NuB Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Jeg trenger en ny skjerm, helst 19". I utgangspunktet så jeg for meg at jeg skulle kjøre 1152*864, men det virker som denne oppløsningen ikke er standard på 19"-skjermer? Jeg driver mest 2d-ting, film, "kontor", web. Litt spill. LCD hadde vært topp, men de er fremdeles for dyre. Noen tips? Ser at psdata har en Hyuindai til 1575 men er usikker på hvor god den er. Får ikke sett før den er kjøpt.... Vil det være overkill å kjøpe en "kvalitetsskjerm" når jeg likevel ikke bruker de høyeste oppløsningene? Er villig til å betale litt mer men ikke dersom det ikke er "merkbart". Lenke til kommentar
AJ Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Jeg kjenner mange som har Samtron 96p, og den er god i forhold til den lave prisen. Den har lav dot pitch og grei hertz. Den er billigere på www.vsdata.no enn psdata. Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Har en kamerat som kjøpte en Hyundai 17" skjerm, slik fin en i svart og sølv. Han angrer som bare det, for fargene er SKIKKELIG blasse. Vi testet min mot hans, i warcraft, og det var seriøse forskjeller. Da hadde han gjort det han kune for å få bedre farger, men det var klart utklassing alikevel. Det er ikke sikkert den du ser på er lik, men jeg ville i alle fall vært forsiktig med å kjøpe hyundai skjerm. Dessuten er jeg en fan av gode skjermer, og VELDIG bortskjemt med Iiyama 903DT, som er litt dyr, men verd ALLE pengene. Lenke til kommentar
NuB Skrevet 2. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2003 Den Samtron ser jo ikke så ille ut, men det står "1280 x 1024 @ 85 Hz. max", det er minimumskravet spør du meg, uten at jeg kan si så mye om jeg kan se forskjell på 85 og f.eks. 100. Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Har sett samtron'en og det er ikke en bra skjerm. Uskarp og mye moiré. Satser du på denne bør du ikke betale mye over tusenlappen. Lenke til kommentar
NuB Skrevet 2. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2003 Hm. Vanskelig å finne noe folk er enige om at er bra. Lenke til kommentar
f|ux Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 enig med NuB, er det noen som har forslag på en billig å bra skjerm som ikke koster flesk.. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Hitachi og NEC lager vel noen billige gode skjermer. Hvis du fortsatt er bestemt på Samtron / Samsung, kan du jo prøve SyncMaster 959NF, . Mange som har vært relativt fornøyde med denne, populær spilleskjerm Problemet med folks meninger er at monitorer gjerne er forskjellige stilt inn. Noen har defekter, og må enkelt og greit byttes inn for en ny som kan være helt perfekt. Jeg bestillte en Viewsonic P95f for en stund siden over web, og fikk P95f+, som var noe dårlig... Fastkoblet kabel, unaturlige farger og overganger, fryktelig uklar enkelte steder (hotspots) på skjermen uten at manuel justering hjalp. Jeg fikk skjermen returnert, og pengene tilbake. I mitt tilfelle var saken egentlig klar, jeg fikk gal skjerm ;-> Så bestilte jeg en Eizo T965 21" til 9000kr, og selv om Viewsonic også var basert på aperture grill ("Trinitron"), var denne skjermen helt perfekt. Ikke alle skjermer kommer like fine stilt inn når man får dem, og betaler man litt ekstra får man muligheten til å korrigere dette manuelt. Denne var rimelig grei ifra starten, men ble bedre etter hvert som jeg justerte interaktivt gjennom USB tilkobling. Billigere skjermer tillater for eksempel ikke at man kan bøye / rotere høyre side av skjermen, selv om de tillater full justering av venstre. Ikke alle tillater individuelle justeringer av RGB heller, oftest går det på kontrast/lys og farge temperatur. På den gamle 19" begynte fargene å bli litt blasse - her kunne jeg justere RGB individuelt, og gjorde dette. Ved å øke blå-styrken, ble bildet naturlig igjen og kjører nå like bra som tidligere. Faktisk er dette noe den nye T965 skjermen min nå tillater automatisk - kompensering etter hvert som årene går og fargene begynner å dimme. Går du for buet, går jo prisen ned en god del. Flatt er fryktelig behagelig når man sitter forran, ingen tvil om det! Litt mindre lysrefleksjoner også ?Shadowmask er også litt billigere skulle jeg tro, men veldig gode på tekst. Aperture grill pleier som regel å være litt bedre på farger og heller dårligere på ren tekst, mener å tro selve kontstruksjonen / designet tillater mer lys å komme igjennom ? Pluss på en 5-10KG på skjermen hvis den blir aperture grill hehe Har selv hatt en HP M900 19" shadowmask til 6000kr som var meget god, og oppgraderte til en Eizo T965 21" som er vel så god nå etter litt stilling på tekst som den gamle var. Og det er ikke en selvfølge når man sammenlikner shadowmask VS aperture grill :-) Til slutt - at en 19" skjerm "bare" takler 85Hz på 1280x1024 og under er ikke et problem. Jeg kjørte min gamle på 1280x1024 på 85Hz i tre år, og den ble ikke noe dårligere av den grunn. Faktisk ble det anbefalt i manualen, selv om dette var maksimum Hz på denne oppløsningen. Forskjell på 85 vs 100 er litt subjektivt tror jeg, er skjermen skarpere på 85Hz tror jeg nok det vil være langt mer behagelig å jobbe med enn for eksempel 120Hz. Også skjermkortet kan være med på å forringe her. 1600x1200 på 75Hz var helt greit på min TNT2U & 9700PRO (noen skjermer håndterer vel flimring litt bedre, filtere eller liknende regner jeg med, mer stabilt bilde etc), men det var ikke tvil om at 1600x1200 ble litt for smått til normalt bruk. Teksten var fortsatt klar, men det blir bare en fryktelig liten musepil for å si det slik! 1600x1200 på 21" er som 1280x1204 på en 19". Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Har selv hatt en HP M900 19" shadowmask til 6000kr som var meget god, og oppgraderte til en Eizo T965 21" som er vel så god nå etter litt stilling på tekst som den gamle var. Og det er ikke en selvfølge når man sammenlikner shadowmask VS aperture grill :-) Meget interessant innlegg, dette. Hva var det du stilte på for å få til skarp tekst på Eizo-skjermen. Har hatt problemer med å få til det på endel AG-skjermer, deriblant noen Eizo. Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 men det var ikke tvil om at 1600x1200 ble litt for smått til normalt bruk. Teksten var fortsatt klar, men det blir bare en fryktelig liten musepil for å si det slik! 1600x1200 på 21" er som 1280x1204 på en 19". Der ser vi et eksempel på at det er vanskelig å diskutere skjermer fordi folk har forskjellige meninger. Jeg kjører 1600x1200 på min, og det er slettes ikke for lite. Bruttern som med sin CRAPPY hansol kjører bare 1280x1024 og det er altfor stort mener jeg. Prøvde å kjøre hansolen på 1280x1024@ 85Hz, men den vibrerte som ei H***! Måtte ned på 75Hz som jeg mener er i minste laget. Sitter med en gammel Targa nå, og det er uutholdelig! Merker hvor avhengi jeg er av hw.no som gidder å svi øynene mine på denne skjermen! Så til alle som ser etter skjerm, KJØP KVALITET!! Lenke til kommentar
Boye Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Akkurat :-) Tviler ikke på det! Min mor overtok skjermen, og kjører nå 1024x768. Hun syntes 1280x1024 var litt for smått ettersom hun er vant med 800x600 på sin tidligere skjerm. Oppløsningen nå mente hun var akkurat grei nok til praktisk bruk, og uten å stresse øyene slik at hun kunne kikke opp på skjerm og ned på papiret, uten å ta av/på brillene hele tiden. Men må til mitt forsvar si at det er mange år siden jeg nå skiftet briller også gitt, må vel få noen nye øyer til sommer :o Men så kjenner jeg også en som sitter på en 15" og kjører 1280x1024 og han er kjempefornøyd. Han er litt yngre enn meg, falkesyn vettu Angående EIZO instillinger - det var et rent lykketreff. Den er ikke helt "magisk" blitt sylskarp, det var nok heller at jeg hadde justert i bredde og høyde på 1280x1024 og ikke tatt i betraktning i at ytterligere justering 'strekker' bildet gradvis over sidene. Har noen her forsøkt å justere et Sony VEGA 32" widescreen? Man justere på noe, og forverrer noe annet HELE veien. Det kan være hundre instillinger, og da er det ikke lett å gå tilbake på dagen. Etter hvert justerer man fram og tilbake i mer moderate mengder, og noen måneder senere er alt bra! Jeg gikk for et par dager siden tilbake til noen originalinstillinger (har settings lagret på maskin etter hvert som jeg forsøker meg, slik at jeg kan gå tilbake, skjerm er kontrollert over USB). Jeg skulle til å strekke bildet ut igjen til kantene hvor jeg oppdaget at skjermen plutselig var meget skarp etter tradisjonell horisontal og vertikal utstrekning. Det hele er ganske enkelt - man kan strekke horisontalt og vertikalt, men også dra i kantene / 'ørene' for å forvrenge bildet (pincushion, trapezoidal, tilt). Dette hadde jeg gjort tidligere for å få et helt tilsynelatende perfekt bilde. Ved å la skjermen bli litt varm (30m?) og derverd kun strekke horisontalt og vertikalt, var tekst såpass lesbart at jeg nå kan bruke 2048x1536, skjønt 1600x1200 er nok det optimale. Så enkelt kan det altså gjøres :-) Videre gjorde jeg følgende.... Jeg bestemte meg en kveld for å kjøre skjermen igjennom en del småtester Eizo legger ved i programvaren og anbefaler i manualen, f.eks. fyre opp Photoshop og kjøre fullscreen. Deretter farget jeg skjermen rødt, grønt, blått, gult, fioliett, hvitt, sort og kikket etter ujevnheter / "uniformity". Og det fant jeg da - nederst til venstre var rødfargen orange. Det er vel heller snakk om hvittbalansering, men det er ikke alltid like lett å oppdage skyggene ettersom overflaten på en 21" er relativ stor! Men på akkurat rødfargen hos meg kom dette veldig klart fram. Litt justering i akkurat det hjørnet, så gikk jeg videre med konvergens testene for å se om fargene "blødde" utover. Hadde skjermen vært "billig", ville jeg sansynligvis ikke hatt denne muligheten til å justere på stedet, og måtte nok returnert den. Eller forsøkt meg med en akvariums magnet, hvilket er noget risky (men har gjort det før på 14" søppelskjerm) Konvergens testen går kort og greit ut på at man har en sort bakgrund, og et grovt rutenett. Eizo har programvare for disse testene, sjekk www.eizo.no. Linjene som danner rutenettet er lilla, og dersom man oppdager at f.eks. noen av linjene har en blå 'skygge', justerer man konvergensen på den siden problemet er nærmest. Man 'strekker' fargen tilbake og linjen er nå lilla uten blå skygge. Jeg antar det er de seperate RGB pikslene som ikke er lokalisert på samme sted, og hvis de avtar litt for mye får man blødning / skygger. Husker det var en tekniker på en TV forretning som demonstrerte dette for meg med et forstørrelsesglass. Tydeligvis hadde jeg mye å justere for å få skjermen optimal. Jeg har lagt opp en 553KB SFX WinRAR fil (virus sjekket med NAV oppdatert et par dager siden) som inneholder en del GIF filer samt et lite bilde (hardcore.gif) på hvordan Dual VGA kan bli hvis noen er interessert. Navnet er litt misvisende; det er ikke gris men en skikkelig heftig oppløsning jeg hadde mens jeg leste om GForce FX, spilte musikk og svarte på et innlegg! Jeg hadde en artig diskusjon på 3dnow.net, og vi drev og 'briefet' over hvem som hadde fetest oppløsning - så jeg durte av gårde med 3648x1536 med en 21" og 19" på ATi 9700PRO kortet! Savner den 19" gamle skjermen -sukk- Blir nok en ny snart ja. http://home.online.no/~kevinb/farger.exe Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Mye for penga ! Hansol 19" 920D flat screen Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Konvergens testen går kort og greit ut på at man har en sort bakgrund, og et grovt rutenett. Eizo har programvare for disse testene, sjekk www.eizo.no. Linjene som danner rutenettet er lilla, og dersom man oppdager at f.eks. noen av linjene har en blå 'skygge', justerer man konvergensen på den siden problemet er nærmest. Man 'strekker' fargen tilbake og linjen er nå lilla uten blå skygge. På min T765 19-tommer hadde disse linjene plenty med rød og blå skygger, som jeg ikke fikk justert bort uten at problemet ble verre et annet sted. Allikevel klarte servicefolkene å påstå at det ikke var noe galt med skjermen. Synes det var lite seriøs kundebehandling, med tanke på at vi snakker om et dyrt merke som reklamerer med svært god kvalitet på sine produkter. Har egentlig litt lyst til å prøve en T965, med tanke på hvor stor skjerm og høye oppløsninger man får for prisen i forhold til LCD, men er skeptisk etter mine tidligere erfaringer med et par-tre Eizo CRT-skjermer. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Slik kundeservice fortjener ingen og jeg føler med deg. Nå er skjermer litt forskjellige, hvis du kan ta en tur til en forretning som faktisk har en T965 på lager, kan du jo be dem om å demonstrere den ? Hvis du forøvrig er i nærheten av Arendal / Grimstad på sørlandet, er du velkommen over så kan du heller prøve skjermen min en halvtime på stedet Den er jo ikke helt optimalt stillt inn enda, men gir vel et greit første inntrykk på hva en kan forvente. Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 hvis du kan ta en tur til en forretning som faktisk har en T965 på lager, kan du jo be dem om å demonstrere den ? Ja, hvis jeg bare hadde funnet en slik butikk... Hvis du forøvrig er i nærheten av Arendal / Grimstad på sørlandet, er du velkommen over så kan du heller prøve skjermen min en halvtime på stedet Heller sjelden jeg er på de kanter, dessverre. Men man skal aldri si aldri. Takk for tilbudet, ihvertfall. Lenke til kommentar
NuB Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 Har nå fått Hyundaien, tror jeg skal bytte den. Uten at jeg kan overbevise meg selv helt har jeg inntrykk av at den er litt uskarp. Ikke så herlig. Kanskje ikke så rart, det viser seg at den er laget i 99 eller noe, godt mulig før den gamle 17-tommeren min som er skarp og fin men noe liten. Hvilken skjerm jeg skal kjøpe i stedet er ikke godt å si. Man får jo ikke testet de ut før de er kommet i posten- har vært innom det som er av pc-sjapper her og det er ingen som har noen av de aktuelle modellene fra websjapper framme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå