Gå til innhold

Syk Nikon D80 eller objektiver som ikke er kompatible?


Anbefalte innlegg

Jeg vet det sitter så utrolig mange her inne med ekstremt mye mer kunnskap enn meg og det mennesket jeg møtte i butikken i dag så jeg satser på å slenge inn et spørsmål her:

 

 

Jeg kjøpte for en stund siden en Nikon D80 hus. Jeg hadde fra før en F80 og følgende objektiver Nikon AF Nikkkor 28-105mm

Nikon ED AF Nikkor 70-300 mm

 

Jeg er klar over at i og med at begge disse er beregnet til analogt kamera så tilsvarer ikke dette den brennvidden når du bruker dem på et digitalt.

 

Men problemet er at jeg ikke får fokusert med 28-105 mm! Noen ganger går det fint og andre ganger så er og blir det rett og slett uskart uansett hva jeg gjør. Damen i butikken sier at man ikke kan bruke AF knappen på D80 når man har disse objektivene på og kun må bruke manuell fokusering, men det hjelper ikke det heller. (og stemmer det?) Jeg får rett og slett ikke ting i fokus. Gjelder enkelte brennvidder.

 

Damen der jeg kjøpte kameraet sier at det ikke skal eller kan brukes analoge objektiver på et digitalt kamera og det er derfor det blir slik. Men jeg forsøkte objektivet på min brors D40 og da gikk det helt strålende.

Jeg er derfor litt usikker her på om det er mitt kamerahus som er sykt eller om det er linsen eller om det er kombinasjonen av de to som blir sykt???

 

Noen som kan opplyse meg her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Damen der jeg kjøpte kameraet sier at det ikke skal eller kan brukes analoge objektiver på et digitalt kamera og det er derfor det blir slik.
Damen der du kjøpte kameraet tar fullstendig feil, det går helt utmerket å bruke "analoge objektiver" (egentlig et nesten meningsløst begrep, da objektivene bare er tilpasset en sensorstørrelse; nye objektiver har dog antirefleksbelegg gamle objektiver ikke hadde), og svært mange av objektivene man kjøper i dag er egentlig designet for analoge kameraer. Nikon D80 skal ha full kompatibilitet med alle AF-objektiver fra Nikon, uten unntak. Det er dog enkelte objektiver fra tredjepartsprodusenter som ikke er garantert å fungere, men dine objektiver skal virke knirkefritt. Faktisk er feilinformasjonen hun gav så graverende at hun burde seriøst vurdere jobben sin - eller ta et grundig kurs. Be henne gjerne lese litt her inne - det høres ut som hun har en del å lære.

 

Hvorfor de ikke gjør det, er et helt annet spørsmål. Dersom det gjelder begge disse objektivene, og de fungerer fint på en D40 (med unntak av manglende AF), er det nærliggende å tro at det er kamerahuset ditt som er "sykt". Ta med kameraet ditt tilbake, og reklamér på det igjen; det skal overhodet ikke oppføre seg slik.

 

Edit: ved nærmere gjennomlesning ser det ut som det bare gjelder det ene objektivet - da er det fare for at det er det som ikke fungerer som det skal. Manuell fokus skal fungere uansett dog, hvis ikke er det noe som er skjevt i objektivet, eller at det ikke er montert på helt rett.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Hun som solgte deg kameraet prater i hvert fall bare tull, det er ikke noe problem å bruke objektiver opprinnelig designet for film på et digitalt hus. Det er noen eldre manuelle Nikkorer som ikke passer skikkelig på autofokus-hus (uansett om det er film- eller digitalhus) på grunn forskjeller i den mekaniske konstruksjonen, men det problemet gjelder ikke her. Det er heller ikke alle eldre objektiver som gir lysmåling på nyere hus, slik at du må klare deg med manuell eksponering.

 

D80 skal i utgangspunktet støtte alle AF-D-objektiver, og så vidt jeg kan se har Nikon kun produsert ett 28-105mm objektiv, og dette er av AF-D-type.

 

Men jeg er ikke helt sikker på hva problemet er. Du sier at du ikke får fokusert, men under hvilke forhold? Det kreves en viss mengde lys for at autofokusmekanismen skal klare å treffe, så i svakt lys kan du få problemer. Er det eventuelt bestemte brennvidder som er problematiske? Og jeg synes det er merkelig hvis du ikke klarer å fokusere manuelt.

 

28-105 har jo en makro-modus som endrer fokusområdet. Kan det være noe så enkelt som at objektivet står i makromodus, eller bryteren som veksler mellom vanlig og makromodus ikke virker skikkelig lenger?

Lenke til kommentar
Hun som solgte deg kameraet prater i hvert fall bare tull, det er ikke noe problem å bruke objektiver opprinnelig designet for film på et digitalt hus. Det er noen eldre manuelle Nikkorer som ikke passer skikkelig på autofokus-hus (uansett om det er film- eller digitalhus) på grunn forskjeller i den mekaniske konstruksjonen, men det problemet gjelder ikke her. Det er heller ikke alle eldre objektiver som gir lysmåling på nyere hus, slik at du må klare deg med manuell eksponering.

 

D80 skal i utgangspunktet støtte alle AF-D-objektiver, og så vidt jeg kan se har Nikon kun produsert ett 28-105mm objektiv, og dette er av AF-D-type.

 

Men jeg er ikke helt sikker på hva problemet er. Du sier at du ikke får fokusert, men under hvilke forhold? Det kreves en viss mengde lys for at autofokusmekanismen skal klare å treffe, så i svakt lys kan du få problemer. Er det eventuelt bestemte brennvidder som er problematiske? Og jeg synes det er merkelig hvis du ikke klarer å fokusere manuelt.

 

28-105 har jo en makro-modus som endrer fokusområdet. Kan det være noe så enkelt som at objektivet står i makromodus, eller bryteren som veksler mellom vanlig og makromodus ikke virker skikkelig lenger?

Tusen takk for svar til alle sammen.

Bryteren står ikke på makromodus og det er i veldig godt lys det er snakk om, midt på dagen i overskyet vær med helt greie kontraster og hvor det burde være piece of cake å ta et godt bilde.

 

Det ser ut som det er et sånnt "kommer og går"problem så det er enda mere vrient å finne ut av det da. Det jeg kan si med stor sikkerhet er at nå jeg zoomer helt ut på det 28-105 mm objektivet og fokuserer på noe som er hundre-to hundre meter borte så blir det rett og slett uskartp!! (Og jeg har da selvfølgelig eliminert andre ting som forstyrrende elementer i forgrunn osv.) Det er rett og slett ikke mer å "skru" på på fokuseringsringen for å få det i fokus ved manuell fokusering (beklager ordbruken, husker ikke hva det heter, men du skjønner sikkert hva jeg mener)

Jeg blir gal av dette snåle problemet.

Det er et Af- d objektiv det er snakk om.

Lenke til kommentar
Det ser ut som det er et sånnt "kommer og går"problem så det er enda mere vrient å finne ut av det da. Det jeg kan si med stor sikkerhet er at nå jeg zoomer helt ut på det 28-105 mm objektivet og fokuserer på noe som er hundre-to hundre meter borte så blir det rett og slett uskartp!! (Og jeg har da selvfølgelig eliminert andre ting som forstyrrende elementer i forgrunn osv.) Det er rett og slett ikke mer å "skru" på på fokuseringsringen for å få det i fokus ved manuell fokusering (beklager ordbruken, husker ikke hva det heter, men du skjønner sikkert hva jeg mener)

Jeg blir gal av dette snåle problemet.

Det er et Af- d objektiv det er snakk om.

Det kan være at det er en kalibreringsfeil, enten i objektivet eller i huset, eller begge deler. Da må objektivet og helst kameraet sendes inn for sjekk, dersom du ikke har mulighet til å kontrollere det med andre objektiver. Det er litt omstendelig, men mulig å gjøre selv. Det høres jo ut som du har tilgang til en del forskjellige Nikon-objektiver, og dersom alle disse oppfører seg pent bortsett fra 28-105, er det nok der feilen ligger. Det kan også være at makrobryteren er defekt - slik at den ikke skrur av makromodusen selv når bryteren er skrudd over som Sutekh skriver, eller at objektivet har fått seg en kakk. Det er dog mystisk at det fungerer på D40. Personlig tror jeg nok feilen ligger i bryteren, prøv å sett objektivet på makromodus og tilbake igjen et par ganger. Bruk det gjerne litt i makromodus og ta noen bilder på nokså kort avstand, før du skifter tilbake igjen og ser om det hjelper noe.

 

Mr. Lee nevner også noe - det kan være at noen kontakter er skitne. Du kan prøve med en q-tips og isopropanol el.l. og vaske kontaktene som sitter rundt fatningen. Det er ikke mye som skal til før de ikke har 100% kontakt.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Ok jeg skal sjekke kontaktflatene og vaske litt og forsøke litt mere med makromodus knappen for å se om det er den som er gåen. Og hvis ikke det hjelper så tror jeg at jeg går tilbake og leverer kamera og objektiv så får proffene klare av dette her. Har jo både kjøpsgaranti pluss forsikring på kameraet, men trodde det var objektivet mitt sitt feil (noe det kan fremdeles være men...) i og med at damen i butikken sa at disse objektivene ikke var kompatible med D80. (Lærdom: aldri stol på damen i butikken når intuisjonen din sier at du ikke skal gjøre det)

 

Tusen takk for at dere svarer så kloke og kjappe svar. :love:

Lenke til kommentar

Hvis du har mulighet til det, så kan det også være greit å teste huset med et par andre objektiver og se om du får problemer med noen av dem. Jeg heller til å tro det er objektivet som er problemet, men da burde du sett samme problem på D40 :hmm:

 

28-105 har vel avstandsindikator ved fokusringen. Hva står denne på når du fokuserer på et motiv langt vekke? Det kan jo være fokusmekanismen i objektivet har hengt seg opp eller noe sånt.

 

Hm. Vår alles kjære Ken nevner for så vidt noe her om fokusproblemer med dette objektivet. Som vanlig bør han tas med en sameknivsodd salt, men det kan jo være noe i det.

Lenke til kommentar
Hvis du har mulighet til det, så kan det også være greit å teste huset med et par andre objektiver og se om du får problemer med noen av dem. Jeg heller til å tro det er objektivet som er problemet, men da burde du sett samme problem på D40 :hmm:

 

28-105 har vel avstandsindikator ved fokusringen. Hva står denne på når du fokuserer på et motiv langt vekke? Det kan jo være fokusmekanismen i objektivet har hengt seg opp eller noe sånt.

 

Hm. Vår alles kjære Ken nevner for så vidt noe her om fokusproblemer med dette objektivet. Som vanlig bør han tas med en sameknivsodd salt, men det kan jo være noe i det.

 

Har renset kontaktpunkter og holdt på med makroknappen frem og tilbake, tatt masse dårlige bilder og problemet er der ennå. Har kommet til punktet *stort-behov-for -å-trekke-kamera-og-objektiv-ned-i-do". Når jeg fokuserer på et motiv ca. hundre meter unna så står fokuseringringen på "uendelig". Når jeg ser på bildet etterpå ser det ut til at kameraet har fokusert på noe veldig mye nærmere. Men fokusringen følger med og instiller seg ettersom hva jeg fokuserer på.

Lenke til kommentar
Det er rett og slett ikke mer å "skru" på på fokuseringsringen for å få det i fokus ved manuell fokusering (beklager ordbruken, husker ikke hva det heter, men du skjønner sikkert hva jeg mener)

Jeg blir gal av dette snåle problemet.

 

Dette må jo være kjernen i problemet. Dersom du ikke får stilt skarpt verken manuelt eller automatisk, så må objektivet være problemet. Det er ikke kameraet som fokuserer, men objektivet. Om objektivet sier at det er fokusert på uendelig, og bildet viser noe annet, så er det objektivet som er problemet.

Lenke til kommentar

Når jeg leste denne tråden tenkte jeg med en gang på ai og ai-s objektiver. Disse mounter fint og man kan knipse på M, men man må opp i D200/D300 etc. for å få lysmåling.

 

Støtter D80 auto-fokus med AF-objektiver da? Såvidt jeg husker har AF-objektiver en slik skrue som stikker ut som kameraet må ta hånd om. Kanskje D80 bare støtter AF-S. Og uten lysmåling på gamle objektiver kan det vel bli vanskelig å få til manuell fokus også. Søkeren er vel for liten til å gjøre dette helmanuelt på en god måte.

 

Har ikke Nikon en slik lens compatibility chart en eller annen plass?

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar
Vel, jeg snakker om objektiver av typen AF som kom rundt 1986. Har sjeldent lyst til å linke til Ken Rockwell, men i dette tilfellet får det gå.

Beklager at jeg må bli litt krass, men nå er det rimelig mange med god kompetanse på Nikon som har uttalt seg i denne tråden. Kanskje du skulle avstå fra å spore av tråden ytterligere, siden du åpenbart ikke er en av dem?

Lenke til kommentar
Vel, jeg snakker om objektiver av typen AF som kom rundt 1986.
Men i dette tilfellet er det altså snakk om et AF-D-objektiv, så det har altså ingenting med saken å gjøre.

 

Men for å informere: 1986-era AF-objektiver gir autofokus og lysmåling, men ikke TTL-lysmåling ved blitsfotografering siden de ikke overfører informasjon om fokusavstand til huset.

 

Objektivene som er problematiske på D80 er manuelle AI, AI-S og E-objektiver (som ikke gir lysmåling og derfor må brukes rent manuelt) og gamle pre-AI-objektiver samt F3AF-objektiver som risikerer å skade fatningen hvis du prøver å montere dem på huset.

Lenke til kommentar
Det er rett og slett ikke mer å "skru" på på fokuseringsringen for å få det i fokus ved manuell fokusering (beklager ordbruken, husker ikke hva det heter, men du skjønner sikkert hva jeg mener)

Jeg blir gal av dette snåle problemet.

 

Dette må jo være kjernen i problemet. Dersom du ikke får stilt skarpt verken manuelt eller automatisk, så må objektivet være problemet. Det er ikke kameraet som fokuserer, men objektivet. Om objektivet sier at det er fokusert på uendelig, og bildet viser noe annet, så er det objektivet som er problemet.

 

Det der var jo en veldig logisk og klar tankegang som selv jeg kunne forstå. :D Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Det der var jo en veldig logisk og klar tankegang som selv jeg kunne forstå. :D Takk for tipset!
Jeg er enig med Anew, men det slår meg bare som snålt at det ikke har vært noen problemer med objektivet på D40. Men jeg vet ikke hvor mye tid du har brukt til å teste med det huset.

 

Kjapt spørsmål: får du til å fokusere (manuelt) så det ser skarpt ut i søkeren? Blir eventuelt bildene som faktisk blir tatt forskjellige fra inntrykket du får fra søkerbildet?

 

Det høres egentlig ikke sånn ut, men det kan være noe med speilet eller søkermekanismen. Hvis søkerbildet er skarpt og sensorbildet ikke er det eller omvendt, så kan det være noe problematisk der. Men da burde du hatt trøbbel med annen optikk også.

 

Men jeg er enig i at det mest sannsynlig er objektivet som det er feil på.

Lenke til kommentar

Du nevner at du somer så lang det lar seg gjøre manuelt men at du fortsatt ikke får fokus.

Du vet vel sikkert dette men, objektiver kan somes over "uendelig", så at du ikke får fokus når du er helt i enden er ikke så rart.

Og bare for å eliminere en feilkilde. Du har fått låst blenderringen på objektivet på minste blender (høyeste tall)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...