Gå til innhold

BK: Mitt første portrett en tidlig vår (oppdatert med redigert bilde)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg var en tur ute å gikk med madammen i Mandal sentrum igår, tok litt bilder her og der, så lurte jeg på å få litt konstruktiv kritikk angående et portrett bilde av madammen.

Syns selv at portrettet ble fint, skarpt motiv og bakgrunnen var passe uskarp. Ser for meg bilde kunne tilhørt en tidlig vår serie, hvor det ikke har kommet så mange vårfarger ennå.

Bilde er kun croppet, men føler at det mangler noe farge kanskje. Selvom det ikke har kommet så mye farge så tidlig på våren ennå, så gjør det bilde litt.. tja.. vet ikke helt. Mulig at bakgrunnen er litt for mye forstyrrende.

Original kun croppet:

IMG_1406r.jpg

Redigert.

IMG_1406r3.jpg

Endret av presjes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slår meg med en gang som du selv sier, at bakgrunnen er veldig forstyrrende. Selv ved et snapshot, bør du klare å finne en bedre bakgrunn enn dette. I tillegg blir personen, og særlig ansiktet for lite opplyst, og skiller seg ikke nok fra bakgrunnen. Ved bruk av blits kunne du fått et langt bedre portrett. Egentlig er hele bildet en smule undereksponert, så kunne sikkert ha hjulpet og bare lyst opp hele bildet litt.

Ble bare negativt dette, men håper det også var konstruktivt. Bruk lenger tid neste gang du tar et portrett, og over sånne ting. Håper kritikken var til hjelp! :)

Lenke til kommentar

Det mangler nok litt lys på ansiktet hennes, gjerne ved litt PS-mekking at en kunne få framhevet ansiktet for som det blir sagt så blir bildet veldig mørkt og en blir tittende rundt på resten av bildet uten å få det blikkfanget som kanskje hadde vært kjekt.

Lenke til kommentar

Takk for god kritikk, og ikke tenk på at det blir negativt, stopper ikke fotointeressen min ihvertfall,hehe.

Jeg skal gjøre litt forsøk på redigering i PS seinere, prøve å komme med en ny utgave. Kanskje prøve litt vignetting etter å ha lagt på litt mer lys for å framheve motivet og litt mer kontraster som alltid gjør seg på bilder.

Men for all del, ikke stopp kritikken/tilbakemeldingene om du har noe mer å tilføye.

Lenke til kommentar

Jeg har den innstilt innebygde blitsen på min 20D betydelig mye lavere enn det som er default, slik at den skal fungere perfekt til slike bilder som dette. Med langsom blitssync får jeg ofte en fin følelse av 3D, samt at bildet får sprekere farge og kontrastegenskaper. Dette blir altfor flatt og tamt. Bakgrunnen er langtfra ideell, men ikke så ille i mine øyne som i andres. Hvis forgrunnen var svakt opplyst av blits ville bakgrunnen ha blitt mye mer diskret, og det hadde hjulpet betraktelig. Det kunne faktisk blitt ganske skapelig. Eksperimenter litt med langsom blitssync og litt svakere styrke på blitsen enn 0, så vil du finne en teknikk som passer perfekt for slike candid-shots.

Croppingen til Randi er ganske frekk, i og med at retningen vender ut av bildet, men blikkretningen er rett frem. I den versjonen kan det nesten se ut som om blikkretningen går inn i bildet, slik det i følge reglene skal være. På kanten til alvorlig regelbrudd, altså. Det kan ofte fungere med en slik frekk komposisjon, og jeg har mange ganger gjort det slik selv. Her derimot, synes jeg at bildet er for ordinært til det. Derfor ville jeg kuttet bort litt i venstre kant i steden, slik at retningen blir mer tydelig.

Lenke til kommentar

Jeg har igrunn hvert litt redd for å bruke blits, da jeg alltid har syntes at den overeksponerer ansikter på portrettbilder, men skjønner nå at jeg skal leite etter innstillinger for å kunne justere blitsen softere. Takker for det innspillet.

Videre så har jeg redigert bilde litt, lagt på endel lys, justert kontrastene så fargene kommer fram, croppet bilde litt mer og lagt på vignetting for å dempe bakgrunnen som forstyrret endel.

Syns selv dette hjalp endel, men bakgrunnen forstyrrer fremdeles. Jeg er kanskje litt glad i undereksponerte bilder også, da riktig eksponering gjør bilde veldig lyst i mine øyne.

Her er en ny utgave, håper jeg har forstått noe av kritikken her.

IMG_1406r3.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...