Gå til innhold

Nytt Canon kamera

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg vet det er mange som spør om kjøpsråd her på forumet, men jeg har uansett tenkt og følge på med ennå en i rekken. Jeg vet at det er mange flinke fotografer her med ett tonn av erfaring men vil uansett prøve og dele mine amatørerfaringer opp gjennom årene.

Jeg har hatt flere Canon kameraer og er stort sett strålende fornøyd med disse. Jeg har vel sånn sett aldri eid noen andre merker, men har testet kameraer til venner og kjente og mener at man derfor ”don’t change a winning horse”.

Mitt første digitale kamera var et Cannon PowerShot s45. Dette var et knallkamera for sin tid. Det tok bra bilder men var sykt tregt. Som oftest var ”kodak moment” passert når kameraet var klart. Jeg var en snartur innom et Ixus V3 men brukte det ikke mye. Jeg har også et speilrefleks Canon EOS 350D som jeg bruker til de mer avanserte og seriøse bildene. Dette er jeg svært fornøyd med. Det er kjapt og tar bra bilder. Mitt eksisterende kompaktkamera som jeg drasser med meg over alt er et Canon Ixus 55. Dette gir ok bilder og er relativt kjapt. Men etter dagens standard er for tregt nå. Det er mulig jeg er blitt for godt vant med EOS’en :) . Det har også fått seg noe røff behandling slik at LCD’en har noen defekter, men fungerer. Jeg synes også at bildebehandlingen er såpass tregt at det innimellom kan ta noen dårlige og uklare bilder slik at disse ikke kan reddes i etterbehandlingen. Jeg bruker raske minnekort så problemet må ligge i behandlingen i elektronikken.

På ønskelisten står det:

Primært: Canon av merke ;) , Kjapp oppstart, Kjapp bildebehandling og lagring, ta bra bilder

Sekundert: Liten størrelse, batterikapasitet, pris, LCD størrelse og antall megapixels

Jeg har ikke fult med på kamerafronten de siste årene så er det noen som vet hva mitt neste perfekte Canon kamera skal hete?

Mvh

xmanx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon Powershot G9 er nok det beste kameraet for deg, med mindre du synes det er litt for stort.

Litt mindre er Powershot A720IS. Godt kamera det også, men det har ikke helt samme kvalitetsfølelsen som G9. Et annet alternativ, er Powershot A650, men da er du nær G9 i størrelse igjen.

Er også disse for store, gjør du ikke mye feil om du går ned på et Ixus 860 eller 960.

Det er uansett hvilket kamera du velger en helt annen verden mtp. hastighet enn de kamera du har forsøkt fra før.

Jeg ser at du har Canon som førsteprioritet, men spør du meg, så er det litt dumt å låse seg til ett merke og kanskje gå glipp av noe man ville blitt mer fornøyd med. På den andre siden... om man fra starten av har et litt kjølig forhold til å prøve et annet merke, så er det lettere å bli fornøyd med det man kjenner fra før. Men det er rent og skjært psykisk. Det tar ikke lang tid å komme i gang med et kamera fra et annet merke... man lærer seg knappeplassering og menysystem rimelig raskt. Nikon Coolpix P5100 er et meget godt alternativ til G9 om G9 er litt for stort, og Fuji Finepix F40 er et meget godt alternativ til Ixus-kameraene, ettersom det har bedre lysfølsomhet.

Du bør også kutte ut megapiksels som et kriterie på ønskeliste.... med mindre du mener "ikke for mange megapiksels" da :)

Lenke til kommentar

Hei

Jeg takker for flott innspill. Jeg har sett på modellene G9, A720IS og Ixus 970. Jeg synes G9 og A720 blir kanskje litt i største laget. Primært skal dette kameraet være en fast følgesvenn på tur og da har jo størrelsen litt mer og si enn hva jeg først har tenkt.

Jeg tror at jeg vil vurdere Ixus 970 forran 960 da det har litt bedre optikk. Ellers er det vel stort sett samme kamera.

At jeg er så bestemt på Canon er nok kun psykisk. :) Jeg har sett nærmere på Fuji Finepix F40 og Nikon Coolpix P5100. Jeg tror P5100’en kommer i kategorien for litt for stort som et reisekamera. Men jeg må innrømme at Fuji’en ser faktisk veldig kuult ut.

Du antok helt riktig at jeg mente at antall megapixel ikke er det viktigste. Det er svært få bilder som blir fremkalt større enn 10-15 cm og i hvert fall mer en A4. Da funker det fint med mindre MP

Etter og ha sett på Fujifilm kameraet må jeg innrømme at det rykker i kjøpeknappfingeren :) Det var jo også grisebillig. Jeg får tenke meg om noen dager så blir det nok sikkert et Ixus 970 eller et Fuji F40 (eller kanskje ett F50)

Jeg takker igjen så mye for hjelpa

Mvh

XmanX

Lenke til kommentar

Har også sett litt på Fuji f40, men så leste jeg dette på Steves Digicam:

"When it comes to rapid shooting, the camera was disappointing. In Long Period continuous mode the camera without flash captured an image approx. every 2.5 seconds. It will only capture 2 images before filling its buffer, then it takes nearly 4 - 5 seconds to clear."

Har lest masse positivt før, men aldri at kameraet var så tregt. Kan dette stemme? ...eller er det noe spes. med denne "Long Period" mode.

Lenke til kommentar
Har lest masse positivt før, men aldri at kameraet var så tregt. Kan dette stemme? ...eller er det noe spes. med denne "Long Period" mode.
Har forsåvidt hørt det før, men det er i hvert fall svært sjelden jeg trenger seriehastighet på kompaktkameraer... Ikke at det skader at det er kjapt, men vil ikke si det trekker nevneverdig ned heller.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...