Gå til innhold

Bestilt mitt første speilrefleks. Objektivanbefalinger

Anbefalte innlegg

Heihopp.

Har bestilt mitt første digitale speilreflekskamera, et EOS 450D med kit-objektiv, veske og 2Gb minnekort, og gleder meg som en unge på lillejulaften til å kunne hente det.

Så sitter jeg her og vurderer objektiver, og hva jeg burde investere i først. Makro eller Tele, og om kit-objektivet som følger med 450 er greit nok til allroundbruk i læreprosessen eller bør byttes ut først av alt.

Noen som kan komme med anbefalinger og råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fotografen som avgjør om det blir gode bilder, uansett objektiv. Dårligere objektiver gjør det bare litt vanskeligere. Du kan godt leve en stund med kitobjektivet og finne ut hva du virkelig trenger før du kjøper et nytt objektiv.

Ikke glem å vurdere supervidvinkel, for mange er det et mye bedre valg enn tele.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Ville kjøpt mere minne før jeg kjøpte nytt objektiv, da kit objektivet er veldig brukanes..

Det er forsåvidt et poeng, men på den annen side koster jo minnekort nada nå til dags, så det tar jeg egentlig ikke med i beregningen.

Vidvinkel var forsåvidt en god idè

Lenke til kommentar

Tja. Dette kommer 100% an på hva slags bilder du vil ta.

Du kan f.eks. komme langt med kitobjektiv og en skikkelig blitz eller to pluss litt papir og noen laken dersom du ønsker å ta tøffe portrettbilder.

Om du liker macrobilder, så kjøper du det macro-objektiv.

Om du liker myke portrett-i-vinduskarmen, så kjøper du 50mm f/1.4 USM eller 30mm f/1.4 USM.

Skal du på konsert, så er 50mm f/1.4 også et bra valg.

Om du skal ta bilder av litt sky dyr (elg, fugl) så trenger du et teleobjektiv. Eller om du skal ta bilder av unger som spiller fotball.

Om du skal ta mye bilder inne i bygg (kirker etc), så kan en 10-20mm være interessant.

Men jeg tror du kan ta bilder i minst et halvår med 18-55mm'ern din før du stanger hodet i veggen kreativt sett.

Lenke til kommentar

Litt av grunnen til at jeg tenker på Makro er at jeg synes selv makrobilder er vanvittig kult, og har lyst til å prøve meg på det. Der regner jeg med kit-objektivet kommer til kort ganske fort. Eller?

Lenke til kommentar
Litt av grunnen til at jeg tenker på Makro er at jeg synes selv makrobilder er vanvittig kult, og har lyst til å prøve meg på det. Der regner jeg med kit-objektivet kommer til kort ganske fort. Eller?

Et av de fineste objektiver på Canon sit program er EF 135mm f/2L

Med 25mm mellomring er det også flott til makro :thumbup:

Endret av BL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...