Gå til innhold

Utorrent - Begrense hvor bye av bredbånnet programmet bruker

dahwan

Anbefalte innlegg

Vi har ei nettlinje på 300kb/s (tror jeg)

Når noen laster ned stuff med Utorrent, med en nedlastningshastighet på UNDER 100kb/s, så tar likevell Utorrent opp HELE linja. Dette er vi ganske sikker på, siden spill som Diablo 2 og Age Of Mythology lagger som ett mareritt dyppet i sirup når vi spiller online.

Og dette er selv om en av oss bare laster ned ei 1GIG fil i 10kb/s.

Det som hadde vært hendig da er om vi kunne la Utorrent BARE bruke kansje 10% av linja, slik at vi andre kan spille spill flytende over internett!

Kan dette la seg gjøre?

PS: Vi har prøvd å begrense hvor fort Utorrent kan laste ned i programmet, men det hjalp ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er ikke hvor fort man laster ned, men hvor fort man laster opp. Så fort man nærmer seg 80-90% av opplastingskapasiteten så stuper nedlastingshastigheten/båndbredden og svartiden (pingen) skyter til værs.

Har dere f.eks 300 kbit/s opplastingshastighet vil jeg anbefale ikke noe mer enn 30 kbyte/s opplasting. Merk forskjellen på kbit og kbyte da en bit er 8 byte:

1000 kbit/s / 8 = 125 kbyte/s

Deretter kan man trekke fra f.eks 20% for å ikke strupe linja og ta høyde for pakketap og forsinkelser i nettverket:

(125 / 100) * 20 = ~21 kbyte/s

125 - 21 = 104 kbytes/s.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Å angi i prosent er ikke mulig i µTorrent etter mitt bekjentskap. Men begresning på opplastingshastigheten sette i kbytes/s i Options. Her er det bare å prøve seg litt fram om du ikke gidder å regne. Du kan begynne på f.eks 10 kbytes/s og øke gradvis. Når linja begynner å bli treg senker du litt igjen.

Rundt 50% burde ikke gi noe problemer mens man spiller. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Du ikke det, tror jeg. Men jeg er ikke sikker. Hvis jeg har en nedlasting som har en fart på ~200-300 kB/s,

setter jeg opp opplastingshastigheten, for da pleier det å gå raskere, alt fra litt raskere til mye raskere. For en stund siden var det en torrent som gikk fra ~200 kB/s til ~700 kB/s da jeg satte opp opplastingshastigheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...