mong0lid Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Hei. Oppgraderte idag dataen til ein venn, satte inn ny strømforsyning og ny prosessor. Men når vi skulle starte dataen, så kom den til der du ser HDD og slikt, og så svart skjerm med ein understrek som blinket oppe i høgre hjørne. Vi restartet selvsagt dataen og kom då bare til der du ser navnet på hovedkortet og logoen. Eg restartet Cmos og då kommer eg nesten til der XP booter, men så kom det opp ein feil, Husker ikke eksakt hva det stod, men det var noe med at "hal.ddl" var skadet eller slettet. Er det ein måte og fikse dette problemet uten og innstalere XP på nytt? - ecLipse. :] Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Dette kan fort skyldes at den HAL filen som er installert ikke matcher det hovedkortet eller prosessoren som er installert. Du må isfall hente ut riktig HAL som tilsvarer den maskinvaren du har: Hal.dll Standard PCs Halacpi.dll Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PCs Halapic.dll Advanced Programmable Interrupt Controller (APIC) PCs Halaacpi.dll APIC ACPI PCs Halmps.dll Multiprocessor PCs Halmacpi.dll Multiprocessor ACPI PCs Du må også finne rett versjon av ntoskrnl.exe: Ntoskrnl.exe Name of File on System Disk Ntoskrnl.exe Name of Uniprocessor Version on Distribution Media Ntkrnlmp.exe Name of Multiprocessor Version on Distribution Media Ntkrnlpa.exe (PAE kernel; 32-bit systems only) Name of File on System Disk Ntkrnlpa.exe in \Windows\<arch>\Driver.cab Name of Uniprocessor Version on Distribution Media Ntkrpamp.exe in \Windows\<arch>\Driver.cab Name of Multiprocessor Version on Distribution Media Når du har kopiert disse inn på harddisken renamer du dem til henholdsvis hal.dll og ntoskrnl.exe (eller ntkrnlpa.exe) og erstatter dem med de eksisterende hal.dll og ntoskrnl.exe filene. Endret 14. april 2008 av fenderebest Lenke til kommentar
mong0lid Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 Dette kan fort skyldes at den HAL filen som er installert ikke matcher det hovedkortet eller prosessoren som er installert. Du må isfall hente ut riktig HAL som tilsvarer den maskinvaren du har: Hal.dll Standard PCs Halacpi.dll Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PCs Halapic.dll Advanced Programmable Interrupt Controller (APIC) PCs Halaacpi.dll APIC ACPI PCs Halmps.dll Multiprocessor PCs Halmacpi.dll Multiprocessor ACPI PCs Du må også finne rett versjon av ntoskrnl.exe: Ntoskrnl.exe Name of File on System Disk Ntoskrnl.exe Name of Uniprocessor Version on Distribution Media Ntkrnlmp.exe Name of Multiprocessor Version on Distribution Media Ntkrnlpa.exe (PAE kernel; 32-bit systems only) Name of File on System Disk Ntkrnlpa.exe in \Windows\<arch>\Driver.cab Name of Uniprocessor Version on Distribution Media Ntkrpamp.exe in \Windows\<arch>\Driver.cab Name of Multiprocessor Version on Distribution Media Når du har kopiert disse inn på harddisken renamer du dem til henholdsvis hal.dll og ntoskrnl.exe (eller ntkrnlpa.exe) og erstatter dem med de eksisterende hal.dll og ntoskrnl.exe filene. Hvor finner du disse filene? Så det er egentlig lettest og bare innstalere XP på nytt? ^^ - ecLipse. :] Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Filene ligger på Windows CD-en. Det spørs nesten hva du mener med "lettest" - for min egen del er det raskeste og letteste og bare kopiere over disse filene for å erstatte dem med de eksisternde. Men kan godt skjønne det blir litt for "avansert" for vanlige brukere. Problemet ser vertfall ut til å være at Windows Installasjonen ikke matcher med maskinvaren---dette kan da løses som ovenfor eller ved å installere Windows på nytt. Du velger naturligvis selv hva du mener er best. Lenke til kommentar
elZiko Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 hadde dette problemet jeg også. Tok den enkleste løsningen og formaterte pcn. Lenke til kommentar
mong0lid Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 Da tar eg n0k bare og innstalere XP på nytt for han. ^^ Siden det ikke er min data, og den er ikke hos meg. Men takker for svar. :] - ecLipse. :] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå