Gå til innhold

Er kjøp av gull gruppepress på andre spillere?


Anbefalte innlegg

Er det bare meg som føler det er gruppepress involvert? Når en person kjøper gull får han umiddelbart tilgang på resurser som andre må "jobbe" for. Dess flere som kjøper gull dess mer må vi andre "jobbe" for å prøve å holde tritt og ikke komme for langt etter. Presset er spesielt stor i en guild, tenk deg at halvparten av guilden kjøper gull mens den andre halvparten strever med å samle inn nok gull til potions.

 

Når flere kjøper gull kan standarden heves - plutselig så kreves det at alle skal ha med seg 50 gull eller 100 gull i potions til hvert raid. Dette er ganske urealistisk for mange og de blir presset til å kjøpe gull eller kaste inn håndkledet.

 

Selv har jeg samlet inn gull på tre ulike servere til swift flying mounts, det er ikke vanskelig å samle inn gull men jeg føler at de jeg konkurerer mot er gullkjøpere eller botere. Enten det er i arena eller raids..

 

Etter at roguen ble hacket kunne jeg konkurere på dps - bare for å se meg slått av personer som har kjøpt gull og enchants.

På paladin ligger jeg faktisk bra til på raid men guilden er full av gullkjøpere som forventer at du spammer mana potions.

Priesten er jeg vel egentlig bare gått lei av, etter vengeful armor er det ikke mer å oppgradere utenom å samle inn 75000 honor-poeng i AV - som mange andre får gratis mens de sover.

 

Min mening er at gullkjøp og boting er helt OK for de som gjør dette, mens for de som ikke vil jukse er det så demoraliserende at det er vanskelig å spille videre. Man faller liksom helt av lasset, det er ikke noe problem å holde tritt jeg bare syntes det blir veldig ufornuftig å gjøre dette når tempoet holdes kunstig oppe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blizzard, selskapet bak «World of Warcraft», har nedlagt totalforbud mot slik handel

Meg i enderøret!

Blizzard ønsker ikke totalforbud mot slikt. Da mister de alle kjendisene og raiderne, noe som blir et for stort tap.

Penger fra månedlig avgift > all

 

Selv innrømte jeg overfor en GM at jeg hadde kjøpt 3k gull. Det eneste som skjedde var at han sa jeg måtte slutte med slikt, samt en advarsel på kontoen fordi jeg i samme tilfellet innrømte account- sharing ...

 

SÅ lenge BLizzard ikke er imot gullkjøp ser jeg ingen grunn til at spillere ikke skal ha samvittighet til å kjøpe gull.

Endret av StorPeder
Lenke til kommentar
Tror du penger er gratis? De som kjøper gull har da tjent de pengene på andre måter?

 

På andre måter ja og det er det som lager alle problemene.

 

Skal ikke si det er urettferdig - selv kan jeg få betalt for å spille 7 timer eller dobbelt så lenge i strekk hadde jeg orket det. Dette kan jo også sees på som en urettferdig fordel.

 

Men det er demoraliserende og tar bort motivasjonen, det er mye jeg kunne ha gjort i WoW men det er ingenting jeg har lyst til å gjøre. Alle snarveier og juksing som boting og gullkjøp har tatt all luften ut av ballongen for min del.

Lenke til kommentar

Er det så mange som kjøper gull i dag egentlig? Jeg renner over av penger, og jeg har aldri en gang tenkt på å kjøpe gull.

 

Pre TBC kan jeg kanskje skjønne at det var fristende å kjøpe gull. For å skaffe seg store summer gull måtte man virkelig jobbe hardt for det.

 

Jeg har nesten ikke farmet noe, og uansett har jeg to lvl 70 characters med epic flying mount. Den ene er en holy priest (levlet fra 60 til 70 som holy også) med enchanting og tailoring som proffs. Den andre er en hunter jeg dinget 70 med for ikke så lenge siden. Hun (female belf ftw) har mining og engineering som proffs. Har selvfølgelig epic engineer mount.

 

Selv da jeg kun hadde min holy priest følte jeg aldri (etter TBC) at gull var et problem å få tak i. Selv om jeg har enchanting (372) som et proff har jeg aldri forsøkt å tjene penger på det. Shards, dust og essences gir jeg bort til venner. Har solgt minimalt på AH.

Tailoring er det kun primal mooncloth jeg gidder å lage (siden jeg får to hver gang), og de bruker jeg til 20-slot bags (har 9), så jeg selger heller ikke dette på AH.

Med hunteren min har jeg tjent litt penger (kanskje 1000g) på mining, men det meste av det jeg har minet har gått med til å skille opp engineering og til å lage mounts.

 

Med holy priesten min orket jeg bare å gjøre daily quests til jeg hadde rundt 3000g etter at jeg kjøpte mitt første epic mount.

 

Selv om jeg nesten ikke har prøvd å tjene penger sitter jeg per i dag igjen med 2000g, og det går stadig oppover. Jeg har også hatt mange mnd pause siden TBC kom ut, så dette er ikke noe som har tatt veldig lang tid. Jeg tjener 100-200g per dag kun på mining selv om jeg for tiden bare driver med BGs. Måten jeg gjør det på er at jeg joiner f.eks EotS i Shatt. Køen er ofte 4-5 min, og mens jeg venter suser jeg rundt på min epic flyer og leter etter veins jeg kan mine. Man kan gjøre mens man venter på AV også. Selv om køen er under 1 min er det rikelig med tid til å finne minst en vein.

 

Poenget er at jeg ikke kan skjønne hvordan folk kan mangle gull. Med daily quests og f.eks mining kan du sikkert lett tjene 1000g per dag hvis du gidder. Pga dette ser jeg ikke noe problem med at folk som kjøper gull ødelegger for økonomien. De gjorde det før TBC, men ikke slik det er nå.

 

Det jeg derimot synes de ødelegger er questing o.l. At mange bots (som jobber for de som selger gull) støvsuger områder for mobs du skal drepe, kan være veldig kjedelig.

 

Edit: Dette er ikke et problem på serveren jeg er på, men det er nok det for andre. Hvis en server har kø (må vente for å komme inn), må det være frustrerende å vite at mange av "personene" som er på er bots.

Endret av Darth Kjell
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så er det ikke noe problem å få nok gull, problemet er at listen hele tiden øker.

 

Altså at det forventes stadig mer av deg som spiller av hva du skal ta med deg når du stiller til raid. Dette er direkte forårsaket av gullkjøpere og resultatet sålangt har vært "farm enda mer eller kjøp gull hvis du vil fortsette".

Og det eneste fornuftige i mitt hode blir å bare kutte ut alt sammen.

 

 

Å hele veien bli forbipassert av gullkjøpere som skryter av at de kjøper 900 arena-poeng hver uke eller nok buffs/potions/enchants til å være prioritert på raid er litt surt, og løsningen er å kjøpe gull selv eller prøve å hamle opp med dem på ærlig vis - noe jeg absolutt ikke vil anbefale. Skulle jeg ha begynt å kjøpe gull ville jeg ha "tjent" et par tusen gull og honor poeng i timen.

 

 

Jeg mener, Darth Kjell, se for deg at vi to spiller rogues i samme guild, vi har akkurat nådd nivå 70 og bruker rustning vi har fått som belønning fra quester. Jeg tjener noen tusen gull og honor per time, en brøkdel av dette gullet bruker jeg på å også kjøpe 900+ arenapoeng hver uke. Hvordan skal du holde tritt med det?

 

Dette er situasjonen jeg er i, og mine alternativer er følgende:

1. Å godta at jeg ikke er "dedikert" nok til å måle meg med andre fordi jeg ikke jukser.

2. Kjøpe gull selv og toppe hele driten.

3. Spille i utallige timer hver dag for å prøve å ikke falle altfor langt etter de som kjøper gull.

4. Finne et annet spill.

 

Foreløpig har jeg kun spilt noe annet men håper ting bedrer seg etterhvert enda det absolutt ikke ser slik ut.

Lenke til kommentar

Kjøping av arena-poeng er noe Blizzard jobber med å fikse.

 

Hvor mange pots trenger du egentlig? Hvis du har tenkt å wipe veldig mye, kjøper du noen flasks. For å få råd til dette kan du sette av en farme-dag i uken. Det er super-enkelt. Gjør tre-fire daily quests per dag og du har nok til å betale repair costs.

 

Etter hvert som du kommer forbi de første raid-instancene (f.eks Kara i TBC), er det ikke veldig mye igjen å bruke penger på. Akkurat nå er det kanskje det siden primal/vortex ble BoE, men det er bare fordi Blizzard vil at folk skal få litt bedre utstyr før de slipper WotLK.

Med en gang WotLK kommer ut, vil du oppleve akkurat det samme som skjedde med TBC. Det første gode gearet er craftet. Dette må du bruke litt gull på å få tak i. Etter du har dette utstyret er så og si alt annet du trenger BoP, og kan du fås i raid instances. Når du kommer til det punktet kommer du til å merke at du har mer enn nok gull. Enchants o.l. er ikke så veldig dyrt.

 

Et annet triks er jo å rapportere gull-kjøperne til Blizzard. Bør bli mindre konkurranse for deg.

Lenke til kommentar

Vil ikke si at det er gullet som er den største gruppepressen, det største presset kommer når folk sier "du må ha" og da navnet på utstyret det forventes at man skal ha. Det beste utstyret i spillet er somregel det som ikke kan kjøpes for penger, dvs du må kjøre på med forskjellige dungeons og andre ting for å få dette utstyret.

 

Men at det er et umenneskelig press for enkelte i WoW, ja det er klart. Det er hele tiden slik at man må være best eller tilnærmet for å overhode ha noe å si i spillet. Dette har jeg dessverre fått smertelig erfart. Er selv kun level 60 og tar ikke det så høytidelig med utstyr og slike ting. Men jeg sliter vanvittig med å finne grupper å kjøre Outland instanser med som f.eks Ramparts. Jeg har mange henvendelser men det første de spør om er gear. Når jeg svarer hvilket gear jeg har får jeg bare tilbake at jeg er ikke gearet nok til å være med.

 

WoW i seg selv er per i dag som jeg tolker det fra enkelte, sett på som viktigere enn lufta man puster. Er du ikke uber elite med topp utstyr og masse penger, er du ikke mye verd heller. Det er dessverre en metodikk jeg er for kjent med i spillet i dag. Og gull, ja det som gear er selvfølgelig et gruppepress, men synes det er den iherdige gear jakten som er den største pressdelen i dag.

Lenke til kommentar

Er, eller var, i SSC og TK.

Når WotlK kommer ut vil det fortsette i samme sporet som før. Gullkjøpere øker presset på ikke-gullkjøpere til å farme enda mer eller melde seg ut av opprustningskappløpet. Mange har ikke tid eller vilje til å spille så mye og velger dermed å kjøpe gull selv istedenfor å melde seg ut - noe som igjen øker presset mer på de som enda ikke er begynt å kjøpe gull.

 

Når jeg spilte på roguen pleide jeg å spille en time med daily quester og tjente like over 100 gull på denne timen, men etter at jeg ble hacket og mistet tusener på tusener av ærlig tjent gull klarte jeg aldri å hente meg inn igjen.

 

Daily quester er ikke noe alternativ på en holy paladin, for å sette i perspektiv så er det omtrent som å farme med en naken rogue. For en dps-class er daily questene geniale, healere burde få andre daily quester hvor vi for eksempel skulle holdt en gruppe med NPC'er i live mens de drepte fiendene. Tenk om du egentlig spilte rogue men måtte løpe rundt og bandasjere i alle questene - stikk motsatt av hva din egentlige rolle var.

 

Selv som healer klarer jeg å dekke repair-cost og en viss grad for buffs/flasks, men 30-50 mana potions per raid er det litt verre med. Og det er det gullkjøp gjør - det øker kravene og dette skviser stadig flere over til gullkjøpersiden.

Lenke til kommentar

Jeg er så heldig å ha en guild som hjelper hverandre. Ikke alle har like mye fritid til å bruke på spillet, meg selv inkludert da jeg jobber en fulltidsjob som mer eller mindre begrenser onlinetiden min til KUN raids.

 

Vi selger BoE-recipes og hearts/motes fra MH/BT/SWP og bruker pengene til å forsyne guildbank med flasks, elixirs og pots. De som spiller mye, og har mye tid farmer slikt selv, mens oss har heltidsjobber tar fra gbank.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
Vell for dem som ikke allerede var klar over det:

 

GULL DU KJØPER KOMMER FRA HACKEDE KONTOER!

 

 

Så kjøp av gull støtter onlinemafian, hackede kontoer brukes bla.a till å chesthacke i SL og andre lyssky aktiviteter som vil få kontoer bannet.

 

Og?

Blir man hacket, så har man ingen andre å skylde enn seg selv.

Lenke til kommentar
Vell for dem som ikke allerede var klar over det:

 

GULL DU KJØPER KOMMER FRA HACKEDE KONTOER!

 

 

Så kjøp av gull støtter onlinemafian, hackede kontoer brukes bla.a till å chesthacke i SL og andre lyssky aktiviteter som vil få kontoer bannet.

 

Og?

Blir man hacket, så har man ingen andre å skylde enn seg selv.

 

Selvfølgelig er det mer naturlig å skylde på de som hacket enn de som ble hacket. Og si noe annet er bare rart. Og de som hacker gjør det for å selge det videre til gullkjøpere, fordi det er et stort marked for det.

Lenke til kommentar
Vell for dem som ikke allerede var klar over det:

 

GULL DU KJØPER KOMMER FRA HACKEDE KONTOER!

 

 

Så kjøp av gull støtter onlinemafian, hackede kontoer brukes bla.a till å chesthacke i SL og andre lyssky aktiviteter som vil få kontoer bannet.

 

Og?

Blir man hacket, så har man ingen andre å skylde enn seg selv.

 

Word, 'online' mafiaen. Lol, selv om jeg kan lett skaffe account passord så trenger jeg ikke å være i en mafia (ville aldri gjort det tho)

Lenke til kommentar
Vell for dem som ikke allerede var klar over det:

 

GULL DU KJØPER KOMMER FRA HACKEDE KONTOER!

 

 

Så kjøp av gull støtter onlinemafian, hackede kontoer brukes bla.a till å chesthacke i SL og andre lyssky aktiviteter som vil få kontoer bannet.

 

Og?

Blir man hacket, så har man ingen andre å skylde enn seg selv.

 

Selvfølgelig er det mer naturlig å skylde på de som hacket enn de som ble hacket. Og si noe annet er bare rart. Og de som hacker gjør det for å selge det videre til gullkjøpere, fordi det er et stort marked for det.

 

Vel skal ikke mye til for å beskytte seg mot å bli hacket.

Lenke til kommentar
Vell for dem som ikke allerede var klar over det:

 

GULL DU KJØPER KOMMER FRA HACKEDE KONTOER!

 

 

Så kjøp av gull støtter onlinemafian, hackede kontoer brukes bla.a till å chesthacke i SL og andre lyssky aktiviteter som vil få kontoer bannet.

 

Og?

Blir man hacket, så har man ingen andre å skylde enn seg selv.

 

Selvfølgelig er det mer naturlig å skylde på de som hacket enn de som ble hacket. Og si noe annet er bare rart. Og de som hacker gjør det for å selge det videre til gullkjøpere, fordi det er et stort marked for det.

 

Vel skal ikke mye til for å beskytte seg mot å bli hacket.

 

Å skylde på de som blir hacket fordi de ikke har beskyttet seg godt nok blir som å skylde på voldtektsofre for å ha gått i utfordrende klær.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...