Timeo Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Tror ikke jeg har lært en eneste ting av å skrive hundrevis av inlegg, og å lese enda flere på Religion, filosofi og livssyn. Har heller ikke forandret synspunkt på noe. Virker som dette gjelder de fleste andre som skriver og leser her. Ikke har det vært særlig gøy heller, all den skrivingen til ingen nytte. Tror ikke det er en eneste person som forstår meg. Alle sitter jo i hver sin boble og kaster påstander på hverandre, og dersom påstandene ikke passer inn i det som allerede er i boblen, så bare preller de av som vann på en and. Det blir litt som Pink Floyd sier: "all in all it's just another brick in the wall". Uansett hva mennesker gjør så får de ikke vekk veggen som er mellom dem, og skiller hver personlige sfære. Så noen virkelig forståelse vil man aldri få. Når man ikke skjønner følelsene og hele tankerekken som ligger bak hva folk sier eller skriver, så blir jo det jo i bunn og grunn bare noe meningsløst babbel. Det er en rimelig idiotisk eksistens vi har. Hva mener du? Lærer du noe av babbelet, eller har du bare blitt enda mer sikker på at din boble-eksistens er den mest sanne og troverdige av alle? Lenke til kommentar
macmanlady Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Man lærer mye uansett om det leder noen vei eller ei, men akkurat religiøse spørsmål tror jeg det er vanskelig å endre meningen til folk om. Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Ja, jeg kan ærlig si at jeg lærer av å lese på dette forumet. Greit å se andre menneskers mening på livet og å komme frem til ulike konklusjoner og se hva som passer for deg. Jeg liker dette forumet. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Hva mener du? Lærer du noe av babbelet, eller har du bare blitt enda mer sikker på at din boble-eksistens er den mest sanne og troverdige av alle? Jeg lærer mye rart -- så lenge folk bruker faktaopplysninger i stedet for følelser. Og jeg lærer mye om hvordan religiøse tenker. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Jeg diskuterer for å komme dypere inn på temaet, jeg slutter ikke å diskuterer før jeg har funnet ut at jeg har feil eller funnet ut nok om temaet. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Hva mener du? Lærer du noe av babbelet, eller har du bare blitt enda mer sikker på at din boble-eksistens er den mest sanne og troverdige av alle? Hvis du ikke har lært noe av å diskutere i over 500 hundre innlegg her inne Bellicus så er du, unnskyld at jeg sier det, enten utrolig trangsynt eller utrolig dårlig til å oppservere og det sier mer om deg enn om de her inne, dessverre. No pun intended, just an observation... Klart en lærer av å lese innlegg her og å svare på dem. Alle må jo nødvendigvis diskutere ut i fra det de vet pr nå, men har du ikke evnen til å lære noe av det de andre kommer med så har du et problem, men det tror jeg ikke det er så mange som har problemer med det. Problemet ligger ofte i at de så gjerne vil at andre skal forstå hvorfor de tror sånn og sånn og da er det, in the heat of the moment, lett å legge på litt..... Noen VIL ikke se og høre heller og dette gjelder i begge "leire", men jeg tror de fleste drar nytte av det de lærer og leser og diskuterer her jeg. Om dette rokker ved folks livs syn er noe annet. Tror ikke det er så veldig mange som kommer hit som ser "lyset" og "hopper" over fra religion til ateisme eller vice versa, men det er vel heller ingen som skriver her med det som agenda heller? Eller er det det? Var det det du håpet på Bellicus? At du med din viten om jesus, bibelen og kristendom skulle stupe inn her og høste sjeler? Det var ihvertfall ikke derfor jeg begynte å skrive her. Jeg syntes det er moro å høre andres mening om ting og tang og lære mer om både religion og vitenskap og ateisme. Men vi har vel alle våre grunner går jeg ut i fra Faktum er at jeg ikke kjenner meg igjen i Bellicus bobbleboy i det hele tatt og lurer derfor på om han faktisk har det slik eller om han skrev det for å få frem et poeng? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Jeg har lært en del av dette forumet, og syntes det er interessant å se andres meninger. Det er også greit å prøve å utfordre seg selv til å tenke "uten for sin egen boks". Ved å få andre argumenter og vinklinger på en problemstilling/spørsmål/sak så kan det være at man blir gjordt oppmerksom på ting man ikke har tenkt på før. Dette kan føre til at jeg endrer eller må moderere meg selv. Har ikke problemer med å diskutere hypotetiske problemstillinger, eller sette forutsettninger, som jeg ikke nødvendigvis tror på eller er enig i, og så diskutere ut i fra det. Hva er meningen med å diskutere? Sagt på en enkel måte, for å få belyst ett tema for flest mulig vinkler og få mest mulig informasjon, slik at man kan gjøre seg opp en god mening. Lenke til kommentar
Sempercogitare Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Jeg har lært en god del av å diskutere livsyn, fillosofi og religion på nettet. Jeg har også skiftet standpunkt på diverse punkter. Så for meg har det ikke vært en haug med meningsløse diskusjoner, syntes det til og med er litt underholdende. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Alle sier at de lærer noe av dette, men ingen sier hva. Hvis du ikke har lært noe av å diskutere i over 500 hundre innlegg her inne Bellicus så er du, unnskyld at jeg sier det, enten utrolig trangsynt eller utrolig dårlig til å oppservere og det sier mer om deg enn om de her inne, dessverre. No pun intended, just an observation... Det var jo en bøllete måte å avvise alt jeg sier på. "enten trangsynt eller dårlig til å obsevere". Jeg kaller ikke det lærdom å f.eks. lære et nytt fremmedord. Lærdom er hvis jeg filosofisk eller religiøst har fått utviklet et nytt synspunkt på ting, men det har jeg ikke. Jeg er i bunn og grunn akkurat den samme som før og tenker på samme måten. Faktum er at jeg ikke kjenner meg igjen i Bellicus bobbleboy i det hele tatt og lurer derfor på om han faktisk har det slik eller om han skrev det for å få frem et poeng? Igjen er ganske bøllete måte å skrive på. "hei se på bellicus dere, han skriver jammen mye rart, hihi". Poenget mitt med boblegutten var for å fremheve det faktum at alle har sin forestilling av verden, verden er ikke det samme for alle, og alle har ulike følelser og tanker knytter til verden og alle er ute av stand til å føle og tenke andre sine tanker. Jeg selv tror også at at det er det at vi lever i hver vår seperate versjon av virkeligheten som begrenser vår forståelse, som hindrer oss i å forstå fullt ut. Dette er også skyld i en rekke andre negative ting. Man hadde f.eks. ikke drept noen andre i krig eller latt dem sulte ihjel hvis man forstod hvordan de følte det fullt ut. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Jeg diskuterer av mange grunner. Noen ganger er det for å utfordre mine egne oppfatninger. I mange saker, f.eks. global oppvarming, er jeg usikker, og i mange finnes det ikke *et* riktig svar. Da kan det være fint å få prøvd argumentene sine mot andre for å finne en middelvei. Det hender jeg skifter mening, eller i det minste blir mer usikker. Noen ganger er det rene retoriske øvelser der fremføringen av argumentene har mye mer å si enn tyngden i argumentene. Jeg kan f.eks. ordlegger dem på en sånn måte at de i og for seg er riktige og veldig vanskelige å stikke hull på, men egentlig ikke sier så mye hvis man klarer å se gjennom dem. Det kan f.eks. være ved å være vag på de svake delene av argumentet. I mange diskusjoner er jeg også med fordi jeg faktisk vet mye om temaet, og ønsker å forklare for dem som har lyst til å vite mer. Det er lite jeg setter mer pris på enn kunnskap, og jeg blir frustret når folk gir eller slår seg til ro med forklaringer som er opplagt feil. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Alle sier at de lærer noe av dette, men ingen sier hva. Hvis du ikke har lært noe av å diskutere i over 500 hundre innlegg her inne Bellicus så er du, unnskyld at jeg sier det, enten utrolig trangsynt eller utrolig dårlig til å oppservere og det sier mer om deg enn om de her inne, dessverre. No pun intended, just an observation... Det var jo en bøllete måte å avvise alt jeg sier på. "enten trangsynt eller dårlig til å obsevere". Jeg kaller ikke det lærdom å f.eks. lære et nytt fremmedord. Lærdom er hvis jeg filosofisk eller religiøst har fått utviklet et nytt synspunkt på ting, men det har jeg ikke. Jeg er i bunn og grunn akkurat den samme som før og tenker på samme måten. HÆ? Bøllete? Det var ikke ment sånn og det er det heller ikke i forhold til hva folk generelt skriver her ihvertfall. (Jeg trodde faktisk ikke at du var ute etter å omvendes her inne og at det var det du mente med å lære noe, men jeg tok feil. Beklager det. Faktum er at jeg ikke kjenner meg igjen i Bellicus bobbleboy i det hele tatt og lurer derfor på om han faktisk har det slik eller om han skrev det for å få frem et poeng? Igjen er ganske bøllete måte å skrive på. "hei se på bellicus dere, han skriver jammen mye rart, hihi". Poenget mitt med boblegutten var for å fremheve det faktum at alle har sin forestilling av verden, verden er ikke det samme for alle, og alle har ulike følelser og tanker knytter til verden og alle er ute av stand til å føle og tenke andre sine tanker. Jeg selv tror også at at det er det at vi lever i hver vår seperate versjon av virkeligheten som begrenser vår forståelse, som hindrer oss i å forstå fullt ut. Dette er også skyld i en rekke andre negative ting. Igjen, det var ikke bøllete ment. Ville bare vite hvordan din forestilling av verden var og den er, åpenbart, ikke lik som min. Så er vi enige om noe ihvertfall Man hadde f.eks. ikke drept noen andre i krig eller latt dem sulte ihjel hvis man forstod hvordan de følte det fullt ut. Dette er bullshit. (Og det er bøllete ment! ) Det handler da vel ikke om hvem du kjenner i en krig, det kommer an på å leve eller dø og enten dreper du han som skal drepe deg eller så dør du, så enkelt! En krig går omtrent ALLTID ut over de som er nederst på "rangstigen" i samfunnet og har ingenting med hvem som kjenner hvem i den andre skyttergropa... Sulte ihjel? Hvorfor sulter de ihjel? Faktum er at jeg er OVERBEVIST om at den såkalte "hjelpen" vi gir til u land er en "uhjelp" til de samme landene, da de pengene vi har gitt og gir nesten uforkortet går til våpen som igjen blir brukt til krig og som igjen lager katastrofer... Jeg er overbevist om at de hadde hatt MYE bedre av å få klare seg selv, SELV om det betyr at mange av dem vil sulte ihjel... Da ville de fått brukt kreftene på noe nyttig isteden for å krige, noe som ikke bare utarmer landene men dreper LANGT flere enn noen sult katastrofe noengang har gjort! Så det så... Endret 15. april 2008 av RWS Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Tror mange diskuterer i et forsøk på å få en bekreftelse på at sin egen oppfatning er den «riktige». Det er meget utfordrende å utvikle seg forbi det stadiet, fordi det roter i en svært grunnleggende frykt. Hva om en tar feil? Hva betyr det? Hvordan skal man overleve hvis man ikke er i stand til å komme fram til en korrekt oppfatning av verden? Joda, jeg tror motivasjonsfaktoren for svært mye av det vi foretar oss i livet bunner i frykten for døden. Det er mange, mange lag med bullshit, men frykten for døden ligger helt nederst og lurer. Alltid. Faktum er nok at alle lever i sin egen bobleverden. Noen få strekker seg utenfor og stikker tåa i vannet, noen få andre stuper uti; de fleste vil alltid forbli i sin egen lille boble helt til den dagen døden tar dem igjen og trekker dem tilbake inn i det store intet hvor vi hører hjemme alle sammen. Det er ikke normalt å leve. Vi er alle hyklere som på et eller annet vis prøver å holde døden unna så lenge vi kan (religion, astrologi, faglig fiksering; følelsesavhengighet på et eller annet vis). Vi dømmer andre så vi skal føle oss tryggere på oss selv. Jeg har rett, alle de andre som ikke deler min oppfatning tar feil. Diskusjon? Ordentlig diskusjon krever modenhet, åpenhet, ydmykhet. For min del handler det om å lære om meg selv og om andre. Utvikling. Modning. Hvorfor? For å holde frykten unna. Vi er tross alt etterkommere av de som også holdt frykten unna; de som trosset frykten, eller som ikke hadde den – deres gener er ikke lenger blant oss. Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 (endret) Har vi ikke alt en tråd om dette i TWFA's Skråsikkerhetens tyrranni? Endret 16. april 2008 av -MK- Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 17. april 2008 Forfatter Del Skrevet 17. april 2008 Har vi ikke alt en tråd om dette i TWFA's Skråsikkerhetens tyrranni? Ja, ser visst sånn ut. "En diskusjon om diskusjon". Men denne diskusjonen om diskusjon var kanskje mer rettet mot Religion, Filosofi og Livssyn. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Mine hensikter ved å delta er kanskje i utgangspunktet å dekke det naturlige behovet som individet har for å få aksept. Så liker jeg å gjerne muntre litt opp og gi endel innspill til andre som lurer på livet. Tilslutt forsøker jeg å opptre på en slik måte at jeg både gir og får ut mest mulig informasjon, og bruker den til egen læring. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Diskusjon har en mening i seg selv. Det betyr at man ennå ikke har begynt å slåss. Med litt flaks finner man ut at man egentlig ikke har noen grunn til å slåss. (Men man kan godt fortsette å diskutere.) Vi er den eneste nålevende arten (på denne planeten) som har utviklet et avansert talespråk. Ingen grunn til å begrense seg til kun å tale med sine meningsfeller. Og/eller hyle skjellsord mot sine meningsmotstandere. Jeg har lært mye her på forumet, men jeg kan jo ikke akkurat si at jeg har gått gjennom noen omvendelse av noe slag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Eg føler at eg har lært mykje, og diskusjonane her har gjort meg interessert i ting eg før ikkje visste at ein kunne vere interessert i. Til døme så har eg no kjøpt min fyrste bok om evolusjon, og er langt igjennom ho. Var kreasjonistargumentane som fekk meg til å sjå kor farleg det kunne vere å ikkje ha peiling. Kreasjonistargumentane baserte seg på at tilskodaren ikkje kunne noko spesielt om temaet, så dei kunne seie løgn oppå løgn utan at "billshit-alarmen" gjekk av hjå folk. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Diskusjon har en mening i seg selv. Det betyr at man ennå ikke har begynt å slåss. Med litt flaks finner man ut at man egentlig ikke har noen grunn til å slåss. (Men man kan godt fortsette å diskutere.) Vi er den eneste nålevende arten (på denne planeten) som har utviklet et avansert talespråk. Ingen grunn til å begrense seg til kun å tale med sine meningsfeller. Og/eller hyle skjellsord mot sine meningsmotstandere. Jeg har lært mye her på forumet, men jeg kan jo ikke akkurat si at jeg har gått gjennom noen omvendelse av noe slag. Kanskje den "omvendelsen" eller litt enklere "endringer" skjer uten at man merker det!? Jeg sjekker mine første poster opp mot hva jeg nå skriver og ser at det har forandret seg ganske mye for egen del. Hurra for denne trygge lekestuen vår! Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Tror ikke jeg har lært en eneste ting av å skrive hundrevis av inlegg, og å lese enda flere på Religion, filosofi og livssyn. Jeg ser det. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=938168&hl= Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå