Gå til innhold

Ny ram, gammel pc...?

kotox

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en eldre pc stående jeg tenkte fyre opp igjen grunnet jobb...

Den er nå ca 5 år gammel og har 256mb ram i seg.

Vurderer 1gb ram til...

Maskinen er veeeldig treg og regner med mer RAM vil hjelpe på dette???

På ram kortet i står det blant annet Apacer...

Vurderer et Crucial (Se link) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=306537

Dette serhelt likt ut somdet som er i med spor og alt, og ser ut til å skulle passe...

Men det står Non-parity på dette fra komplett, hva vil det si egentlig??

Håper noen har noen kloke svar :)

Mvh

Kotox

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må jo sjå på ditt HK, kva frekvens og kva teknologi som funkar. Viss brikkene du vurderer å kjøpe er 1000mhz, og HK kun støttar 500mhz, så vil det jo ikkje funke.

DDR-DIMM (gammelt DDR) finnes ikke i de hastigheter. Normalt var det maks 400 Mhz minne. Det er meget stor sannsynlighet for at en 5 år gammel maskin bruker DDR minne ala det trådstarter linker til.

Non-parity har ingen betydning - omtrent alt minne var av den typen.

@kotox:

Vil anbefale at du laster ned cpu-z (du finner den enkelt om du søker i Google) og sjekker specs på hovedkort og eksisterende minne. Da er du sikker på å finne tak i best mulig minne til din PC. Resten av specsa er også interessante for å vite hva man får ut av en gammel maskin. Har selv en snart 5 år gammel boks med 1,5 GB minne, funker faktisk svært bra.

Lenke til kommentar

@kotox:

Vil anbefale at du laster ned cpu-z (du finner den enkelt om du søker i Google) og sjekker specs på hovedkort og eksisterende minne. Da er du sikker på å finne tak i best mulig minne til din PC. Resten av specsa er også interessante for å vite hva man får ut av en gammel maskin. Har selv en snart 5 år gammel boks med 1,5 GB minne, funker faktisk svært bra.

Har nå lasdtet ned og kjørt dette programmet, dette kom ut av det:

MEMORY:

Type: DDR

Size: 256mb (dette er vel det jeg har i da allerede....)

DRAM frequency: 167,0mhz

FSB:DRAM: 4:5

Voltage: 2,5v

Hjelper dette noe? Hva skal jeg se etter?

Lenke til kommentar

Du har lett etter det du skal.

Det jeg kan lese ut er at du har PC2700 DDR-minne, og at HK har en FSB på 133 Mhz. Minne du linka til bør derfor fungere helt greitt. Men du kan få PC2700/DDR333 minne til under 200 kr for 1 GB. FSB kan både stemme med en AMD Socket A CPU og en Intel P4 Northwood med 533 Quad FSB på sokkel 478.

Ellers når det gjelder cpu-z, forteller CPU-fanen hvilken CPU du har, sokkel og hvilken hastighet den har. Cache fanen forteller størrelse på CPU-en sine ulike cacher. Mainboard ulike opplysninger om hovedkort, merke, model, BIOS med mer. Memory om hva slags minne man har, total mengde; forholdet mellom FSB og hastighet på minne og timings (forsinkelsen i minne). Under SPD kan du se hvor mange minneplasser du har.

Så cpu-z er grei for å sjekke slike småting.

Generelt er det ellers lurt å gi opplysninger om hovedkort, sokkel og CPU i tillegg til minne når man spør. Det er da enklere å unngå "problemkomponenter". DEt er nemlig slik at enkelte hovedkort ikke liker bestemte typer minne. Komplett har også en minnevelger der man ved hjelp av hovedkort eller maskinens navn og type kan finne fram til egnet minne.

Lenke til kommentar
Du har lett etter det du skal.

Det jeg kan lese ut er at du har PC2700 DDR-minne, og at HK har en FSB på 133 Mhz. Minne du linka til bør derfor fungere helt greitt. Men du kan få PC2700/DDR333 minne til under 200 kr for 1 GB. FSB kan både stemme med en AMD Socket A CPU og en Intel P4 Northwood med 533 Quad FSB på sokkel 478.

Ellers når det gjelder cpu-z, forteller CPU-fanen hvilken CPU du har, sokkel og hvilken hastighet den har. Cache fanen forteller størrelse på CPU-en sine ulike cacher. Mainboard ulike opplysninger om hovedkort, merke, model, BIOS med mer. Memory om hva slags minne man har, total mengde; forholdet mellom FSB og hastighet på minne og timings (forsinkelsen i minne). Under SPD kan du se hvor mange minneplasser du har.

Så cpu-z er grei for å sjekke slike småting.

Generelt er det ellers lurt å gi opplysninger om hovedkort, sokkel og CPU i tillegg til minne når man spør. Det er da enklere å unngå "problemkomponenter". DEt er nemlig slik at enkelte hovedkort ikke liker bestemte typer minne. Komplett har også en minnevelger der man ved hjelp av hovedkort eller maskinens navn og type kan finne fram til egnet minne.

Akkurat, men hva er forskjellen på det jeg kikket på, og dette du nevnte da, PC2700/DDR333 minne ? Bedre?

Lenke til kommentar
Akkurat, men hva er forskjellen på det jeg kikket på, og dette du nevnte da, PC2700/DDR333 minne ? Bedre?

Såg du ikke at det stod PC2700 på det minnet du linket til. PC2700 eller DDR333 er bare to måter å angi nøyaktig de samme spesifikasjonene på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...