Eveline Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Jeg er på jakt etter en god digital arkivløsning, men dette er et fremmed område for meg. Beklager klønete formulering av dette spørsmålet, men jeg prøver: Jeg har nærmere 1000 pdf filer som jeg vil arkivere og indeksere. For øyeblikket benytter jeg en excel tabell som "navigeringsdokument". Jeg har lagd en tabell der hver fil har en linje, hvor jeg angir en rekke detaljer om filen - inkludert en direkte hyperkobling til pdfen. Tanken er at det skal være lett å sortere og finne spesifikke pdf filer, basert på uilke kriterier. Jeg har behov for å dele dette arkivet med andre, som vil bruke det på sine egne pcer. Problemet er at dette "excel-baserte" arkivet er upraktisk å overføre til andre pcer. Halve poenget er jo de direkte hyperkoblingene, men jeg er dessverre nødt til å låse hyperkoblingene til en bestemt plassering (C:\ ) for å få excel dokumentet til å fungere likt på alle pcer. Det går ikke an å lage faste hyperkoblinger for eksempel til en dvd eller usb, fordi disse vil ha ulike ”navn” (stasjoner) på forskjellige pcer. Derfor har jeg låst hyperkoblingene til C:\, og belaget meg på at alle pdf filene må kopieres inn på harddisken når jeg vil benytte arkivet på en annen pc. Men dette er en upraktisk løsning, fordi det tar så stor plass. Ideelt sett skulle jeg lagret alle pdf filene på en dvd eller ekstern harddisk, og hatt et navigeringsdokument som klarte å lage hyperkoblinger – uten at det var nødvendig å kopiere alt til den lokale harddisken. Er dette mulig? Finnes det noe software eller programvare som kan passe til formålet? Forslag til alternative løsninger mottas med veldig stor takknemlighet! Excel er fantastisk, men dessverre ikke helt ideelt i denne sammenhengen. Hilsen en hobby-arkivar Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 En enkel nettside er ideell til dette hvis du lenker med relative referanser. En lenke til Side2.pdf betur "side2.pdf i samme mappe som denne siden", og til Budsjetter/Side3.pdf betyr "undermappe Budsjetter i samme mappe som denne siden, dokument Side3.pdf". Men jeg tør ikke anbefale noen HTML-editorer, heller ikke hvordan du beveger deg hit fra Excelfil. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Eveline Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 En enkel nettside er ideell til dette hvis du lenker med relative referanser. En lenke tilSide2.pdf betur "side2.pdf i samme mappe som denne siden", og til Budsjetter/Side3.pdf betyr "undermappe Budsjetter i samme mappe som denne siden, dokument Side3.pdf". Men jeg tør ikke anbefale noen HTML-editorer, heller ikke hvordan du beveger deg hit fra Excelfil. Beste hilsen Harald Tusen takk! Kanskje internett lagring kunne vært en god ide. Takk for tipset! Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 En nettside (html) kan du lagre på minnepinner og flyttbare disker og cdrommer og whatever, det var egentlig det jeg mente. Men har du mulighet for å gjøre dette på nett er det selvfølgelig den optimale løsningen. Nettet er som skapt for hobby-arkivarer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå