Gå til innhold

Nikon D40 - -Ingen visning på skjerm?

Anbefalte innlegg

Hei, dere.

Jeg har akkurat kjøpt meg Nikon D40, men jeg får ikke til og se forhåndsvisning (det jeg skal ta bilde av) via skjermen. Jeg finner ikke info om dette noen steder. Er det bare gjennom søkerokularet at dette er mulig? :dontgetit: Hvis det er tilfellet blir jeg skuffet.

Hva gjør jeg?

Takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frem til for kun kort tid siden var det ingen speilreflekskameraer som hadde Live-view, men folk klarte å ta veldig bra bilder for det...

Skal du ha Live-view og Nikon må du opp på D300, som koster 4-5 ganger så mye som D40.

Det er fordeler med tradisjonell søker også. Kameraet holdes mer stødig enn med kompaktkamera som holdes på armlengdes avstand f.eks.

Som RandiA skriver, det er bare en vanesak.

Jeg vet at hvis jeg skal kjøpe meg kompaktkamera har jeg lyst på en optisk søker og ikke være avhengig av å se på en skjerm når jeg skal komponere bildet...

Kos deg med kameraet og øv deg mye. Snart tenker du ikke over at du ser i søkeren i stedet for på skjermen...

mvh Øystein

Lenke til kommentar
Et lite håp kanskje, dersom en kan bruk Nikon Camera Controll Pro.

Da får du i tilfelle søkerbildet på pc-skjermen.

Men som mye annet, det koster noen kroner.

Kan man se søkerbildet på dataskjermen? Det må bety at det er en bildesensor i kameraet utenom den som tar bildene eller hva? Speilet er vel satt slik at lyset går inn i objektiv og ut av søker(før man tar bildet vel å merke)? Hvis det du sier stemmer kan Nikon D40 ha live view, teknisk sett. Eller er speilet oppe hele tiden under Nikon Camera Control?

Eller tar jeg feil et sted?

Lenke til kommentar
Kan man se søkerbildet på dataskjermen?
Ja, hvis man har D3 eller D300 :p

Arela har nok bomma et sted ;)

Til trådstarter: den optiske søkeren er uansett lettere å bruke i 99% av tilfellene, det er bare en vanesak. Du komponerer og fokuserer raskere, og det er lettere å holde kameraet stødig når du bruker den optiske søkeren.

Lenke til kommentar
Er greit å drive research før du kjøper ;)

Jeg gjorde det, men slike ting er aldri opplyst. Dessuten trodde jeg ikke dette fraværet eksisterte på noen digitale kamera; jeg mener, hva er da vitsen med en stor skjerm? :p

Lenke til kommentar

Uansett så er det ikke all verden.

MEN jeg kjøpte også med en fjernutløser ML-L3 some jeg ikke får til å virke. Jeg prøvde å aktivere timeren, men det gikk ikke. Er det noen spesielle innstillinger jeg på justere på kameraet..?

Lenke til kommentar

MEN jeg kjøpte også med en fjernutløser ML-L3 some jeg ikke får til å virke. Jeg prøvde å aktivere timeren, men det gikk ikke. Er det noen spesielle innstillinger jeg på justere på kameraet..?

RTFM er et godt tips...

Det er en egen opptaksmodus for fjernutløseren, som må aktiveres. I tillegg er det litt plast over batteriet som må fjernes, hvis du ikke har gjort det. Dessuten må du stå foran kameraet, da mottakeren på kameraet er i grepet.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde det, men slike ting er aldri opplyst. Dessuten trodde jeg ikke dette fraværet eksisterte på noen digitale kamera; jeg mener, hva er da vitsen med en stor skjerm? :p

Er derfor det heter speilreflekskamera. Lyset som kommer inn gjennom objektivet går via et speilsystem og kommer ut gjennom okularet.

Et av speilene stenger dermed for lyset slik at det ikke treffer sensoren, noe som igjen gjør at du ikke kan se noe på skjermen så lenge speilet er felt ned.

Det er nesten bare fordeler ved dette, så hold ut, bli vant med det.

Du ser bedre hva du tar bilde av, du kan kontrollere dybeskarphet direkte (vel, ikke på D40 dessverre, men det er av andre grunner), du holder kameraet stødigere, det ser smartere ut osv osv

Lenke til kommentar

Selgeren bør opplyse om slik, siden det i dag finnes mange som ikke engang vet hva film er. Det er nok ikke så åpenlyst for mange, etter hva jeg har erfart. Uansett er en god optisk søker mye bedre enn en skjerm. Stor skjerm trenger man til å evaluere bildet etter å ha tatt det.

Zigview (google er din venn) er en litt dyr med god løsning til makro og slik, hvis du ønsker liveview.

Lenke til kommentar

Enig med andre her at det er rimelig fjernt å ikke oppdage at D40 kun har optisk søker før du kjøper. Men hvor kjøpte du? I nettbutikker har man en angrerett, og Elkjøp har en 30 dagers returrett.

I tilfelle du bytter til et annet speilrefleks med mulighet for søkerbilde så husk at du får (veldig) treg fokusering med nesten alle speilreflekser hvis du bruker skjermen som søker. Unntaket er Sony A300 og A350, men til gjengjeld viser de ikke hele bildet.

Og video finnes foreløpig ikke på noe speilrefleks.

Lenke til kommentar

RTFM er et godt tips...

Det er en egen opptaksmodus for fjernutløseren, som må aktiveres. I tillegg er det litt plast over batteriet som må fjernes, hvis du ikke har gjort det. Dessuten må du stå foran kameraet, da mottakeren på kameraet er i grepet.

Selvfølgelig har jeg lest 'the fucking manual'. Jeg er da ikke helt tett. Heller ikke så tett at jeg setter inn batteriet med plastikken på.

Ikke mobb amatører. Det kler ingen. :nei:

Lenke til kommentar

Du kan fint bruke Camera Control med D40, men ikke med forhåndsvisning.

Selv har jeg D40X, men disse kameraen skal være tilnærmet like med unntak av ISO og bildestørrelse.

Jeg har bestilt Zigview R fra UK for å slippe å ligge "under" bakken for å ta makro ute. Da får jeg LiveView for en billig penge (£99). Er spent på funksjonaliteten, men dersom det holder hva det lover, får jeg i tillegg mulighet for intervallopptak og motion detection. (Måtte bestille en liten IR-kabel i tillegg.) Dette passer til alle speilrefleks, og jeg slipper å ha øyekontakt som ved bruk av vinkelsøker. Den kan roteres 360 grader:opp-side-ned. Et annet alternativ er model S, som kan kobles helt løs med kabel, men den koster vesentlig mer (£299).

IR remote styrer du enkelt: Trykk to ganger på i-knappen nederst til venstre. Beveg deg gjennom innstillingene med multivelgeren til du kommer til . Trykk OK og velg en av to modus for IR-enheten.

Du kan også sette opp selvutløserknappen til alltid å aktivere f.eks. IR-remote, men det må du gjøre i innstillingsmenyene.

Lenke til kommentar
Enig med andre her at det er rimelig fjernt å ikke oppdage at D40 kun har optisk søker før du kjøper. Men hvor kjøpte du? I nettbutikker har man en angrerett, og Elkjøp har en 30 dagers returrett.

I tilfelle du bytter til et annet speilrefleks med mulighet for søkerbilde så husk at du får (veldig) treg fokusering med nesten alle speilreflekser hvis du bruker skjermen som søker. Unntaket er Sony A300 og A350, men til gjengjeld viser de ikke hele bildet.

Synest ikke det er "rimelig fjernt" fordi mange går over fra digitalt compaktkamera og disse har dette,dermed tas det ofte som en selvfølge at større og mere avanserte kamera har det som er standard på billige kamera . :hmm:

Lenke til kommentar

Kjøpte det i butikk, men har ingen planer om å levere det tilbake. Jeg er veldig fornøyd med det. Som sagt ovenfor så er det ikke så farlig med fraværet av søker i skjermen. Det blir jeg nok fort vant til.

Herregud. Er det normen og være nedlatende til nybegynnere på dette forumet?

Jeg trodde dette var et sted å få svar og hjelp, ikke å bli kalt tett, fjern idiot. :roll: Så hyggelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...