Beej80 Skrevet 14. april 2008 Rapporter Del Skrevet 14. april 2008 Uff... Jeg vet ikke helt hvor jeg står i denne saken. Selv var jeg klar over at DSLR ikke (normalt) viste bilde på skjermen når jeg gikk til innkjøp av kameraet mitt for litt over ett år siden. Men det er nå en gang slik at flere og flere kameraer tilbyr dette. Er man vant til kompaktkameraer er dette gjerne ting man rett og slett ikke tenker over. For mange blir dette en overraskelse, men mange vil nok oppdage at til normal fotografering er det ingen mangel, men at man rett og slett holder kameraet bedre, stødigere og kanskje blir litt mer bevisst på hva som faktisk er med i bildet. Slik ble det hvertfall for meg. Nedsettende kommentarer var 'kanskje' mer på sin plass tidligere, men nå er det litt mer diffust mtp at det er mange kameraer med Live view o.l. Man gjør gjerne en research, men enkelte ting tar man gjerne for gitt. Det kan kanskje være noe å tenke på til neste kommer og spør om det samme. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 14. april 2008 Rapporter Del Skrevet 14. april 2008 Det er mange som har gått i baret med overgang fra kompakt til SLR. Kanskje det er derfor det kommer LiveView på SLR'ene fremover+ Overse det nedlatende og ta vare på det som er bra! Ingen grunn til å bytte ut D40'en. Håndboka er spekket med info, så det tok meg et halvt år før det meste satt. Jeg har laget meg en del tabeller for omregning og beregninger, i Excel, dersom du vil ha noe mere info om ekspoenringskontroll, fargebalanse, dybdeskarphet og makro... Forresten: nydelige bilder du har på hjemmesida di! Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 14. april 2008 Rapporter Del Skrevet 14. april 2008 Det er bare det at det er så mange spørsmål her inne, fra folk hadde fått svar på fortere ved å lese bruksanvinsningen. Av typen: hjelp jeg har kjøpt meg ny bil men den går ikke fortere en 40 kmt. - Svar: bruk 2-3-4-og 5 gir. Skjønner, hvis du har lest bruksnvinsinga og ikke skjønner det, skriv at du har lest bruksanvinsniga og at du ikke skjønner det. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 14. april 2008 Rapporter Del Skrevet 14. april 2008 Selvfølgelig har jeg lest 'the fucking manual'. Jeg er da ikke helt tett. Heller ikke så tett at jeg setter inn batteriet med plastikken på.Når du har jobbet litt i butikk, samt fulgt med på dette forumet en stund, oppdager du at det slett ikke er noen selvfølge... Begge deler skjer rett som det er, bl.a. må du ta bort en liten plastflik på batteriet, det er ikke alle som ser den, og *mange* har fobier mot bruksanvisninger. Mange er heller ikke klar over at fjernkontrollen ikke virker foran kameraet, eller at du må sette kameraet til å bruke denne. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 14. april 2008 Rapporter Del Skrevet 14. april 2008 Angående det med å ikke kunne bruke skjermen som søker, så er det nok et problem at alle som har drevet med foto lenge har tatt dette som en selvfølge pga speilrefleksens særegenhet. Nybegynnere som har sin erfaring utelukkende fra digital kompakt, på den annen side, tar det som en selvfølge at når en oppgraderer til et "mer avansert" kamera så skal det naturligvis ha alle de features som deres gamle kamera har. Ettersom det lenge har vært en selvfølge at man ikke kan bruke skjermen som søker på et speilreflekskamera, så er dette noe som aldri nevnes ved omtale av kameraer. Det nevnes ikke i tester, og hvor ofte er det egentlig dette trekkes frem i tråder som ber om hjelp til "første SLR" på forumet? dessverre er det nok mulig å gjøre ganske omfattende "research" før kjøp og likevel få seg en liten overraskelse for en nybegynner når det gjelder akkurat dette. Forhåpentligvis en fallgrube som snart er en saga blott, vi får håpe entry-level kameraene også snart får live-view. Lenke til kommentar
Li Skrevet 14. april 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. april 2008 Tendensen er dessverre ofte sånn her,vet ikke om det er et behov for å virke "bedre" enn andre.Eneste er å bare overse det . Ja, det er nok alltid noen som føler behov for å heve seg over andre ved å sette ned andre. Jeg tar meg ikke nær av det i det hele tatt, men det er en patetisk holdning da dette er et forum hvor folk kommer for råd og hjelp. Lenke til kommentar
Li Skrevet 14. april 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. april 2008 Det er mange som har gått i baret med overgang fra kompakt til SLR.Kanskje det er derfor det kommer LiveView på SLR'ene fremover+ Overse det nedlatende og ta vare på det som er bra! Ingen grunn til å bytte ut D40'en. Håndboka er spekket med info, så det tok meg et halvt år før det meste satt. Jeg har laget meg en del tabeller for omregning og beregninger, i Excel, dersom du vil ha noe mere info om ekspoenringskontroll, fargebalanse, dybdeskarphet og makro... Forresten: nydelige bilder du har på hjemmesida di! Takker for det. Jeg har nok ingen planer om å bytte kameraet, skjermen kan jeg klare meg uten, det er nok bare det at jeg var vant med å se på den fra før. Og jeg ser at det å se gjennom søkeren gir bedre stabilitet. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 14. april 2008 Rapporter Del Skrevet 14. april 2008 Tendensen er dessverre ofte sånn her,vet ikke om det er et behov for å virke "bedre" enn andre.Eneste er å bare overse det . Ja, det er nok alltid noen som føler behov for å heve seg over andre ved å sette ned andre. Jeg tar meg ikke nær av det i det hele tatt, men det er en patetisk holdning da dette er et forum hvor folk kommer for råd og hjelp. Et minstekrav bør være høflighet, deretter konstruktive svar. Lenke til kommentar
arela Skrevet 14. april 2008 Rapporter Del Skrevet 14. april 2008 Arela har nok bomma et sted Ok, den kan brukes, men ikke med Live View - Det høres sannsynlig ut - takker! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå