Trynemjoel Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Jeg har merket at batteriet mitt har minket betydelig i sin kapasitet i det siste, før kunne jeg sitte i 4 timer og skrive forelesningsnotater, nå kan jeg nesten bare sitte gjennom 1 forelesning (2 timer) før jeg må finne en stikkontakt. iBatt jeg har tapt 1:23 av originalkapasiteten, fra 5600mAh til 2135mAh. Apple sine sider sier batteriene skal kunne ivareta opptil 80% av originalkapisitet etter 300 sykluser, jeg har til nå brukt 77 sykluser og har 36.1% av min originalkapasitet igjen... Tror dere jeg har en reklamasjonsak på pulten min her? Min Macbook Pro ble kjøpt i begynnelsen av August i fjor, så batteriets garanti/reklamasjonsrett burde være i kraft, om dette er tilstrekkelig degradering av batteri til å være legitimt, noe jeg sannelig tror det er. EDIT: Degraderingen må skje hyppig, jeg tok et screenshot klokken 10 i kveld og et nytt et nå, i mellomtiden brukte jeg batteriet fullt ut og ladet det fullt opp igjen, under ser dere utviklingen, det gamleste bildet er til venstre... Endret 15. april 2008 av Rexinor Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Et PC batteri skal ha en minimum levetid på 2,5 år. Det var nettopp i en sak på FBI på NRK. (Ligger sikkert på nett) Antar at likheten mellom PC og MAC batterier at man må kunne forvente det samme av Apple. På den andre siden så kan det hende at to timer er såpass lenge at det ikke anses som en mangel. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Når en setter det i kontrast til hva batterikapasiteten SKAL være så blir mangelen derimot veldig stor, og det er den siden jeg velger å se den fra. Som du kan se degraderte batteriet i følge iBatt med 10% bare på noen timer, så jeg er redd det er fare på fære her. Må bare være sikker på å ta med meg lader frem til jeg kan ta det til et verksted over helga og få saken vurdert. EDIT: Forbrukerrådet sier 2 års reklamasjonsrett på batterier, uansett virker jeg å være godt innen rammene for den loven. Endret 15. april 2008 av Rexinor Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Sikkert ikke dumt å kontakte forhandler! Og som du sier så er 2 timer lite om det skal vare 4. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Sitter og skriver ferdig en semesteroppgave for tiden, så er litt uvillig til å bruke tid på dette i en butikk akkurat nå, men etter innleveringen på torsdag kan jeg se videre på saken. Får se om Jesper Karsrud kan gi et innspill i forkant, da han jobber på et servicesenter, fra det jeg har fått med meg Endret 15. april 2008 av Rexinor Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Batteriet bør du jo kunne kjøpe nytt av i en Apple-butikk, men få de til å se på det, så får du det kanskje på garanti. Husker ikke hvor lang garanti det er på batteriet for øyeblikket, men stikk innom en butikk på torsdag du, så finner du det ut Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Fikk et lite skjokk på forelesningen i dag. Møtte opp med et fullt ladet batteri og etter 15 minutters bruk, av teksteditering i Writeroom, var den estimerte tiden som gjensto av batteriet på 1 time og 10 miniutter... Ja jeg er klar over at jeg kan kjøpe et nytt batteri i en Apple-butikk Jesper Karsrud, men jeg synes ikke jeg skal trenge å bla opp over 1000 kroner på et nytt batteri etter 8 måneders eierskap av en nyprodusert laptop. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Vel da var saken løst. Tok en telefon til Apple sin tekniske støtte for å eventuellt høre hva de hadde å si før jeg tok kontakt med butikk. Det endte opp med at en hyggelig svenske tok ned noe informasjon og sendte et nytt batteri på vei med UPS. Måtte legge ut et belløp på 800 kroner av sikkerhetsmessige grunner, men ellers virker det å ha gått ganske knirkefritt. Huzzah! Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Vel da var saken løst. Tok en telefon til Apple sin tekniske støtte for å eventuellt høre hva de hadde å si før jeg tok kontakt med butikk. Det endte opp med at en hyggelig svenske tok ned noe informasjon og sendte et nytt batteri på vei med UPS. Måtte legge ut et belløp på 800 kroner av sikkerhetsmessige grunner, men ellers virker det å ha gått ganske knirkefritt. Huzzah! Og de kr 800 får du igjen senere? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Ja. De tar et depositum, sånn at du ikke tar batteriet og beholder det. Så etter at du mottar batteriet, sender du det gamle tilbake med UPS og de leverer det til Apple. Når Apple har mottatt det får du tilbake pengene. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Korrekt som Henrik C sier, det er bare et depositum, rart nok under belløpet de selger batterier for på nettbutikken Kan vel også bruke som en rabattordning på batteri om du aldri tror du vil trenge Apple igjen og vil spare 200 kroner Endret 15. april 2008 av Rexinor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå