Gå til innhold

Eventuelle tips til IKT-fagprøve

Joachimv

Anbefalte innlegg

Skal snart ha fagprøve innen IKT-driftsfaget og i den forbindelse lurte jeg på om folk hadde noen tips eller ting som kan være relevant eller smart å vite.

I den forbindelse har jeg kommet over feks 'backupmatrise' -hva er det egentlig?

Takke for alle svar og kommentarer. Lønn i himmelen :)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Spørs hva slags fagprøve du har. Har du prosjektbasert fagprøve basert på 2-3 rapporter i løpet av 2 år? Eller skal du utføre en oppgave i løpet av såså lang tid? Det smarteste uansett når man er lærling er rett og slett å påse at man får puslet med ting og tang selv. Sett opp AD selv og pusle deg frem med forskjellige serverroller osvosv. Når du har gjort sånt så vil alt annet komme svært naturlig. Sensor må også se på evnen din til å tilegne deg ny kunnskap og hvor raskt og effektivt du kan løse problemer som du ikke vet svaret på. For kort sagt så er det ofte det det handler om å være IKT-Driftsoperatør.. Man hanver ofte utpå problemer man ikke har peiling på hvordan man skal løse. Da blir jobben din å finne det ut rett og slett :)

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

Har installert citrix presentation server en gang, er egentlig det eneste jeg har gjort med tanke på det du beskriver.

Men har på privatsida installert både 2003 og 2008 server i vmware (workstation dog), exchange 2003 og 2007, ad, terminal-server, remoteapp osv helt på egenhånd og fått det til å virke mer eller mindre slik jeg ville. Til og med citrix presentation server med office 2003 osv. så har endel erfaringer med det :) mener også jeg har kommet gjennom alle målene i læreplanen.

skal ha ei uke +/- med oppgave(er) som ca skal ta for seg det som står i læreplanen. skal vell være rundt denne tiden ehr var det sakt.

Endret av viiite
Lenke til kommentar

har nå fått fastslått at 29-06 juni blir datoene for min fagprøve. (har to dager ekstra siden jeg er svaksynt :))

driver å leser en del eksempeloppgaver.

kommer helt sikkert til å måtte instellere en 2003 server osv. det blir garantert en vanlig stasjonær pc med litt mer power tenker jeg, og i den forbindelse lurte jeg på om noen viste om det fantes en liste med hvilke drivere/nettkort feks 2003 sp1 støtter, så jeg slipperå bruke tid på akkurat det feks.

vi har både vmware og baldeservere, men vi har ikke noe test-vlan så bdet blir sikkert nat'et et eget nett (som om det var et hjemmenettverk), så derfor blir nok serveren en vanlig pc.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skal ha fagprøve fra mandag 16. til og med fredag 20. juni, jeg. Blir gøy.

Regner med at det kommer til å gå litt i denne duren:

- Installere en server med Windows 2003

- Installere AD på serveren, eller benytte seg av bedriftens eksisterende AD

- Installere to/tre klient-PCer med forskjellig bruksområde (en til CAD, og en til Office f. eks)

- Legge til en skriver eller to på nettverket, og scripte denne inn i logon-scriptet til de brukerne som skal benytte seg av skriveren.

- Sikkert en del annet tjafs.

Samtidig så planlegger jeg en helvetes til dokumentasjon (dette kan jeg), så jeg har troa på at det går bra. :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde fagprøven min i februar, jeg hadde en veldig dårlig følelse dagen før og var skikkelig ute av meg. Dette var helt ubegrunnet, da fagprøven min gikk som smurt:

Tips:

- Sett høye krav til dere selv

- Ikke vær redd for å sitte 12 timer dagen et par dager, selv om dere helst ville vært ute i solen.

- Vær høfflige med sensorene - tilby kaffe og oppfør dere skikkelig så de får et godt inntrykk av dere.

- Ikke vær redd for å snakke, vis at dere kan så mye som mulig.

- Se til at oppsettet deres fungerer 100%

- Vær engasjert

Det er vel egentlig det jeg kan si kort og godt.

Endret av Cape
Lenke til kommentar
Takker for tipsa Cape. Starter i morgen forresten! (5.juni) ferdig neste fredag (13.juni). Får to dager ekstra da jeg er svaksynt :)

Ferdig med prøva di OML?

Så hva fikk du på fagprøven, viiite? Jeg begynner med min på mandag, er ferdig på fredag jeg også. :-)

Lenke til kommentar

@regavoga: oppgave du tenker på?

Etter det jeg husker:

Installere Windows Server 2003 (jeg valgte R2)

- med backup

- active directory (dhcp, dns) og litt brukere osv

- group policy; installere office 2003 automatisk (tenkte jeg skulle få til acrobat reader også) og litt andre småting

Installere to klientmaskiner (laptop og en stasjonær)

Utvikle navne- og passordstandard osv

Utvikle 'det optimale serverrom' etter min mening (Visio-tegning og beskrivelse i Word)

Sette opp en nettverksskriver med skriverkø på server

Sette opp en nettverksswitch (dog uten VLAN, men bare med fast IP-adresse og slike ting, såe..)

Utvikle IP-plan selvfølgelig

Tror det var alt.. heh

Føler at jeg er jæævli stressa! Føler jeg har for lita tid! Fikk installert begge klientmaskinenee og serveren, samt kjørt wnidows update og algt inn AD på torsdag-fredagen. Også skrevet en del på 'det optimale serverrom', satt opp switchen, IP-plan osv.

Relativt lenge siden jeg gjorde dette sist, så er litt usikker egentlig. Sette opp en vanlig 2003-server med AD og slikt altså. Feks når jeg ikke er kobla til noe VLAN på jobben (benytter meg bare av et lokalt nett for mine maskiner) så husker jeg ikke om jeg skal ha noe DNS Forwarder og slikt. Spesielt ikke når jeg for øyeblikket ikke har Internett heller.

Lenke til kommentar

Huhey. Jeg er igang med plannleggingsfasen nå. Jeg skal opprette brukere for 3hele klasser. Noen som har noen tips om noen add-ons / programmer til og opprette flere brukere fort?

Og et spørsmål til deg viiite, hvis man skal innstallere office 2k3 fra group policy. Da må man ha en policy som gjør dette på en bruker med adminrettigheter til maskinen right? :)

Tror prøven går bra, har jo ganske god tid på og bli ferdig.

Eneste jeg ikke skjønner er hvorfor det står i oppgaven at dns skal settes til 193.xxx.1.10. Trodde denne skulle være det samme som serveren.

Lenke til kommentar

nei group policy bruker jo domain admins-rettigheter :) domain admins-gruppa blir jo lagt til når du melder pcen inn i domenet :)

du kan også velge hvilken ou osv installasjonen skal kjøres på, jeg tok deg dog på default domain policy. gjør det enkleste. få det til å virke, men begrunn en evt bedre løsning.

vet ikke om noen kjapp måte å opprette brukere på.. har opprettet noen hundre brukere som lærling for å si det.. tips: ikke bruk musa, bruk tastaturet! tab' deg gjennom felta osv. kan opprette en bruker fra scratch på få sekunder omtrent ^^

gudd lukk! :)

Lenke til kommentar

fan i helvete nå fungerer ikke gpo-installasjonen av office eller acrobat reader lenger! :s wtf?? ser ut som klientmaskinene ikke får reglene gpo har satt heller..! har feks satt at de skal de ska inn med skjermbeskytterpassord bare for å prøve.. men loginscripte som er satt i ad fungerer. de får opp de to mappingene jeg vil de skal feks.

har prøvd både på user configuration og computer configuration ang software isntallation, men ingenting hjelper! når jeg setter de til published så vises de heller ikke i legg til/fjern programer > legg til programmer!

har sjekka at endringene trer i kraft på gpo'en til den ou'en jeg har laget og det gjør de. gjør endringene i default domain policy. har også prøvd en bruker jeg oppretta i useres, som altså underligger default domain policy.

wtf??

EDIT: JEG FANT LØSNINGEN!..eller problemet.

Har satt opp en smoothwall for å rute mellom mitt nett og vårt eget nett for å få Internett. For å få Internett måtte jeg benytte våre eksterne DNS-servere, ***.***.2.11 og 3.11. Disse skulle inn i DNS Forwarders. Tydeligvis greide jeg også å sette dette opp i DHCP-scopet! Her skal det selvsagt være IP-adressen til den servern som håntere DNS-forespørsler internt, altså min egen server med IP 10.247.0.1 :)

Endret av viiite
Lenke til kommentar
mitt resultat: bestått meget godt

Gratulerer da! :-) Jeg hadde en lang prat med de i nemda etterpå.. De prøvde å sette "meget godt"-karakteren veldig høyt, og jeg forstod det slik at ca 10% fikk den.. Jeg var som sagt den første i år som fikk den karakteren i der den nemda regjerer (går ut fra at det er stavanger, sandnes og omegn). Det var bare 2-3 som hadde tatt fagprøven før meg da.. :-) de sa også at de hadde strøket noen året før.

Hele vurderingen gikk i bunn og grunn ut på at jeg viste dem hele oppsettet og løsningen min, demonstrerte punkt for punkt. De spurte litt spørsmål underveis, og lurte f.eks. på om jeg kunne åpne event loggen på serveren og vise at jeg kunne forklare det som stod der. Jeg hadde litt problemer med brannmuren dagen før, så jeg kunne vertfall forklare de feilmeldingene. Videre begynte de å spørre meg spørsmål om altslags innen løsningen jeg hadde satt opp, en god del om windows server, lisenser, nettverksoppsettet mitt, hvorfor jeg ikke hadde satt opp dhcp-serveren på windows-serveren osv.. (jeg begynte jo å lære windows server for to uker siden, så jeg kunne ikke svare like godt på alt, bomma grovt på et spørsmål om forskjellen på windows server small business osv..)

Etter spørrerunden satte de seg inn på møterommet vårt og vurderte i en halvtime eller no.. Så kallte de meg inn og sa hvilken karakter jeg hadde fått. Så hadde vi som sagt en koselig prat etterpå. Veldig ålreite folk. :-)

Var jo selvfølgelig nervøs på forhånd, men alt gikk jo greit. Var egentlig litt skuffa over at de stort sette bare stilte spørsmål innen windows server og mitt eget oppsett.. Etter min mening spenner ikt driftsfaget seg lengre enn bare det å sette opp servere, klienter og nettverk. tror de glemte en del av kommunikasjonsdelen.. :-)

Hadde forresten 21 sider dokumentasjon, er det noen som er interreserte er det bare å ta kontakt.. :-) Er ikke så mye å kikker på forumet, så send en mail på [email protected], så får du det du vil ha i retur.. :-)

Lenke til kommentar

hehe.

De gikk ikke gjennom halve oppsettet mitt en gang! Hadde jo satt opp mye dritt osv. Eneste de brydde seg om va skriveren egentlig. Startet opp hele oppsettet; serveren først, så skriveren og så klientmaskinen osv, skulle også si hvorfor jeg startet det og det først.

I dokumentasjonsdelen var det vell egentlig passord-delen de snakket om, da jeg hadde valgt å bruke mer eller mindre samme passord på alt (for min egen del). Backup spurte de også en del om. Fant da ut at jeg hadde valgt feil type backup..

Så satt de seg ned igjen og diskuterte og bøttet ned kaffi til de ble store i øynene og så var det min tur igjen. Små stikkprøver om DHCP, DNS osv. Relativt lite spørsmål egentlig, så tror nok de var fornøyd :) Hadde skrevet 30 sider + vedlegg. Skulle også ha en undervisningsdel men det slapp jeg sa de siden de så hva jeg var god for :D da er det bare fire uker igjen!

Lenke til kommentar

Gratulerer til dere med bestått fagprøve :)

Jeg starter førstkommende mandag (23. juni) med min fagprøve. Kjenner at det begynner å boble litt i magen :)

Kommer til å legge ut litt info og framgang vedr. fagprøven min her.

Flere som skal ta fagprøven i IKT-driftsfag i nærmeste framtid?

Lenke til kommentar

Jeg holder på denne uken her. Er ferdig med hovedoppgaven, og skrider til verks med deloppgaven i morgen. Tror jeg har den mest strøkne dokumentasjonen noensinne i hvert fall. Desverre er jeg ikke så teknisk av meg, mer praktisk, så jeg sliter litt om de kommer med for tekniske spørsmål. Jeg aner ikke forskjellen på forskjellige typer Windows 2003. :/

Uansett, har følt at jeg har hatt kontroll hele uka. skal ha evaluering på mandag. Regner med karakteren kommer on-site?

Edit: Det er forresten ikke lov med overtid fikk jeg beskjed om. Kun 8-16-arbeid ...

Edit2: Bare forsidebildet på dokumentasjonen min burde være nok. :pBilde ...

Endret av OML
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...