Gå til innhold

Forslag til RPG-spill [som er til salgs per dags dato]


Anbefalte innlegg

 

Buen din ble for imba?

 

På Witcher, kan man save og loade når man vil der?

 

Mhm,rett og slett... Man kan velge hva man vil oppgrade av skills på spillet, og jeg oppgraderte nesten alt på buen, slik at jeg skjøt mange piler, nesten ikke trengte å holde inne museknappen, crita på hvert tredje skudd osv... Får å få unlocka noen av disse tingene må man ha kommet til en by ganske langt vekke fra der man starter, men jeg hadde lyst på de, og løp. Hadde også en del skills i lockpicking, og lockpicka en kiste der jeg kjøpte skills, var heldig og fikk en bra bue. etter det drepte jeg det aller meste på 1-3 skudd, med andre ord, før de rakk å komme innenfor slaghold... Ble rett og slett for lite utfordrende =S

 

Sikkert noen som har svart, men har ikke tid til å lese gjennom alt; Ja, man kan lagre og loade så og si når man vil i the witcher...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok av mods som retter opp hva det skal være i Oblivion, men hva så? Det burde ikke være for mye forlangt av et spill at det faktisk er spillbart rett ut av esken. Skal Oblivion bli morsomt må man lete lenge etter mods og laste dem ned manuelt. Dette er irriterende nok i seg selv, men i tillegg er det ikke enkelt for en som aldri har spilt det å vite hva som er verdt å laste ned og hva man enkelt kan unngå for å ikke ødelegge opplevelsen. For eksempel kan man få en mod som lar deg kjøpe våpen fra Planescape: Torment i Baldur's Gate, men er det verdt det for en som aldri har spilt det før? Man kan faktisk risikere å få et svært bra våpen veldig tidlig i spillet og ikke møte noe særlig motstand mer fordi våpnet man har ikke skulle vært der. ;)

 

Når det kommer til hardcore-RPG er nok de gode, gamle dagene over for lengst. Dagens unge vil ha mer action, og siden det er i hovedsak de som kjøper spill er utviklerne nødt til å gi dem det de vil ha. Likevel er BioWare absolutt verdt å holde et øye med og har gitt oss perler som Baldur's Gate serien, Neverwinter Nights og Mass Effect. (ME er foreløpig bare på xbox, men kommer snart til PC). De jobber for tiden med Dragon Age, et av de få spillene jeg gleder meg til.

Men bortsett fra dem er det nok få hardcore-RGPer igjen i våre dager. Jeg savner tiden med Lands Of Lore, Eye Of The Beholder, Ultima 1-7, Ultima Underworld 1 og 2, Might & Magic serien, Dark Sun, Al-Quadim, Dragonlance-trilogien og alle de spillene der. Vi ser nok neppe slike spill igjen med det første, dessverre. De fleste av dagens unge vil ha mer action og bedre grafikk og mindre historie og gameplay, så da blir det vel slik siden de står for størsteparten av de som kjøper spill. :(

 

Men prøv Planescape: Torment og Baldur's Gate serien om du ikke har prøvd dem ennå. Slike perler blir aldri gamle. ;)

Lenke til kommentar

Mange gode perler har blitt tatt allerede, men jeg får komme med mine forslag likevel.

The Witcher er vel sammen med Mass Effect de nyeste kjente WRPGene som er ute nå.

Men du kan godt vente med the Witcher til den nye versjonen kommer i midten av mai. Med bedre engelsk dialog, og masse finpuss + nytt innhold. Vi som har kjøpt spillet får laste ned gratis da, men esken kommer til å ha masse nytt også. :)

 

thecrow77: Kanskje du også bør gi Witcher en sjanse til når den nye versjonen kommer. Jeg regner med at du ikke spilte den polske versjonen siden du klager over historien? Den engelske versjonen ble slaktet av Atari nemlig, men det skal være fikset nå.

Den polske versjonen er bedre. Jeg har både engelsk og polsk versjon. :D

Og når du kommer til slutten får mange en liten aha opplevelse, når en haug med små hint gjennom spillet samler seg opp til en åpenbaring (dog ikke en alle er enige om). Skal ikke spolere mer enn det.

Litt off-topic må jeg også minne om at det er auto-sheat så du løper jo sjelden med sverdet hevet, og det er bare over hodet i strong style. Dessuten er det vel litt mer realistisk enn at man holder et tungt langsverd med lillefingeren som i mange andre spill.

Og skillsystemet og alkymien er jo genialt (dog jeg må innrømme at jeg for det meste holdt meg til cat, blizzard, swallow og noen få andre potions).

Måtte bare gi mine 2 cents på det. Elsker det spillet. :D

 

Mass Effect har jeg ikke spilt, men det høres bra ut og jeg skal få det på PC når det endelig kommer.

Oblivion er mer et sandbox spill enn en RPG, og egentlig anbefaler jeg mer Morrowind som jeg føler var mer gjennomført enn etterfølgeren.

Gamle slagere som Gothic serien, Fallout 1 og 2, PS:T og Baldurs Gate er jo geniale.

Baldurs Gate og Gothic serien finnes i samlebokser nå. Fant dem på Elkjøp når jeg besøkte Norge i julen i hvert fall. Fallout 2 finnes også, men eneren finnes nok bare på Ebay og lignende, samme med PS:T.

Neverwinter nights spillene er bra for mods, men kanskje ikke like bra hvis du vil ha et vanlig singleplayer spill.

Vampire the masquerade: Bloodlines er en RPG i førsteperson/tredjeperson. Litt klumsete i kamp, men utrolig bra dialog og gjennomførte karakterer.

KOTOR er jo også veldig bra, men også her er det dialogen som er det viktigste og drar opp.

 

Nå regnet jeg med at du ville ha vestlige RPGer, ettersom JRPGer er en helt annen sak.

Håper du finner noe du liker i hvert fall. Hvis du har spilt omtrent alle som er nevnt i denne tråden, så får du joine oss stakkarer som venter på et nytt RPG-spill av den gamle typen. De har latt vente lenge på seg.

Lenke til kommentar

Vet både The Wither of Mass Effect er nevnt noen ganger, så la meg bare kommentere Nether litt.

 

The Witcher: Spilte den engelske versjonen da jeg kan like lite polsk som hamsteren min. :p Mulig mange får en liten aha-opplevelse på slutten, men problemet er at jeg ikke fullfører så mange spill om jeg ikke blir hekta ganske tidlig og spillet greier å holde kvaliteten oppe hele veien. Altfor mange spill er bare middelmådige eller dårlige, og da hjelper det ikke å vite at jeg får en meget bra slutt om tretti, førti timer. :) Skillsystemet forstod jeg ikke noe av, og alkymi er ikke min greie. Har vurdert å gi det en ny sjanse når oppdateringen kommer, men vi får se. Er ikke imponert så langt.

 

Mass Effect: Hadde det på xbox, men den streiket dessverre før jeg rakk spille gjennom første gang. Var kommet ganske langt, men jeg kommer garantert til å kjøpe det straks det kommer til PC. Historien er meget bra, karakterene interessante og AIen smart. Dessuten har vi jo kanontårnene. Et kanontårn så meg og skjøt en rakett mot meg. Jeg dukket bak en stein for å unngå å bli truffet, men tårnet bare fortsatte å skyte. I stedet passet jeg på å være ute av syne og snek meg ganske langt til siden før jeg dukket frem igjen. Interessant nok fortsatte tårnet å skyte mot den forrige plassen jeg var observert. Normalt vil de enten bare slutte å skyte eller automatisk "vite" hvor jeg kom til å dukke opp igjen. Mange fiender vil også som regel ikke vite helt hva de skal gjøre om jeg skyter med en sniperrifle fra dekning langt unna og de ikke ser hvor skuddet kom fra. I andre spill skyter de like greit tilbake like treffsikkert som meg (med en liten pistol?), om de ikke skyter først fordi de kan se meg på flere hundre meters avstand i en tett skog. Det kan kanskje høres ut som dårlig AI om de ikke gjør noe for å sloss tilbake, men tvert imot er både folkene jeg har på laget og fiendene veldig flinke til å finne steder å gjemme seg når vi sloss i "nærkamp" (ikke bokstavelig talt boksekamp, men nært nok til å bruke pistol, rifle osv) og bruke taktikk. Jeg har faktisk sett fiender bruke samme taktikk mot meg som jeg brukte mot tårnet. En del har klaget på kampene i Mass Effect, men personlig synes jeg det minnet veldig mye om Gears of War. Det er jo ikke akkurat en dårlig ting. :)

Lenke til kommentar
The Witcher: Spilte den engelske versjonen da jeg kan like lite polsk som hamsteren min. :p Mulig mange får en liten aha-opplevelse på slutten, men problemet er at jeg ikke fullfører så mange spill om jeg ikke blir hekta ganske tidlig og spillet greier å holde kvaliteten oppe hele veien. Altfor mange spill er bare middelmådige eller dårlige, og da hjelper det ikke å vite at jeg får en meget bra slutt om tretti, førti timer.

 

Hehe. Ikke vær for sikker på at hamsteren din ikke kan polsk. Man vet aldri hva slags åpenbaringer en hamster får der den løper rundt i hjulet sitt som om den var dopa. :p

Uff. Det var en dårlig hamstervits.

"Nether funderer i det stille om det finnes gode hamstervitser mens hun stirrer ut i luften."

 

Uansett så blir dialogen bedre med den nye versjonen i hvert fall, men spillet er vel bare ikke noe for deg. Angående slutten så mente jeg ikke at historien ikke er bra ellers.

Jeg synes det er forfriskende med en RPG hvor du dreper folk av dine egne ganske egoistiske grunner i stedet for å redde verden (dog folk drar nytte av det til slutt).

Selv om noen kanskje synes det er dumt å ikke ha valget, så elsker jeg at Geralt alltid tar betalt for det han gjør. Det er jo nesten latterlig hvordan det i noen spill er ondt å ta betalt for å risikere livet, mens man må gjøre alt gratis hvis man skal ha en god karakter.

 

Med slutten så mener jeg ikke sluttfilmen (i tilfelle noen andre spillere lurer på hva i huleste jeg snakker om siden den filmen heller forbereder oss på etterfølgeren), men heller det siste området og hovedbossen (og hvem han er).

Jeg dro det bare fram fordi det viser hvor bra gjennomført historien er hele veien. Spesielt siden folk ikke klarer å bli enige om hva slutten betyr. Jeg liker spill som overlater litt til fantasien.

Grunnen til at jeg skriver så mye om dette er at selv om jeg har sett folk klage over tekniske problemer med spillet, kan jeg ikke huske å ha sett noen mislike spillet generelt. Edit: Må bare legge til at det sikkert har noe med at jeg bare leser om det på det offisielle forumet. :p

Men en gang må jo være den første. Smaken er som baken, men det ser ut som du har veldig god smak i spill av de forslagene du har gitt i denne tråden.. Der var det mange godbiter :dribble:

 

Du må ikke friste meg med Mass Effect her da. Jeg får ikke spilt det før om lenge uansett, spesielt siden det ble utsatt (har ikke 360 så må ha det på PC).

Høres flott ut, selv om jeg ikke er så glad i spill hvor kamp foregår via moderne våpen. Må innrømme at jeg er en melee fan. :D

Men dialogene og karakterene føler jeg at er det viktigste i et sånt spill uansett så det skal kjøpes inn med en gang jeg får mulighet.

Endret av Nether
Lenke til kommentar

The Witcher er det ikkje so lenge sidan eg spelte igjennom. Personleg likte eg ikkje slutten, men jamnt over gir eg spelet ein "godkjent". Ikkje den største rollespelopplevinga eg har hatt, men eit brukbart gjennomført spel. Tidvis kjennast det litt som ein slags jobb å spele det, men eg pressa meg gjennom for å utvikle karakteren og sjå kor historia bar. Alkymi-systemet kunne dei med fordel ha forenkla, synest eg. Og dei kunne ha kutta ned på antal forskjellige typar ting ein kan slepe rundt på, eller i det minste auka berekapasiteten til hovudpersonen. Det vart litt mykje administrasjon.

 

Når det gjeld Two Worlds: thecrow77, du skreiv at det verka som ein dårleg versjon av Oblivion, og det var òg mitt førsteinntrykk. Men for min del, tok det seg faktisk opp etter kvart. Eg synest det er vesentleg betre enn Oblivion. På nokre måtar kan det minne litt om Gothic-spela: Det har ei stor og relativt interessant spelverd, har litt (veldig) røffe kantar, og tek seg opp når ein kjem skikkeleg inn i det. No er det dessverre ikkje på langt nær like bra som den serien, men det er absolutt ein lovande start for Reality Pump. Eg trur dei har potensiale til å levere glimrande RPGar med tida.

 

Kay

Lenke til kommentar
Takker for kjappe svar her :)

Ja hørt The Witcher skal være bra ja..

 

Sett litt på dette også, ser bra ut, men noen som har prøvd?

Two Worlds

 

Jeg vil ikke anbefale dette i det hele tatt.. Har det selv.. Verste spillet jeg noen gang har kjøpt, jeg måtte til og med slåss med de ansatte på spaceWorld for å overbevise dem at spillet va kommet ut...

Lenke til kommentar

Folk er helt klart forskjellige, det er hvertfall sikkert:-)

 

For min egen del, så var The Witcher det beste spillet sammen med Mass Effect i hele 2007. Jeg gleder meg virkelig til å spille gjennom det en gang til når den store oppdateringen kommer i mai, da med andre valg og løsninger på problemer.

 

Veldig artig og utfordrende combat-system, alkemi som faktisk er nødvendig(på hard i det minste), bra skillsystem, voksent tema og en meget god og ikke minst lang historie. På mange måter er The Witcher alt det Oblivion burde vært med unntak av friheten...

 

Anbefales på det varmeste...

 

KOTOR er forøvrig så bra at jeg ikke gidder å skrive om det engang...

Lenke til kommentar
Folk er helt klart forskjellige, det er hvertfall sikkert:-)

 

For min egen del, så var The Witcher det beste spillet sammen med Mass Effect i hele 2007. Jeg gleder meg virkelig til å spille gjennom det en gang til når den store oppdateringen kommer i mai, da med andre valg og løsninger på problemer.

 

Veldig artig og utfordrende combat-system, alkemi som faktisk er nødvendig(på hard i det minste), bra skillsystem, voksent tema og en meget god og ikke minst lang historie. På mange måter er The Witcher alt det Oblivion burde vært med unntak av friheten...

 

Anbefales på det varmeste...

 

Er ikke The Witcher slik at du kan gå hvor du vil slik som på Oblivion??

Lenke til kommentar

Nether: Uten å avsløre noe særlig handler Mass Effect selvsagt om å redde verden og alt det tullet der, men for engangs skyld har du en god grunn til det. Selv fikk jeg lyst til å redde verden lenge før spillet gav meg beskjed om det. ;) Men jeg aner ikke hva hamsteren min ville gjort. Jeg tror den planlegger noe stort, men det er ikke godt å si hva. :lol:

 

Når det gjelder "Det blir jo bedre etterhvert" passer det godt til mitt inntrykk av BioShock. Det første som slo meg når jeg spilte det var at det bare var en dårlig kopi av System Shock 2. Etter å ha spilt det en stund begynte det å ta seg opp ganske mye, men det er fortsatt bare et greit nok spill som ikke overbeviser meg noe særlig. Det har sine stunder (likte å sette fyr på fiendene) :devil: men de er få og langt fra hverandre. Historien er greit nok, fiendene brukbare, våpnene standard, plasmidene stort sett kjedelige og så videre.

 

Og nei, The Witcher er ganske lineært etter min oppfatning.

Lenke til kommentar

ER selv RPG fan og synes Oblivion voldtar sjangeren totalt, for å forklare kort er det lvl skalering - har du vært et sted har du vært alle - lvl skalering fører igjen til at du kan vinne alt i spillet på lvl 1.

 

Favoritter mellom alle tider er Eye of the beholder 1 - 2 , icewind dale, Baldurs gate, Morrowind, gothic 1-2-3 .

 

Men i dagens standard forventer man jo flott grafikk også så da haddet jeg kjøpt Gothic3, det har en del bugs men det meste skal være rettet med patcher nå. Styrken til Gothic er at friheten er stor, her er det absolutt ingenting som forteller deg om du gjør noe rett eller galt - ondt eller godt, men reaksjoner og historien forandrer seg etter dine valg (ikke som i feks fable som bare ga en ilusjon av dette og man fikk horn i pannen når man helt klart gjordet "ondet" valg)

Lenke til kommentar

En kompis av meg har spillt witcher, gothic 3 og oblivion og rangerer dem i den rekkefølgen. Witcher har noen sinnsykt bra karakterer, imotsetning til de rimelig anonyme karakterene i gothic 3 og oblivion.

 

Har spillt two worlds selv, og det er en action rpg som er dårlig balansert, jeg gikk ikke lei før etter 20-30 timer. Hvis du skal spille en action rpg anbefaler jeg Titan Quest uten expansionen som jeg synes var kjedelig. ;) Har sikkert spillt Titan Quest noen hundre timer. :)

 

Har spillt Oblivion og synes det ser bra ut, men gameplayet og levlingen synes jeg er forferdelig.

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefale å kjøpe Baldurs Gate "4 In A Box" versjonen der på gamezone.no og så laste ned patchene her, her og denne modden: Baldur's Gate Trilogy

 

Denne modden legger sammen både Baldurs Gate 1,2 og begge expansjonene til ett stort spill. Det betyr at du får spille BG1 med BG2 grafikk men også at verdenskartet er det samme og at overgangen fra BG1 til BG2 historiene skal gå som smør. Jeg har ikke testet siste del av dette men jeg spiller dette nå i BG1 historien og det er helt stabilt og utrolig bra! Anbefales! :thumbup:

 

Bare husk å følg readme-instruksene.

Endret av RogueAlien
Lenke til kommentar

Det er jo litt synd at man må laste ned masse mods for å få spillet skreddersydd. En ting som irriterte meg igår var at når jeg sprang ute i villmarka, så ble møtte jeg på noen goblins eller noe sånt, og drepte de. Men! Når jeg skulle fast travel til f. eks bruma, så gikk det ikke, fordi det var "fiender" i nærheten. Så! Jeg måtte springe helt til bruma, og det var en smule langt..

Det virker sånn at når noen har valgt deg som mål for angrep, så gir de seg ikke før de har angrepet deg? Jeg måtte angripe en vakt i bruma for å kunne få tilbake fast travel. Sære greier..

Lenke til kommentar

Det er synd at ein må laste ned mods for å prøve å reparere grunleggande spelmekanismar som er øydelagde. Men det er jo bra at moglegheita eksisterar, for PC-brukarar i alle fall. Uansett trur eg nok resultatet hadde vore vesentleg betre om spelet var designa "riktig" frå starten av. Oblivion ser ut til å vere bygd rundt ein filosofi om at ein skal kunne gjere alt når ein måtte ønske, noko som gir fleire utslag enn berre level- og loot-scaling.

 

Eg fullførte aldri hovudhistoria i Oblivion. For ei tid sidan prøvde eg å plukke opp att spelet, men etter kort tid hugsa eg berre so altfor godt kvifor eg vart lei første gongen. Dersom eg prøvar igjen, blir det etter omfattande modding.

 

I går starta eg på nytt med Gothic (1), og trass eit noko kronglete grensesnitt og svært utdatert grafikk, var det ingen problem å komme i gong igjen. Eg har berre spelt igjennom det ein gong før, kanskje der er meir som ventar meg i The Valley of Mines enn eg fann første gongen. :)

 

Kay

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om Bethesda faktisk trodde at flest folk vill like den scalinga som de driver med overfor klassiske systemer. Jeg liker det at man ikke får exp av å drepe monstre hele tiden, men at hele verden levcler med deg er et problem. Mods er heldigvis en del av spillet, Bethesda ville at det skulle komme ut tusener av mods, for å holde spillet i livbe og for å fikse bugs (noen mods fikser jo omtrent hver eneste bug i spillet).

 

Får håpe at de har hørt kritikken til den femte spillet kommer ut (hvis det kommer ut), og at de ordner på dette innen den tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...