Gå til innhold

Fast, lyssterk vidvinkel til canon/pentax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sigmaen er et gedigent objektiv, men som det dessverre er store sjanser for at du vil få problemer med. Jeg prøvde selv et eksemplar på min 30D og den hadde feilfokus; prøvde også 2 stk 24mm f/1.8 som var enda verre. Disse to modellene, sammen med 20mm f/1.8 er eldre design fra Sigma som har mye problemer med Canon. For Nikon derimot ser det ut til å være lite problemer. Les brukererfaringene til på FredMiranda og du vil skjønne hva jeg mener.

Du bør nok heller vurdere Canons 28mm f/1.8 - den eneste ulempen er at den har en del CA.

Edit: Det er mulig at du kan klare deg med en 35mm - i såfall er Canons 35mm f/2 et godt valg.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

På 450D (og alle andre Canon 1,6-crop-kameraer) blir 28mm snarere et normalobjektiv enn vidvinkel. Det finnes vel dessverre få skikkelig lyssterke vidvinkelobjektiver til små cropsensorer.

Ellers så kan du jo også ta en titt på Sigmas 30mm/1,4. Har en del CA og ikke all verdens til hjørneskarphet, men gjør stort sett en god jobb.

Lenke til kommentar
På 450D (og alle andre Canon 1,6-crop-kameraer) blir 28mm snarere et normalobjektiv enn vidvinkel. Det finnes vel dessverre få skikkelig lyssterke vidvinkelobjektiver til små cropsensorer.

Ellers så kan du jo også ta en titt på Sigmas 30mm/1,4. Har en del CA og ikke all verdens til hjørneskarphet, men gjør stort sett en god jobb.

30mm-ern var jo omtrent dobbelt så dyr. Jeg har ikke kjøpt hus enda, og vurderer fortsatt også pentax k200d.

Vil det gjøre det lettere å finne lyssterk vid opptikk?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke kjøpt hus enda, og vurderer fortsatt også pentax k200d.

Tror ikke utvalget til Pentax er noe større på den fronten enn de andre produsentene. Du har vel stort sett det samme utvalget av tredjepartsoptikk, og begrenset med originaloptikk i samme område.

Det er egentlig en deprimerende mangel på fastoptikk rundt 20mm og nedover med større blender enn f/2,8. Jeg antar det er gode grunner til det siden det ikke akkurat er snakk om enkle optiske konstruksjoner, men jeg skulle allikevel likt å se noe ala en 18mm f/1,8.

Lenke til kommentar
Det er egentlig en deprimerende mangel på fastoptikk rundt 20mm og nedover med større blender enn f/2,8. Jeg antar det er gode grunner til det siden det ikke akkurat er snakk om enkle optiske konstruksjoner, men jeg skulle allikevel likt å se noe ala en 18mm f/1,8.
Olympus klarte jo å lage zoom-optikk med største blender f/1.8-2.6 til C-5050 i sin tid - en svært kompakt optisk konstruksjon også. Lages de til cropsensor, burde det ikke være helt umulig å få til...
Lenke til kommentar
Olympus klarte jo å lage zoom-optikk med største blender f/1.8-2.6 til C-5050 i sin tid - en svært kompakt optisk konstruksjon også. Lages de til cropsensor, burde det ikke være helt umulig å få til...

Jepp, hadde en C-4040Z med samme optikk, og en versjon med moderne innmat hadde vært toppen.. Forskjellen fra speilreflekser, derimot, er og blir speilboksen som ved å være 1.5 dypere enn diagonalen på brikken (for dagens APS-C-systemer) gjør lyssterk vidvinkel til store og tunge retrofokusmonstre..

Lenke til kommentar

Pentax har en del god fastoptikk...

"Vanlig":

Pentax smc DA 14mm f2.8 ED IF -> 6495,-

Pentax smc FA 28mm f/2.8 -> 2795,-

Pentax smc FA 35mm f/2 AL -> 3195,-

PENTAX smc FA 50mm f/1.4 -> 2200,-

PENTAX smc FA 135mm f/2.8 (IF) -> 4595

Pancake:

Pentax smc DA 21mm f3.2 AL Limited -> 4695,-

Pentax smc DA 40mm F2.8 Limited -> 2981,-

Pentax smc DA 70mm F2.4 Limited -> 3999,-

Limited Edition:

Pentax smc FA 31mm f/1.8 AL Limited Edition -> 9495

Pentax smc DA 35mm f2.8 Macro Limited -> 3900,-

Pentax smc FA 43mm f1.9 -> 4895,-

Pentax smc FA 77mm f/1.8 Limited Edition -> 7495,-

DA*:

smc PENTAX DA* 200mm f/2.8 ED (IF) SDM -> 9600,-

smc PENTAX DA* 300mm f/4.0 ED (IF) SDM -> 11700,-

Videre er det en del fastobjektiver fra Sigma, Tamron, Carl Zeiss og Voigtländer. Nok å velge mellom, bare man har penger til det.

Verd å vite:

En god del objektiver fås en del billigere ved kjøp gjennom Scandinavian Photo. (Prisene her er hovedsaklig tatt i fra prisguiden (hvor scandinavian photo ikke er med) og fra siden til Pentax Norge).

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Jeg har ikke kjøpt hus enda, og vurderer fortsatt også pentax k200d.

Tror ikke utvalget til Pentax er noe større på den fronten enn de andre produsentene. Du har vel stort sett det samme utvalget av tredjepartsoptikk, og begrenset med originaloptikk i samme område.

Pentax kjem med en 30mm til hausten, blender er ikkje offenleggjort men dei fleste håper med 1.4, eller 1.8. ellers har dei varsla en 15mm Ltd til sommaren, blender er ikkje kjendt her heller, men 4-4.5 er vel realistisk på eit pannekake/ltd objektiv.

Zeiss leverer også manuelle objektiver i K fatning, der 35/2 er kanskje den beste, og overgår Pentax sin egen 31/1.8 Ltd i følge dei som har begge, i tillegg har dei 25/2.8, 50/1.4 og 85/1.4

Elles er der brukte FA20/2.8 og FA*24/2 i K-fatning, om en er tolmodige og vil leite, som et supplement til Beej80 det lista opp.

Ellers er eg enig med Sutekh i at eitkvar mellom 18 og 24 i 1.8 eller 2 hadde vore snadder i veska.

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...