Gå til innhold

Nettside med navn over muskelgrupper.


Anbefalte innlegg

Skal levere egentreningen min snart, klarte selvfløgelig å glemme den "geniale" gymboken min på skolen og lurer derfor på om noen vet om en side hvor man finner fagnavene på musklene

 

eks: armbøyer = biceps

armstekker = triceps..

 

husker ikke alt sånt i hue ass :p var visstnok ikke bra nok å skrive biceps og triceps

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er vel ikke for vanskelig å bruke google til dette, men denne siden har noen fine:

http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/

 

 

Det er ikke det nei, så hvis meg hvor du finner de norske navnet på de muskelgruppene da? du som er pro...

 

Hva mener du, at du f.eks skal skrive "Biceps Brachii" istedet for bare "biceps"? Å kalle det for "armbøyer" er jo helt på trynet, slik de forbanna "gym"bøkene gjør det. :p

 

 

nope, kan ikke skrive biceps, må jo for all del bruke ordet armbøyer, tror du er helt på styr jeg gutt :p

Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke det nei, så hvis meg hvor du finner de norske navnet på de muskelgruppene da? du som er pro...

 

Hva mener du, at du f.eks skal skrive "Biceps Brachii" istedet for bare "biceps"? Å kalle det for "armbøyer" er jo helt på trynet, slik de forbanna "gym"bøkene gjør det. :p

 

 

nope, kan ikke skrive biceps, må jo for all del bruke ordet armbøyer, tror du er helt på styr jeg gutt :p

 

At du skulle ha de norske ordene sto ikke i OP. Og jeg har aldri vært ovenpå / nedlatende, prøvde å hjelpe deg. :(

 

Denne siden inneholdt dog en mengde norske ord på muskelgruppene. (se oppe til venstre)

http://www.stud.hio.no/lu/it1/2000/gruppe-...r/velkommen.htm

Endret av TehKris
Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke det nei, så hvis meg hvor du finner de norske navnet på de muskelgruppene da? du som er pro...

 

Hva mener du, at du f.eks skal skrive "Biceps Brachii" istedet for bare "biceps"? Å kalle det for "armbøyer" er jo helt på trynet, slik de forbanna "gym"bøkene gjør det. :p

 

 

nope, kan ikke skrive biceps, må jo for all del bruke ordet armbøyer, tror du er helt på styr jeg gutt :p

 

At du skulle ha de norske ordene sto ikke i OP. Og jeg har aldri vært ovenpå / nedlatende, prøvde å hjelpe deg. :(

 

Denne siden inneholdt dog en mengde norske ord på muskelgruppene. (se oppe til venstre)

http://www.stud.hio.no/lu/it1/2000/gruppe-...r/velkommen.htm

 

Sto armbøyer og armstrekker i første innlegget da som eks,

 

men jeg var nok litt sur og utrykte meg bryskt, beklager det, er bare så satans sliten av å sitte å skrive en egentrening som jeg uenig i på en måte..... :( langt tid tar det også,

 

 

 

 

biceps er ikke nødvendigvis bare 'biceps'da... du har en biceps nede på låret også :)

 

 

og hvor er den? har du bilde/kilder?

Lenke til kommentar

Viktige ryggmuskler

 

Latissimus dorsi (den brede ryggmuskel), teres major, trapezius (kappemuskelen), rhomboideus major og mir (rhombene), deltoideus (delta) og erector spinae (ryggstrekkerne) er de viktigste musklene i ryggen.

Latissimus dorsi springer ut fra de seks nederste brystvirvlene og samtlige lendevirvler (lumbalvirvler) samt øverste del av hoftekammen og fester seg på overarmen. Den brede ryggmuskel er den største muskelen i overkroppen. Funksjonen er i hovedsak knyttet til adduksjon av den abduserte arm (drar den abduserte arm inn mot midtlinjen), inverrotator (medial rotator) i skulderleddet og fører armen bakover (ekstensor i skulderleddet). Under adduksjon av armen drar latissimus også skulderbuen nedover (motsatt funksjon av trapezius).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...