Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny floppy disk leser ikke disketter

Anbefalte innlegg

Maskinen min funker fint, utenom floppy disken. Jeg hører den lager lyd 1 gang når windows loader inn, ellers er den lydløs uten load lys.

IDE kabelen ned på hovedkortet står riktig i. Har prøvd begge veier på IDE kabelen inn i diskettstasjonen, der ene veien gjør at load lyset er på hele tiden mens den andre har ingen load lys men som sagt ovenfor lager en 1sek arbeids lyd når Windows starter.

Når jeg putter inn en diskett og prøver å se hva som er på den, da er load lyset på, men får en melding "Please insert a disk into drive A:" .. kan høre at diskettstajonen lager en lyd også idet jeg prøver å se hva som er på disketten.

Vil legge til at BIOS'en er stilt inn med 1.44 mb 3.5" disk A:..

Hva kan jeg gjøre?

Endret av s1gnal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke om det er det som er problemet her, men du ser det er tre stk. kontakter på kabelen. Ikke bruk den "miderste" til å koble i disketstasjon, men bruk kontakten på enden etter "vrien" (se bilde)

Hvordan kan jeg koble den i uten den midterste? alle 3 er sammenkoblet

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er det som er problemet her, men du ser det er tre stk. kontakter på kabelen. Ikke bruk den "miderste" til å koble i disketstasjon, men bruk kontakten på enden etter "vrien" (se bilde)

Ikke bruke den miderste?

Hovedpoenget et at du bruker den "vridde" enden i diskettstasjon. Så kan du forsåvidt koble hvem du vil av de andre kontaktene i hovedkortet.

Er ikke den vridde den miderste?

Lenke til kommentar
Hovedpoenget et at du bruker den "vridde" enden i diskettstasjon. Så kan du forsåvidt koble hvem du vil av de andre kontaktene i hovedkortet.

Den vridde enden er jo tilkoblet IDE kontakten sammen med de 2 andre. Hvordan kan man skille disse. Jeg forstår bare ikke. :hmm:

Lenke til kommentar

Dette er enkelt. Men det forutsetter at trådstarter gjør som han blir bedt om.

1) Den ene kablenenden skal i hovedkortet. NB! dette er ikke en IDE-kabel.

2) Den andre enden skal i diskettstasjonen!

3) Kontakten på midten skal ikke benyttes (ikke være koblet til diskettstasjonen).

4) Pass på at farvet leder er plassert mot pinne 1 i kontakten mot hovedkort og diskettstasjon.

Lenke til kommentar

Ser ut for meg som at trådstarter misforstår "midterste" relatert til bildet i innlegg #2. Det bildet viser ikke 3 kontakter hvor du skal bruke den midterste.

Det bildet viser den kontakten du skal bruke. Kabelen har som regel flere kontakter, og på den andre er ikke selve kabelen delt i 3 og vridd slik som vist på det bildet.

Det er også mulig å sette kontaken i feil vei (opp-ned). Da vil lampa i diskettstasjonen lyse konstant.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...