnsykt mye synes jeg. Går det ikke på fosterforeldres inntekt visst jeg forlanger å få regnet på nytt? Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Stakkars lille gutten Få deg fast boplass asap zulu. Er nok bedre for både deg og sønnen din det. Krangler de på dette med bidrag, hør om du kan slippe å betale de pengene slik at det blir lettere for deg å skaffe bolig til dere begge. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Er på leting etter bo plass nu. ting tar litt tid å jeg kjenner såvidt gutten. møtte han sist i fjor sommer. Snakket med barnevernet å vi skal få i orden samvær først. Litt greit å kjenne hverandre før man flytter i lag. Tenker nu på han og som har hatt det skikkelig ustabilt i sitt korte liv. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Husk at jo lenger barnet blir i fosterhjem jo vanskligere er det å få en såkalt "tilbakeføring". (I hermetegn siden han ikke har bodd hos deg) Man må nemlig bevise at fordelene ved en flytting vil påføre er større enn belastningen for barnet. Utgangspunktet for den norske lovgivningen er at barn har det best hos biologiske foreldre og at dette er å foretrekke. Men jo lenger barnet blir der, jo mindre blir sjansene dine. Snakk med en advokat snarest er mitt råd. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Ok skal gjøre det. Ville bare ha alt på stell før jeg tar det steget. Rart at ikke jeg får beskjed før han havner i fosterhjem, Menn har tydeligvis ingen rettigheter lenger. Å få brev 6 mnd etterpå synes jeg er helt latterlig. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Dette var helt klart en feil i saksgangen. Du har rett til å bli hørt når plasseringsvedtak gjøres. Slike saker taes alltid opp i Fylkesnemda for Sosiale saker i fylket ditt. Der skulle du ha fått en innkallelse. BV skulle også kontaktet deg tidligere. Men ikke vent til ting er på plass med å snakke med advokat. Slike saker tar fort en stund. Går fort noen måneder fra du bestemmer deg for å reise sak til den er oppe. I mellomtiden så må du ikke sitte stille og vente på at ting skal ordne seg. Ta tak nå med en gang. At BV ikke har tatt dine partsinterreser til etteretning og kontaktet deg tidligere kan faktisk jobbe til din fordel, da jeg anser dette som saksbehandlingsfeil. Jeg er ingen jurist så jeg kan nok dessverre ikke henvise til noen spesielle paragrafer. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Er vel ikke noe uvanlig at mora får rettigheter og faren blir nærmest neglisjert. Man merker dette til en viss grad når også når man er i parforhold med felles barn... Spør du meg burde ikke mora til sønnen din fått samvær i det hele tatt når hun bare må "dumpe" ungen etterpå sånn allikevel! Jeg håper virkelig, virkelig dette ordner seg kjapt. Ikke gi deg. Kjemp hardt og du vinner. Gjør som L4r5 sier og begynn helst i går. Gjør ditt beste for å være en god pappa og du skal se du får en fin tid med sønnen din. Ønsker deg riktig lykke til. Si i fra hvordan dette går framover da Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Skal ringe advokat first thing in the morning Tenkte bare som så at visst BV vet at jeg ikke har fast boplass nå så har jeg ikke mye å stille opp med. De tenker jo på hvor barnet har det best. Er på utkikk etter boplass nå så da har de ikke det på meg. Skal informere i morgen når jeg har snakket med advokat... Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Hei jeg har en gutt på 3 år som jeg ble nektet samvær med av mor.Saken er den at hun fant ut at hun var lei av ungen å ga omsorgen til barnevernet. Gutten er nå i foster hjem og har vært det i nesten 6 mnd. Fikk brev for 14 dager siden om at hun ikke lengere har omsorgen får han. Skal med tid og stunder prøve å kreve omsorgen men ting er sånn nu at det passer litt dårlig pga jobb og pendling + at jeg ikke har fast boplass. Skal man fortsatt betale bidrag når barnvernet har tatt over? mvh kim stian Åssen gikk det i dag da? L4R5 har noen gode punkter over hva du bør gjøre og det eneste som er sikkert er at ingenting ordner seg av seg selv. Man må ta aksjon selv. I norge så har forelderen med hovedomsorgen alle rettigheter og den med samvær har tilnærmet null. Det står noen paragrafer om at du har rett på litt ditt og datt men dette kan den med hovedomsorgen fritt bryte uten konsekvenser. Det er først når dem gjør dette gjentatte ganger og at du har alt på pairet og helst at dem har signert på at dem har brutt loven med vilje at du kan håpe å oppnå noe. Når det er sagt så er det ikke dermed sagt at man skal godta å bli nektet samvær med barnet. Har selv hatt en lang kamp (runder vel 11 år i år) og den er fortsatt ikke over. Samvær er noe barnet har rett på så det er egentlig ikke opp til moren å nekte deg selv om hun kan legge mange hindringer i veien. Gutten din er bare 3 år så du har gode muligheter til å få ham inn i ordnede forhold. Ta kontakt med arbeidsgiver og hør om det er mulig å tilrettelegge arbeidet litt ut fra denne situasjonen. Få også staten og BV i tale for å få klarhet i hva du kan få av støtte av dem. At du ikke har fast boplass pr d.d er ikke dermed sagt at du er uegnet til å ha omsorgen. Det bare sier at du ikke har kommet så langt ennda. En god advokat kan hjelpe deg med å få strukturert det som trengs for å oppnå hovedomsorgen og lovverket rundt dette. Lykke til!! Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 Snakket med advokat i dag å har avtalt møte i morgen. Får mere svar på ting å tang da. Takker alle for svar:) Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Da er det bare å krysse fingrene. Vi håper på det beste for deg her. Lykke til. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 Har da snakket med advokat. Han fikk tilsendt papirer fra barnevernet hvor de hadde lagt frem forslag om samvær 2 timer 2 ganger i året. Måtte egentlig bare flire av det forslaget. Jeg og gutten bor 180 mil fra hverandre så skjønner at jeg ikke kan ha vanlig samvær med han. Skal møte i retten i skien 8 mai hvor både jeg, mor og barnevernet skal være tilstede. Snakket med advokaten om å få mere samvær og han mente vi skulle få det til, visst ikke skulle vi anke på stedet. Omsorgs overtakelse var en stor og lang prosess så det måtte vi ta etter at jeg hadde fått samværs avtalen og fulgt dette noen år. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 De har rett til å kreve bidrag om jeg har forstått rett. Det er likevel ytterst sjeldent de krever det inn i slike saker. De har vel rett til og kreve bidrag av morra også. Hvis de fortsat kan kreve bidrag av faren etter morra har gitt ungen fra seg så burde de kunne kreve det av morra også. Det skal jo være likestilling, skal det ikke? Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Har da snakket med advokat.Han fikk tilsendt papirer fra barnevernet hvor de hadde lagt frem forslag om samvær 2 timer 2 ganger i året. Måtte egentlig bare flire av det forslaget. Jeg og gutten bor 180 mil fra hverandre så skjønner at jeg ikke kan ha vanlig samvær med han. Skal møte i retten i skien 8 mai hvor både jeg, mor og barnevernet skal være tilstede. Snakket med advokaten om å få mere samvær og han mente vi skulle få det til, visst ikke skulle vi anke på stedet. Omsorgs overtakelse var en stor og lang prosess så det måtte vi ta etter at jeg hadde fått samværs avtalen og fulgt dette noen år. 2 timer 2 ganger i året? Hva i svarte helvete er det for et idiot forslag... Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Høres kanskje ikke mye ut, men det er overhodet ikke uvanlig i slike saker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå