GoldenHymn90 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Jeg har et skoleprosjekt, og et av spørsmålene jeg skal finne svar på er svakheter ved markedsmekanismen. Jeg har googlet og googlet, men finner ingen svar. Så det hadde vært kjekt hvis noen kunne hjelpe meg.. Takk på forhånd Endret 14. april 2008 av apegutt_90 Lenke til kommentar
vidarho Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Korrupsjon er en stor svakhet ved markedsmekanismen, samt tarrifære og ikke tarrifære handelshindringer som for eksempel toll, avgifter og sære statlige standarder (som skal hindre utenlandske selskaper å selge for eksempel europeiske stikkontakt-ting til Storbritannia, so mhar en annen stikkontakt enn oss andre. Gitt at jeg har tolket markedsmekanismen rett. Endret 14. april 2008 av vidarho Lenke til kommentar
GoldenHymn90 Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 Takker for svar, men kan du komme med grunnen med det samme? Lenke til kommentar
Horge Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Tror jeg må hive meg på vidarhos tolkning av markedsmekanismen, og for en presisering kan vi godt si at det handler om ”tilbud og etterspørsel”. Hovedårsakene til at markedsmekanismen ikke alltid fungerer perfekt, er at aktørene av og til er irrasjonelle (de gjør noe dumt), og at aktørene ikke alltid har komplett informasjon – de er kort fortalt ikke kjent med de bedre tilbudene. Således er HWs prisguide et artig eksempel du kan skrive om i oppgaven. Den henter jo nådeløst ut billigst pris, men den henter bare ut prisen fra de webshoppene som er med i prisguiden. Her kan du drodle rundt tilbud og etterspørsel både ut fra konsumentens perspektiv, men også ut fra webshoppens ståsted. Hva koster det butikken å ikke delta i prisguiden…? Ellers er poengene som vidarho anfører også klare skudd for baugen på markedsmekanismen. Ved korrupsjon i form av bestikkelser og annen forfordeling, så handler jo en aktør bevisst irrasjonelt – typisk så betaler kjøper mer for et produkt enn markedspris tilsier, mens innkjøperen personlig får en hyggelig kompensasjon for dette. Tollmurer gjør også at tilbud og etterspørsel blir kraftig vridd, for eksempel må vi i Norge betale masse for enkelte importerte varer, dette slik at vi heller skal kjøpe varer fra det norske landbruket. I utgangspunktet er tilvirkningskostnaden for det norske produktet hinsides dyrt – og ikke minst når du tar med subsidier i regnestykket, men den norske stat ønsker å tvinge forbrukeren til å kjøpe norsk. Ved da å legge ekstra beskatning på de importerte varene, så blir disse enda dyrere enn de allerede latterlige dyre norske produktene, og du velger norsk. Ps: "Tilbud og etterspørsel" er nok et bedre søk for å finne mer info om emnet, og ikke minst hvis du utvider søkehorisonten din til engelsk. Da blir stikkordet "supply and demand". Se f.eks. her hos wikipedia. Endret 14. april 2008 av Horge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå