pleiadene Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Hjelp ang instillinger på Nikon D300.skal jeg ha 12 bit eller 14 bit,hva er best og hva er forskjell?Og Hvor stiller man slik at kameraet tar skarpere bilder? Lenke til kommentar
arela Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Jeg anbefaler DVDen Jumpstart guide to the Nikon D300 Mye nyttige tips og gode råd til $25 Selv har jeg valgt 12bit RAW, uten å ha noen som helst grunn for det. http://www.dpreview.com/news/0708/07082313nikond300.asp D300 tar da skarpe bilder? Eneste unntaket er nå jeg bruker gamle linser og klusser med fokuseringa. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Skal du tyne ut den aller siste rest i etterbehandlig av bildene så kan du bruke 14 bit, 12 bit er raskere, gir mindre filer og vil ikke gi dårligere bilder ved normal bruk. Ved JPEG så er det vel ingen forskjell. Hvis du vil ha JPEG bildene med mer oppskarping ut fra kameraet så står det forklart i manualen. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Ved å lagre RAW-dataene i 14 bit kontra 12 bit så får du flere nyanser og dermed mulighet for mer korrekte farger og et mer korrekt og nyansert opptegnet dynamisk omfang. Små forskjeller, men kan være viktig i enkelte situasjoner. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 12bit vs 14bit er at 14bit i teorien gir deg litt mer spillerom ved justeringer i etterkant, har selv prøvd begge og fant ut at 14bit er oppskrytt, så ingen forskjell så kjører 12 bit og er veldig fornøyd. For å justere oppskarpningen som kameraet foretar på jpg filene går du på meny: Shooting menu - Set Picture Control - Velg f.eks Standard - Pil høyre - Der skal du se Sharpening juster mot høyre for en kraftigere oppskarpning, jeg har den på Vivid og 5 i sharpening, gir meg gode bilder når jeg skyter i jpg. Kan også anbefale å kikke litt i manualen, masse nyttig der, men hvis du er av typen som ikke orker manualer skal det være flere bra video gjennomganger på markedet. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Her ser du forskjellen, så kan du velge hva du ønsker å gjøre selv. Fordelene er der, men også ulempene, f.eks et tregere kamera. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Jeg synes de 12 bit var mer behagelig å se på i de fleste av eksemplene, 14 bit så kunstig filtrert ut. Er der noen som har virkelige bilder som viser forskjell på 12 bit og 14 bit? Lenke til kommentar
arela Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Mulig vi vil angre engang i fremtiden, når skjermer og skrivere blir forbedret Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå