Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

jord til plen.. pris?

Anbefalte innlegg

Hei...

Skal så i endel plen rundt huset, På eiendommen ligger en salig blanding av pukk, bærelag og fyllmasse.. så jeg har komt til den erkjennelse at jeg nok må få tilkjørt den jorda jeg trenger for å så plenen min i...

Noen som vet hvor mye jeg må regne pr kubikk / lastebil lass for denne type masse? Jeg kommer til å trenge endel lass så greit å vite..

Endret av Aldera
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan vel regne ca 100 kr per kubikk (uten frakt). En lastebil tar ca 10 kubikk.

edit: går ut i fra at det er uten moms...jeg har kun kjøpt gjennom jobben.

ok... litt over høvdingen pr lass altså... Hvor mye jord trenger jeg pr m2? har lest 15-20 cm en plass.. er det nok? flere steder har jeg bare bærelag / singel.

Lenke til kommentar

Vil tro det er passe med 15 cm - 20 cm, ja. Kommer jo selvfølgelig an på hva som er under, men singel er fint det. Er det type perlesinger med et hard avsetningslag under (som det mer eller mindre alltid blir)? I så fall vile jeg vurdert noe form for drenering. Kommer jo også an på fallet plenen kommer til å få. Har du over 2% fall, vil det nok gå fint uansett.

I prinsippet kan du lage plen rett på grus/sand (og litt jord da, akkurat nok til at det får satt seg), men det krever en del vedlikehold i form av vanning og gjødsling så det er jo ikke noe å anbefale til hager. Fotballbaner derimot har ofte jord som består utelukkende av sand.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...