Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forskjell på Biodiesel og Bioetanol?


Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen(e) på Biodiesel og Bioetanol?

 

Tenker ikke da på hvilken motor som må til og hvilken(\ne) modifikasjoner som må til, men på selve drivstoffet, utvinning, forurensing osv.

 

Så langt jeg har funnet ut:

Biodiesel fremstilles enten av planteoljer eller dyrefett.

Bioetanol fremstilles med utgangspunkt i planter som inneholder sukker, cellulose eller stivelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

diesel på dieselbil og etanol på bensinbil.

 

Hvis du tenker på E85 (85% etanol og 15% bensin) så kreves det litt modifisering for å bruke ren e85. Man har blant annet behov for ca 30% mer drivstoff (etanol inneholder oksygen) for å få rett blandingsforhold mellom luft og brennstoff. Tenningskurven er også litt forskjellig pga forskjeller i flammehastigheten til bensin og e85.

 

Biler med elektronisk innsprøytning og lambdasensor klarer å kompensere tålelig greit dersom man ønsker å blande ren bensin og e85 i tanken. Volvoen min durer og går helt fint med 50% bensin og 50% e85 uten at jeg har rørt en skrue. Noe særlig mer og den begynner å gå veldig magert da motorstyringen ikke klarer å tilføre nok bensin til at lambdaverdien holder seg innenfor normalen. Dette kan løses ved å øke bensintrykket eller bytte til andre innsprøytningsdyser.

Lenke til kommentar
DinSide gir en forholdsvis bra oversikt på http://www.dinside.no/php/art.php?id=358950

Men jeg går ikke god for det som står der, og artikkelen er ikke helt ny...

Og, siden det er en skoleoppgave: Prøv så langt det lar seg gjøre å få verifisert det de skriver fra flere kilder. Og som sagt tildigere her: ikke skriv rett av. Lykke til.

Ja, har vært inne på den artikkelen, men til min forargelse fungerte ikke halvparten av sidene. Men det gjør de nå!

 

Tusen takk:)

 

~Todda7

Lenke til kommentar

DinSide oversikten var litt utdatert ja... Finnes en del E85 pumper i Norge nå uten at jeg vet det nøyaktiga antallet.

 

Verdt å nevne kansje at E85 som Statoil selger er kjøpt inn fra Sverige og produsert der av rester fra vinproduksjon innen EU. Om det er årsaken til at drivstoffet lukter høgg vet jeg ikke:)

 

Når antallet biler som kjører etanol stiger så vil nok andre kilder også måtte taes i bruk, med de konsekvenser det innebærer. For eksempel at godt jordbruksland blir brukt til drivstoffproduksjon i stedet for til mat.

 

Men etter at vi her i landet har lite med beitedyr igjen som holder krattskogen nede, så har vi mulighet til å vedlikeholde kulturlandskapet og samtidig ha godt med fornybare råvarer til etanolproduksjon.

Krattskog > cellulose > Etanol. Det trevirket du får fra krattskog er uansett ikke egnet til stort annet.

Lenke til kommentar
Krattskog > cellulose > Etanol. Det trevirket du får fra krattskog er uansett ikke egnet til stort annet.

Fint, da kan vi kanskje snart lage "grønn bensin" hvis denne artikkelen er på rett spor. Her er det snakk om å lage et bensin-lignende stoff fra plantecellulose.

 

Alt dette snakket om enorme mengder etanol i drivstofftanker landet rundt gjør jo dessuten avholdsbevegelsen ganske nervøs ...

Lenke til kommentar
Krattskog > cellulose > Etanol. Det trevirket du får fra krattskog er uansett ikke egnet til stort annet.

Fint, da kan vi kanskje snart lage "grønn bensin" hvis denne artikkelen er på rett spor. Her er det snakk om å lage et bensin-lignende stoff fra plantecellulose.

 

Alt dette snakket om enorme mengder etanol i drivstofftanker landet rundt gjør jo dessuten avholdsbevegelsen ganske nervøs ...

Tenkte faktisk litt på det.. Ville det ikke i teorien gått an å fyllt på med litt 96% sprit av beste slag, for å så blande det ut med bensin til rundt 20-30% etanol?

 

Takker for artikkelen nyttig, ettersom jeg skal ha om "Drivstoffer nå og i fremtiden"; spesielt innenfor fornybart.

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar
Tenkte faktisk litt på det.. Ville det ikke i teorien gått an å fyllt på med litt 96% sprit av beste slag, for å så blande det ut med bensin til rundt 20-30% etanol?

Sikkert, men hva er vitsen med å bruke etanol hvis man kan lage "grønn bensin"? Bensin har en høyere energitetthet enn etanol, så du trenger med andre ord mindre bensin (målt i liter) enn etanol for å kjøre en gitt distanse.

 

Hovedgrunnen til at man hittil har snakket så mye om etanol, er at man har sett etter et flytende drivstoff som eventuelt kan erstatte bensin. Og etanol har vært kjent i flere tusen år, så det vet vi hvordan vi skal lage ... Vi trenger sukker (f.eks. spaltet fra stivelse eller cellulose), vann, gjær, store tanker ... og et "apparat".

 

Men hvis vi i stedet for etanol lager en prosess der vi fremstiller "grønn bensin"? (Eller biodiesel, for de som foretrekker traktormotor ...) Da er det nok at tankbilene reiser til den nye "bensinfabrikken" istedenfor det gamle oljeraffineriet; resten av systemet med bensinstasjoner, biler osv. forblir som før. Men det blir interessant å se hva prisen pr. liter blir, og hvor mange liter "grønn bensin" vi har kapasitet til å produsere. Det er mulig at land som Norge, Sverige, Finland, Russland, Canada, USA vil ha nok skog/biomasse til at "grønn bensin" kan bli et alternativ - det er jo snakk om å gjøre det bærekraftig -, men jeg ser ikke helt at det vil kunne slå an i Spania og Italia ... (Og nedhugging av regnskog for å produsere planteolje virker heller ikke som en veldig god ide.)

 

Kanskje vi ender opp med en ny gren av havbruksnæringen der vi produserer "grønske" i store kvanta som deretter brukes som råstoff til å lage "grønn bensin"? Det kan godt hende at vi må ta alle bio-kilder i bruk for å produsere like mye bensin som vi i dag får fra fossile kilder. Og det er vel ikke en gang sikkert at vi klarer det ...

(Men vi kan jo bare lage bensin fra de enorme kullreservene på Svalbard - det er bare et prisspørsmål, det.)

 

Det høres besnærende ut med elektro-biler med hydrogenbrenselceller, men H2 er fordømrade upraktisk å ha med å gjøre - det er mye enklere med de flytende drivstoffene vi hittil har snakket om. Hvis jeg fikk en brenselcelle som kunne gå på etanol eller "grønn bensin", så kunne det kanskje være noe å kikke på, men jeg tror vi kommer til å ha "bensinstasjoner" med flytende drivstoff i overskuelig framtid.

Lenke til kommentar

Hydrogen finnes også i flytende form, men da i temperatur rundt -260 til -250*C.

 

Det vil jo bare trengs minimale forandringer på tankbil, pumpe og motor for omdannelse til Etanol eller BioDiesel. Væsken oppfører seg jo nokså likt, men den er mye mer etsende, og stiller derfor større krav til slanger, pakninger o.l.

 

E100 har ca 25% mindre energitetthet enn bensin, hvordan er det med B100 kontra bensins?

Lenke til kommentar
Ville det ikke i teorien gått an å fyllt på med litt 96% sprit av beste slag, for å så blande det ut med bensin til rundt 20-30% etanol?

En liten oppklaring:

Etanol = kjemisk navn på det som på folkemunne heter sprit. 96% sprit er altså nøyaktig det samme stoffet som 96% etanol.

Lenke til kommentar
Ville det ikke i teorien gått an å fyllt på med litt 96% sprit av beste slag, for å så blande det ut med bensin til rundt 20-30% etanol?

En liten oppklaring:

Etanol = kjemisk navn på det som på folkemunne heter sprit. 96% sprit er altså nøyaktig det samme stoffet som 96% etanol.

Joda, vet det, det var derfor jeg spurte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...