panzerwolf Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Jeg venter på en innbetaling fra et firma. Dette er kompensasjon/ tilbakeføring av en betydelig mengde penger pga en dårlig utført tjeneste av firmaet. På et "oppgjørsmøte" med firmaet, ble det avtalt beløp samt at de skulle betale innen 14 dager. Denne fristen utløper nå på fredag. Dersom jeg ikke har fått pengene inne da eller kort tid etter, har jeg som privatperson lov til å sende purring og kreve purregebyr samt morarenter etter dagens satser (er vel satt i inkassoloven tror jeg)? Eller kan kun firmaer kreve dette? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Det er forsåvidt inkassoforskriften som bestemmer dette, når du krever inn dine egne krav: http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-1989071...62-001.html#1-2 (inkassosatsen er p.t. på 570,-, så 1/10 av inkassosatsen er da 57,-) Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Takker. Fant ingenting om morarente der, men jeg skal lese litt nøyere. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Renten er p.t. på 12.25% og kan kreves inn fra kravets forfall. Lenke til kommentar
FreeCell Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Hjemmelen for for morarente er forinkelsesrenteloven. forsinkelesrente.no har en kalkulator for beregning av renten. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Takker! Da har vi alt vi trenger, skal sende ut purring og renter jeg, i tilfelle jeg ikke får pengene i tide Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå