eskarls Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Hei Kjøpte en Lg 50" tommer tv av amentio.no i slutten av februar. Så når jeg fikk tv'en at den hadde innbrenning etter undertekster med en gang. Jeg søkte litt på nett og så at plasma tv'er kunne bruke litt tid på å komme seg skikkelig i gang så jeg ventet en uker eller to, men den ble ikke bedre. Så ringte jeg reperatør som så på den for jeg fikk vite at en liten spenning regulering kunne hjelpe. Men det ble ikke noe berde. Jeg ringer amentio og forklarer dette ,men de nekter på å sende meg en ny tv. Jeg hevder at jeg fikk en defekt tv som jeg ikke har lyst å betale full pris på. De henvender meg til infocare for reperasjon. De argumenterer med at jeg brukte 5 uker på dette og da er det for sent. Tv'en koster det fortsatt det samme på amenti. Stemmer dette? Takker for svar.... Mvh espen Endret 15. april 2008 av eskarls Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Pøh. Du skal reklamere innen rimelig tid, og det er uansett mer enn 5 uker. Det er kanskje for lang tid til at de kan benytte seg av doa-rutinene sine overfor produsent, men det er ikke ditt problem. § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Med andre ord er du helt uproblematisk innenfor lovverket. Om det hadde gått lenger tid enn dette kunne du også fint rettferdiggjort det ved, som du sa, at du ventet for å se om det gikk seg til. Problemet her er at det kanskje er litt vanskelig for dem å tro på at det ikke er du selv som har forårsaket innbrenningen etter så lang ventetid, men det får bli mellom dere. Uansett har du rett til å reklamere, noe mange forveksler med en automatisk rett til ny vare eller pengene tilbake. Det er det ikke, men lykke til. EDIT: Man kan kanskje si at siden du melder fra om feilen innen fristen, skal den betraktes som at den har vært der hele tiden. Endret 15. april 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Loko Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Du har ikke umiddelbart krav på en ny TV. Selger har rett til å reparere produktet ditt 2 ganger for samme feil . Oppstår samme feil en 3. gang har du rett til å heve/omlevere kjøpet. Mitt spørsmål er om innbrenning faktisk er en mangel på et produkt? Det står i de fleste manualen at innbrenning kan skje når tv'n er ny hvis den står på en enkelt kanal med samme bilde. Altså kan du ha brukt TV'n feil? Mulig jeg er helt på jordet her, men mener å ha lest/hørt noe lignende tidligere. En løsning for innbrenning av TV'r kan være å la tv'n stå over natta med bare "snø" på kanalen. Er ofte at TV'ne da blir "vasket" fri for innbrenning Lenke til kommentar
TEE Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Amentio har da ikke nektet noen å reklamere, de har bare nektet å gi et nytt produkt, noe han ikke kan kreve uansett om han reklamerer etter 2 dager eller 5 uker. DOA-rutinene mellom butikk og produsent er ikke noe som gir kunden et krav på nytt produkt. Det gjør bare at det ofte er enklere å få det. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Du får tven reparert hos infocare. Værre er det ikke . Lenke til kommentar
eskarls Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Det er ikke noe kult å reparer på noe som er nytt...å ja den innbrenninga var der med en gang vi skrudde på tv'en. Litt rart det, skulle tro den var brukt. Men eska så da hel og fin ut så vet ikke jeg. Skulle bare tro at det var en rett å få ny vare eller penger tilbake hvis man får en tv med innbrenning i. Blir vel reperasjon da Amentio har da ikke nektet noen å reklamere, de har bare nektet å gi et nytt produkt, noe han ikke kan kreve uansett om han reklamerer etter 2 dager eller 5 uker. DOA-rutinene mellom butikk og produsent er ikke noe som gir kunden et krav på nytt produkt. Det gjør bare at det ofte er enklere å få det. Hvordan mener du jeg skal gå frem ? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Forbrukerkjøpsloven gir deg krav til å få fikset problemet, enten via reparasjon eller ny vare. Den gir ingen tidsbegreper eller mulighet for ny vare innen 7 dager osv. Så produktet blir nok reparert ja. Jeg finner deg dog mistenkelig at innbrenningen var der med en gang du slo den på. Var batteriene til tven pakket inn i egen plastikk, eller lå de løst eller sto i fjernkontrollen? Hva skjedde første gang du slo den på, kom du til en startmeny, hvor du velger språk og søker inn kanaler, eller kom du rett inn på kanal 1. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Det skal også påpekes at de fleste plasma-TVer har et program i menyen som "vasker" panelet fritt for innbrenning. Tipper du allerede har forsøkt dette? Lenke til kommentar
eskarls Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Ja har forsøkt hvitvasking, men ikke flere timer som det ble nevnt. Det blir forøvrig veldig lett innbrenning i tv'en etter bare 10 sekunder med fast bilde. Dette er ikke normalt har jeg skjønt. Men alt så normalt ut når jeg åpna esken ja.... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Når fosforet i panelet er helt nytt, så kan sånne ting skje - det vil bedre seg over tid . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå